Jump to content

Tamd41d tæring i lokk til sjøvannspumpe

_Bliss_

Recommended Posts

Stadig noe nytt som dukker opp når en skrur på gammel motor. Ifm overhaling av sjøvannspumpe oppdaget jeg at det er tæring på innsiden av lokket. Det er helt fint der hvor det ligger an mot pumpehus så det holder tett. Har ikke hatt noen problemer med kjøling. Er det noe problem å benytte dette en stund til?

Prøvde å leite etter nytt lokk, men fant ikke det på nett i hvertfall. Kan det evt repareres? Olausen metall driver med bronse het lokalt.

20180912_204729.jpg

Det der er nok ikke tæring, det er kavitasjon. Ikke uvanlig med kavitasjon i et pumpehus. Du kan fjerne noe av kavitasjonen ved å plandreie lokket, men ikke ta for mye! Har hørt noen som har gjort forsøk på å metallisere eller legge på slaglodd for så å dreie ned, men det har ikke vært vellykket. Ellers er det jo ingenting i veien for å lage et nytt lokk. Men vær obs på at du bruker bronse, ikke messing. Bronse er et lagermetall, noe som er en forutsetning for å få levetid på en slik del. 

Man får ikke levert dette lokket lenger fra volvo. Gått ut av produksjon.

Volvo nr:  3583115 / 3581558 / 860629, Johnson pump nr : 10-24394-01 / 10-24524-01)

Mulig man da kan finne nytt lokk via Johnson.

Sjekk denne siden for deler https://www.pumpvendor.com/Johnson_Parts_List.html

Redigert av SoBo (see edit history)
Hulda skrev for 7 timer siden:

Du bør vel ta en totalvurdering på hvordan resten av pumpehuset ser ut også. Spesielt kammen som bender gummi-impelleren og flaten motsatt av endelokket. Kan være at du har stor slitasje og kavitasjon der også. Jeg hadde en pumpe som jeg måtte skifte etter bare 500 timer, mye sand i vannet og ikke strainer på sjøvannsinntaket.

Pumpehuset ser bra ut. Ser på kammen at det er noe slitasje. Om det er for mye er jeg usikker på..

Når det gjelder akslingen skal denne tåle flere timer. For sikkerhets skyld flytter jeg tettninger noe, men slitespor kan knapt kjennes.

20180913_175025.jpg

20180913_175853.jpg

Hulda skrev 39 minutter siden:

Kammen vil jeg vil si kjører minst en runde til. Et triks med akslingen er og sette den i drillen og slipe med fint vannslipepapir der tetningsringen ligger an. Og utover, slik at ringen ikke får ødelagt tetningsflaten under montering.

Ja satster på at den holder ut en stund til.

Ble litt usikker når jeg så den kante oppe til høyre i bildet, men det er ikke mye som mangler.

Tenkte litt på dette med å slipe sporene på akslingen. Må bare finne en fornuftig måte å feste den i drillen på. Chucksen stopper vel på 13mm, får evt låne en søyleboremaskin.

Hulda skrev for 23 timer siden:

Det funker å gjøre det for hånd også. Blir bedre med snurrebevegelse. Husk å bytte ut lagrene i samme slengen.

Lagrene blir skiftet ut. Når det først er er i deler ser jeg ingen grunn til å ikke skifte.

Det var ingen tetning mellom pumpehus og skrue som holder kam fast. Kun en skive. Ser ikne noe på sprengskisse heller. Tenker at locktite 577 duger til dett.

Prolimit skrev for 2 timer siden:

Du får kjøpt lokket hos Volvo. Det inngår i det ene rep. Settet de selger. Det koster ca 800 kr. Jeg kjøpte to til mine motorer i sommer. Delenummer: 21951396. Da får du det nye lokket med o-ring isteden for pakning. 

Takker for tips. Fant ikke oversikt over hva dette settet inneholder. Er det kun lokk og o-ring? Jeg har slipt bed fremsiden på lokket nå så jeg snur dette i første omgang.

softice skrev for 13 timer siden:

Når nu pumpen er skilt ad vil jeg montere en Speedi sleve på akslen så skal man ikke tænke på slibespor fra simmeringen.  Hvis man køber simmeringe uoriginal skal man huske at købe rustfrie fjedre.

Speedi sleve virker som en grei løsning, men de var dyre. Jeg valgte å pusse akslingen med 800papir. Festet akslingen i i drillen som det ble tipset om over. Nå ser akslingen bra ut og ligger i kjøleskapet og venter på nye lagre.

20180915_212823.jpg.b41b306f3ac34804d13846fec22bf1fe.jpg

Jeg hadde tenkt å lakke pumpehus med grønn motor lakk fra motip. Denne er lysere en vp sin grønn farge. Frykter at fargeforskjell på motor skal gå utover nattesøvn:giggle: bestiller nok derfor vp sin originale. Har hørt at denne har lett for å flasse, er det tilfelle?

Er det forresten noen som har erfaring med en grunning som er god som kan brukes på både pumpehus og motor ellers?

Snartbåt? skrev for 5 timer siden:

Speedi sleve virker som en grei løsning, men de var dyre. Jeg valgte å pusse akslingen med 800papir. Festet akslingen i i drillen som det ble tipset om over.

Ja du trenger nok ikke speedy sleeve på den der!

Frykter at fargeforskjell på motor skal gå utover nattesøvn:giggle: bestiller nok derfor vp sin originale. 

Skjønner jeg veldig godt. Den effekten der skal du ikke undervurdere :lol:

Er det forresten noen som har erfaring med en grunning som er god som kan brukes på både pumpehus og motor ellers?

Hva med epoxyprimer?

Komodo skrev for 17 timer siden:

Skjønner jeg veldig godt. Den effekten der skal du ikke undervurdere :lol:

Nei det er ingeb spøk:lol:

Komodo skrev for 17 timer siden:

Hva med epoxyprimer?

Epoxyprimer funker bok bra. Vil 1k vær bra nok eller bør det være 2k?

Det blir nok spayboks, en 2k epoxyprimer på boks står seg ikke lenge når den er blandet. 

Jeg tok nøye mål av plassering av aksling i pumpehus føe demontering. Så jeg regner med det går bra.

Ble anbefalt å brule 2k syregrunning, så da brukte jeg det fikk også på ett par strøk lakk. Pumpa er montert tilbake, har ikke fått startet opp enda. Tips til de som ikke er klar over det: de selger glyserol på apoteket. Jeg handlet en liten flaske så nå har jeg smøring til impeller i noen år fremmover:thumbsup:

20180917_173323.jpg.0a538fc05c987341a19039a1de7ef5b2.jpg20180917_211039.jpg.e53eb7d42e5a965718a05e9a16a72e76.jpg20180918_225333.jpg.fb497b8c4af1ff0bbcdcb547a1f2ae83.jpg

20180918_225310.jpg

20180918_224551.jpg

20180915_212823.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...