Aarstad Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Hei, Jeg er relativt ny innen båt og elektronikk, så håper noen her kan hjelpe meg med mitt lille prosjekt. Først litt info: Jeg har nettopp kjøpt min første båt, en Ryds 475 med en 70 hk Yamaha 2-taktsmotor. Årsmodellen på motoren jeg ikke helt sikker på, men den er fra ca midten av 90-tallet. Motoren er på plass og koblet til, men er ikke kjørt inn. Tidligere eier byttet til denne motoren for fire år siden, men fikk aldri båten på vannet igjen. Motoren var overhalt og fikset når han kjøpte den. Ettersom han byttet fra et annet merke, og over til Yamaha kjøpte han også inn nye instrumenter. Disse forsøker jeg nå å montere, samtidig som jeg ønsker å lage et litt bedre system for elektronikken enn hva som er per i dag. Har brukt en del tid på å lese hvordan dette gjøres, men det er ikke alt jeg har funnet svaret på. Slik er det i dag: Lanterne, lensepumpe, 12V uttak og Yamaha 703-kontrollboks er koblet direkte på batteriet uten noen sikringer eller lignende. Lanterne har kabler som er dratt frem til dashboardet, med en på/av-knapp. Det jeg ønsker: Å trekke rød, sort, gul og grønn kabel fra kontrollboksen frem til dashboard. Å sette opp to koblingsskinner med rød (+) / sort (-) Å få koblet til instrumenter (Nye Faria-instrumenter fulgte med. Dette er til RPM, knop og tilt). Det virker som om tilt må ha et ekstra kabelsett. Å sette opp et bryterpanel, og koble lys til instrumenter og lanterne til panelet. Spørsmål jeg har så langt: 1. Bør lensepumpe kobles direkte på batteriet, eller via bryterpanel? 2. Bør det kobles inn sikringer, og i så fall hvor? 3. Hvilken ledning fra en Yamaha 703 som skal brukes til å få lys i instrumentene? Det siste clusteret med kabler fra kontrolleren tror jeg er til en ekstern tilt-kontroll. 4. Noen som vet hva ledningene som kommer fra lensepumpen er til, Legger ved litt bilder. Det dukker garantert opp flere spørsmål etter hvert som jeg begynner å jobbe med dette, spesielt når jeg kommer til motoren. Andre innspill mottas med takk! Link to post
index Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Kjøp et bryterpanel med automatsikringer, så har du alt i ett. Ds trenger du bare en skinne til.minus utenom. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Autofil Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 ALLE plusskablene skal sikres!! Også om du kjøper deg bryterpanel med automatsikringer, i dette tilfellet så må du sikre kabelen som går frem til dette panelet med en sikring som er stor nok til panelet. Lensepumpe bør kobles slik at den alltid har strøm (også med sikring) men gjerne også med bryter som du kan bruke til å tvangskjøre pumpen. Ellers er det ikke rart det brenner rundt omkring. De kablene dine på batteriet, som for det første ikke har sikring og der plusskablene ligger rett over kabelsko til minuskabelen. Se for deg hva som skjer om du kjører lenge nok slik og at isolasjonen på plusskabelen slites der den gnikker mot minuspolen. Sukk!! Å feste kabler samt å legge de trygt kan være nesten like viktig som å ha sikring på dem ;) Link to post
ivar Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Aarstad skrev 1 time siden: Yamaha 703-kontrollboks er koblet direkte på batteriet normalt er denne koblet til motor via en multikabel , og går via en hovedsikring der Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Aarstad Posted September 10, 2018 Author Share Posted September 10, 2018 index skrev 1 time siden: Kjøp et bryterpanel med automatsikringer, så har du alt i ett. Ds trenger du bare en skinne til.minus utenom. Takk for tips, det skal jeg se etter. Autofil skrev 44 minutter siden: ALLE plusskablene skal sikres!! Også om du kjøper deg bryterpanel med automatsikringer, i dette tilfellet så må du sikre kabelen som går frem til dette panelet med en sikring som er stor nok til panelet. Lensepumpe bør kobles slik at den alltid har strøm (også med sikring) men gjerne også med bryter som du kan bruke til å tvangskjøre pumpen. Ellers er det ikke rart det brenner rundt omkring. De kablene dine på batteriet, som for det første ikke har sikring og der plusskablene ligger rett over kabelsko til minuskabelen. Se for deg hva som skjer om du kjører lenge nok slik og at isolasjonen på plusskabelen slites der den gnikker mot minuspolen. Sukk!! Å feste kabler samt å legge de trygt kan være nesten like viktig som å ha sikring på dem ;) Takk for svar. Lensepumpen kan med andre ord være rett på batteriet, så lenge den har en sikring koblet til? Jeg ser at strømmen antageligvis går via motor så til kontrollen, som Ivar påpeker nedenfor her. Jeg bør vel da kanskje legge en sikring på plusskabel mellom kontrollen og bryterpanelet i tillegg? Godt du så det på batteriet. Har heldigvis kjøpt nye kabelsko til batteriet, så alt du ser der vil bli kastet eller gjort om på! Å snu plusskabelskoene blir vel det første jeg gjør. ivar skrev 32 minutter siden: normalt er denne koblet til motor via en multikabel , og går via en hovedsikring der Det stemmer nok det Ivar, jeg som ordla meg fryktelig dårlig. Dette går selvsagt fra batteriet via motor og til kontrollen. Dette bryterpanelet fulgte med. Ser ut til at dette trenger en sikringsholder. Link to post
Autofil Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Prøv å se om du får tatt et bilde som viser hvilken type lensepumpe du har, om jeg ser rett så har den tre kabler og da er den nok beregnet på at du har en bryter som kan tvangskjøre den. Og ja, den kan med fordel være koblet rett på batteriet (fortsatt med sikring) slik at pumpen starter selv om hovedbryter er slått av. Hovedbryter har du forresten ikke sagt noe om men det bør du ha ;) Link to post
Aarstad Posted September 10, 2018 Author Share Posted September 10, 2018 Autofil skrev 2 minutter siden: Prøv å se om du får tatt et bilde som viser hvilken type lensepumpe du har, om jeg ser rett så har den tre kabler og da er den nok beregnet på at du har en bryter som kan tvangskjøre den. Og ja, den kan med fordel være koblet rett på batteriet (fortsatt med sikring) slik at pumpen starter selv om hovedbryter er slått av. Hovedbryter har du forresten ikke sagt noe om men det bør du ha ;) Takk for svar igjen! Det stemmer at pumpen har tre kabler. Jeg kan få tatt ett nytt bilde til helgen da jeg skal starte jobben med det elektriske. Båten er dessverre ikke hjemme hos meg. Hovedbryter er det ikke installert i båten for øyeblikket. Jeg ønsker å installere en, og har fått med en ny hovedbryter. Sliter litt med å finne en fysisk plass til den. Den forrige hovedbryteren ser ut til å ha sittet i veien for luken ned til batteri og lensepumpe, dvs. at når nøkkelen har sittet i, kan man ikke åpne luken. Mulig det greieste er å tette de forrige hullene og bore nye. Jeg kan få tatt noen bilder av dette også. Link to post
Autofil Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Kan legge til at du gjerne bør bruke kabler som er fortinnet da de holder mye lenger, vanlige kobberkabler oksiderer raskt i en båt. Jeg ville også brukt kabelsko som dette: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/flatstifthylse-25-stk-2000034781 sammen med rett tang, de gir klart bedre kobling mellom kabelsko og kabel. Disse må du selvfølgelig bruke krympestrømpe på da de er uisolert. Er det kritiske/utsatte punkter du skal bruke de på så er det også lett å lodde disse i tillegg. Eventuelt så er slike helt okei: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/flatstifthylse-25-stk-2000033524 og de kan brukes med vanlig kabelskotang men de sitter ikke like godt mot kabelen, fordelen her er jo at den allerede har krympestrømpe. Blir det vanskelig å finne egnet plass til hovedstrømbryteren så finnes det også motoriserte varianter av disse, f.eks denne: https://www.marineshop.no/elektrisk/brytere/hovedstrømsbryter/bep-hovedstrømsbryter-motorisert-275-a-107009-p0000076931 Men de koster jo mye så jeg ville prøvd å finne plass til en vanlig først. Link to post
MorganX Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 (edited) Du har en Shara lensepumpe, der er svart minuskabel og brun plusskabel til automatisk start og brun/hvit manuel start over bryter. https://www.maritim.no/attwood-pumpe-sahara-500-12-v#.W5beWFJ9jMU og klikk på dokumentarkiv og last ned koblingsjema. Det rekker at du bare kobler den med automatisk start altså svart - og brun + og du kobler denne rett på batteriet med sikring på den brune + ledningen. Edited September 10, 2018 by MorganX (see edit history) Link to post
Aarstad Posted September 11, 2018 Author Share Posted September 11, 2018 MorganX skrev for 9 timer siden: Du har en Shara lensepumpe, der er svart minuskabel og brun plusskabel til automatisk start og brun/hvit manuel start over bryter. https://www.maritim.no/attwood-pumpe-sahara-500-12-v#.W5beWFJ9jMU og klikk på dokumentarkiv og last ned koblingsjema. Det rekker at du bare kobler den med automatisk start altså svart - og brun + og du kobler denne rett på batteriet med sikring på den brune + ledningen. Takk MorganX! Det var et godt tips. Da skal jeg finne ut modellen jeg har, og få tak i korrekt sikring. Link to post
Aarstad Posted September 12, 2018 Author Share Posted September 12, 2018 Etter å ha lest en del om Yamaha ser det ut til at blå kabel skal være den som går til lys på instrument, men jeg kan ikke se noen slik kabel hos meg. Den lyseblå som er avbildet er til tilt, etter hva jeg kan se. Vil det være mulig å koble en positiv kabel fra bryterpanel til instrument for å få lys, eller må det være en spesiell kabel? Link to post
ivar Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Aarstad skrev On 10.9.2018 at 18.29: Det jeg ønsker: Å trekke rød, sort, gul og grønn kabel fra kontrollboksen frem til dashboard. Å sette opp to koblingsskinner med rød (+) / sort (-) Å få koblet til instrumenter (Nye Faria-instrumenter fulgte med. Dette er til RPM, knop og tilt). Det virker som om tilt må ha et ekstra kabelsett. Å sette opp et bryterpanel, og koble lys til instrumenter og lanterne til panelet. Spørsmål jeg har så langt: 1. Bør lensepumpe kobles direkte på batteriet, eller via bryterpanel? 2. Bør det kobles inn sikringer, og i så fall hvor? 3. Hvilken ledning fra en Yamaha 703 som skal brukes til å få lys i instrumentene? Det siste clusteret med kabler fra kontrolleren tror jeg er til en ekstern tilt-kontroll. her er rød konstant 12V fra batteri gul = 12V via tenningslås grønn = turteller signal svart = jord De 3 siste kablene innbiller jeg meg er til triminstrument. Bryter for PT er normalt intergrert i gasshendelen BP har et dokumentarkiv , og jeg mener du skal finne det du trenger av kobligsskjema osv der: https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/ Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MorganX Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 De 3 kablene rød-blå-grønn er nok til trim bryter. Rød er pluss, grønn er ned ( bakken), blå er opp (himmelen) Link to post
Aarstad Posted September 13, 2018 Author Share Posted September 13, 2018 MorganX skrev for 10 timer siden: De 3 kablene rød-blå-grønn er nok til trim bryter. Rød er pluss, grønn er ned ( bakken), blå er opp (himmelen) Ja det stemmer, dette er til ekstern trimbryter. Jeg tror jeg mangler kabler til trim/tilt-instrument. Har sett på noen engelske forumer at folk referer til et kabel-sett som må kjøpes utenom. Ikke funnet det på noen norsk sider. Når ser gjelder lys til instrumenter så er jeg ikke noe klokere. Får prøve å sette en + kabel via bryterpanel og se om det fungerer. Link to post
ivar Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 er vel ikke noen egen kabel for instrumentlys, tror det er ment å legge opp slik du tenker med bryter. Og så er det en blå ledning til lys på originalinstrumentene Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MorganX Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Instrumentlys er vel det siste jeg hadde prioritert tror jeg. Viktigere med lensepumpe, trim/tilt, lanterner, også hadde jeg kviittet meg med det batteriet og kjøpt nytt samt kjøpt nye batterisko. Link to post
Recommended Posts