_Bliss_ Startet 12.September.2018 Del på Facebook Startet 12.September.2018 Stadig noe nytt som dukker opp når en skrur på gammel motor. Ifm overhaling av sjøvannspumpe oppdaget jeg at det er tæring på innsiden av lokket. Det er helt fint der hvor det ligger an mot pumpehus så det holder tett. Har ikke hatt noen problemer med kjøling. Er det noe problem å benytte dette en stund til? Prøvde å leite etter nytt lokk, men fant ikke det på nett i hvertfall. Kan det evt repareres? Olausen metall driver med bronse het lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Det der er nok ikke tæring, det er kavitasjon. Ikke uvanlig med kavitasjon i et pumpehus. Du kan fjerne noe av kavitasjonen ved å plandreie lokket, men ikke ta for mye! Har hørt noen som har gjort forsøk på å metallisere eller legge på slaglodd for så å dreie ned, men det har ikke vært vellykket. Ellers er det jo ingenting i veien for å lage et nytt lokk. Men vær obs på at du bruker bronse, ikke messing. Bronse er et lagermetall, noe som er en forutsetning for å få levetid på en slik del. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Ellers så kan du snu lokket slik at kavitasjonen kommer på utsiden. Bruk eks. Vannslipepapir på glassplate til plansliping av flaten mot impeller. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 13.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2018 Takker for svar. Å snu lokket kan være en mulighet ja. Det er preget inn div skrift i lokket, vil anta det må til en del sliping for å få det helt plant. Noen formening om det vil ha noen særs betyding på kjøleeffekt å bruke det slik det er? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Jeg ville ikke kjørt med lokket slik det er. Kvitasjon har det med å utvikle seg 'eksponensielt'. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Går ut fra at dette er en helt standard Johnson eller Jabsco pumpe. I så fall burde nytt lokk være enkelt å på tak I. Har du sjekket med Wave Båtsenteret? De er VP forhandler I Haugesund. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SoBo Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 (redigert) Man får ikke levert dette lokket lenger fra volvo. Gått ut av produksjon. Volvo nr: 3583115 / 3581558 / 860629, Johnson pump nr : 10-24394-01 / 10-24524-01) Mulig man da kan finne nytt lokk via Johnson. Sjekk denne siden for deler : https://www.pumpvendor.com/Johnson_Parts_List.html Redigert 13.September.2018 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Du bør vel ta en totalvurdering på hvordan resten av pumpehuset ser ut også. Spesielt kammen som bender gummi-impelleren og flaten motsatt av endelokket. Kan være at du har stor slitasje og kavitasjon der også. Jeg hadde en pumpe som jeg måtte skifte etter bare 500 timer, mye sand i vannet og ikke strainer på sjøvannsinntaket. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 13.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2018 Hulda skrev for 7 timer siden: Du bør vel ta en totalvurdering på hvordan resten av pumpehuset ser ut også. Spesielt kammen som bender gummi-impelleren og flaten motsatt av endelokket. Kan være at du har stor slitasje og kavitasjon der også. Jeg hadde en pumpe som jeg måtte skifte etter bare 500 timer, mye sand i vannet og ikke strainer på sjøvannsinntaket. Pumpehuset ser bra ut. Ser på kammen at det er noe slitasje. Om det er for mye er jeg usikker på.. Når det gjelder akslingen skal denne tåle flere timer. For sikkerhets skyld flytter jeg tettninger noe, men slitespor kan knapt kjennes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Kammen vil jeg vil si kjører minst en runde til. Et triks med akslingen er og sette den i drillen og slipe med fint vannslipepapir der tetningsringen ligger an. Og utover, slik at ringen ikke får ødelagt tetningsflaten under montering. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 13.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2018 Hulda skrev 39 minutter siden: Kammen vil jeg vil si kjører minst en runde til. Et triks med akslingen er og sette den i drillen og slipe med fint vannslipepapir der tetningsringen ligger an. Og utover, slik at ringen ikke får ødelagt tetningsflaten under montering. Ja satster på at den holder ut en stund til. Ble litt usikker når jeg så den kante oppe til høyre i bildet, men det er ikke mye som mangler. Tenkte litt på dette med å slipe sporene på akslingen. Må bare finne en fornuftig måte å feste den i drillen på. Chucksen stopper vel på 13mm, får evt låne en søyleboremaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Det funker å gjøre det for hånd også. Blir bedre med snurrebevegelse. Husk å bytte ut lagrene i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Du får kjøpt lokket hos Volvo. Det inngår i det ene rep. Settet de selger. Det koster ca 800 kr. Jeg kjøpte to til mine motorer i sommer. Delenummer: 21951396. Da får du det nye lokket med o-ring isteden for pakning. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
_Bliss_ Svart 14.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2018 Hulda skrev for 23 timer siden: Det funker å gjøre det for hånd også. Blir bedre med snurrebevegelse. Husk å bytte ut lagrene i samme slengen. Lagrene blir skiftet ut. Når det først er er i deler ser jeg ingen grunn til å ikke skifte. Det var ingen tetning mellom pumpehus og skrue som holder kam fast. Kun en skive. Ser ikne noe på sprengskisse heller. Tenker at locktite 577 duger til dett. Prolimit skrev for 2 timer siden: Du får kjøpt lokket hos Volvo. Det inngår i det ene rep. Settet de selger. Det koster ca 800 kr. Jeg kjøpte to til mine motorer i sommer. Delenummer: 21951396. Da får du det nye lokket med o-ring isteden for pakning. Takker for tips. Fant ikke oversikt over hva dette settet inneholder. Er det kun lokk og o-ring? Jeg har slipt bed fremsiden på lokket nå så jeg snur dette i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Loctite kjører. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 Når nu pumpen er skilt ad vil jeg montere en Speedi sleve på akslen så skal man ikke tænke på slibespor fra simmeringen. Hvis man køber simmeringe uoriginal skal man huske at købe rustfrie fjedre. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 15.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2018 softice skrev for 13 timer siden: Når nu pumpen er skilt ad vil jeg montere en Speedi sleve på akslen så skal man ikke tænke på slibespor fra simmeringen. Hvis man køber simmeringe uoriginal skal man huske at købe rustfrie fjedre. Speedi sleve virker som en grei løsning, men de var dyre. Jeg valgte å pusse akslingen med 800papir. Festet akslingen i i drillen som det ble tipset om over. Nå ser akslingen bra ut og ligger i kjøleskapet og venter på nye lagre. Jeg hadde tenkt å lakke pumpehus med grønn motor lakk fra motip. Denne er lysere en vp sin grønn farge. Frykter at fargeforskjell på motor skal gå utover nattesøvn bestiller nok derfor vp sin originale. Har hørt at denne har lett for å flasse, er det tilfelle? Er det forresten noen som har erfaring med en grunning som er god som kan brukes på både pumpehus og motor ellers? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Snartbåt? skrev for 5 timer siden: Speedi sleve virker som en grei løsning, men de var dyre. Jeg valgte å pusse akslingen med 800papir. Festet akslingen i i drillen som det ble tipset om over. Ja du trenger nok ikke speedy sleeve på den der! Snartbåt? skrev for 5 timer siden: Frykter at fargeforskjell på motor skal gå utover nattesøvn bestiller nok derfor vp sin originale. Skjønner jeg veldig godt. Den effekten der skal du ikke undervurdere Snartbåt? skrev for 5 timer siden: Er det forresten noen som har erfaring med en grunning som er god som kan brukes på både pumpehus og motor ellers? Hva med epoxyprimer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 Komodo skrev for 17 timer siden: Skjønner jeg veldig godt. Den effekten der skal du ikke undervurdere Nei det er ingeb spøk Komodo skrev for 17 timer siden: Hva med epoxyprimer? Epoxyprimer funker bok bra. Vil 1k vær bra nok eller bør det være 2k? Det blir nok spayboks, en 2k epoxyprimer på boks står seg ikke lenge når den er blandet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Har brukt original volvo penta grønn på sprayboks. Har ikke opplevd at den flasser. Gjorde orntlig rent først? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Bare til info: du får ny pumpe til 3800,- kr, med nytt lokk, ny aksel og kam, før du legger alt for mye jobb og kroner i å redde den gamle, dersom den uansett er sliten. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Mener det var et eller annet med at hvis aksling til pumpa ble presset for langt inn så påvirkes høtrykkpumpas tenningstidspunkt. Husker ikke hvem det var som skrev det. Var det Mateco eller I.M.S. ? Mulig noen andre har fått det med seg. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 20.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2018 Jeg tok nøye mål av plassering av aksling i pumpehus føe demontering. Så jeg regner med det går bra. Ble anbefalt å brule 2k syregrunning, så da brukte jeg det fikk også på ett par strøk lakk. Pumpa er montert tilbake, har ikke fått startet opp enda. Tips til de som ikke er klar over det: de selger glyserol på apoteket. Jeg handlet en liten flaske så nå har jeg smøring til impeller i noen år fremmover Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.