Tommy_H. Startet 10.September.2018 Del på Facebook Startet 10.September.2018 Har montert en Raymarine EV-200 i båten, Viknes 1030. Denne skal være grei å bruke uten tidkrevende oppkjøring og kalibrering ifølge produsenten. Men synes båten jager vel mye ved bruk. Svinger fram og tilbake. Noen tips? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Einar S Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Har du prøvd å endre styremodus (Cruising, Fritid og Ytelse regulering)? Jeg har en Viknes 930 med fabrikkmontert autopilot, samme som du har. Den fungerer veldig bra, men jeg synes også den vingler for mye på fritid og cruising modus. I Ytelse modus holder den kursen mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 Ja, har prøvd alle tre modusene. Blir kanskje litt bedre i ytelse modus, men litt bråere bevegelser da. I cruising modus svinger båten noen grader fram og tilbake. Hadde trodd den skulle gå beinere. Får heller ikke opp "autolearn"? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Einar S Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Jeg oppdaterte software på min autopilot i fjor, og da måtte den kalibrere seg på nytt. Det gjorde den av seg selv, men det tok noen timer med kjøring før den ble normal igjen. Usikker på om det var dette som var "autolearn", men jeg gjorde ikke noe i menyen det bare ordnet seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Jeg hadde samme problemet. Fikk beskjed fra Raymarine om å kalibrere autopiloten. Det kommer da frem et tall for misvisning, som også tar hensyn til plasseringen i båten. Var avviket for stort, så måtte gyro kompasset flyttes. De anbefalte også å så den kontinuerlige kalibreringsfunksjonen, da den kunne forstyrre. Hjalp ikke det, så forslo de å installere er rorindikator, som ga tilbakemelding om faktisk pådrag på roret. Denne har jeg ikke installert. Oppgraderte programvaren, det hjalp også litt, men opplever noen får ganger at den blir ustabil. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 EV-200 skal jo være nærmest plugg and play, skal kalibrere seg selv. Er det denne typen du har? Jeg har montert rorindikator. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Brigg Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Jeg har EV150 som er mye av det samme. Denne er uten rorindikator. Har prøvd ulike innstillinger for «hard over time» og synes dette har hjulpet på presisjonen. Men jeg får den ikke til å styre båten trådbeint. Men det kan jo også være et spørsmål om hvilke forventninger man skal ha. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ruffen54 Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Har vært borte i noe av det samme. Mener å huske at problemet var at jeg hadde oppgitt feil "svingradius" på drevet. Mulig det kan være noe av det samme, selv om du vel har aksling... Og "autolearn" skal skje av seg selv. Så den blir bedre etter noen timer kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.