lolpatrol Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 (edited) Bakgrunn: Jeg kjøpte en seilbåt høsten 2017, motor hadde blitt byttet i 2016 (en overhalt 1gm10). Forrige eier fikk ikke brukt båten så mye ettersom propellen hadde falt av. Jeg fikk satt på ny propell og har brukt båten i en sesong nå, men mot slutten av sesongen fikk jeg problemer med overheting. Feilsøk: Etter mye feilsøking endte jeg opp med å ta av toppen, og ser nå at toppakningen var satt på feil vei, slik at kjølevannet ikke har fått god nok flyt gjennom toppen. (legger ved bilde i bunnen) Når jeg kikker nærmere på den ser jeg at det er en liten sprekk ved en av ventilene. I tillegg manglet innmaten i termostaten, og luftfilter manglet. Jeg har også fikset en lekkasje fra vannpumpen. Det jeg lurer på er: - Er denne sprekken noe jeg kan fikse selv enkelt? - Hvis ikke, bør jeg/kan jeg reklamere på motoren? (i kjøpskontrakten på motoren står det at den kun har garanti på 6mnd fra kjøpsdato) Pakning montert feil vei: (i følge mine ressurser skal A-en oppe i venstre hjørnet vende mot toppen slik at kjølevannet flyter fra høyresiden til venstre der hvor termostaten skal være) Sprekk i toppen: Edited September 12, 2018 by lolpatrol rettet skrivefeil (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Er det ventilsete og ventilstyring vi ser i nedkant på nederste bildet? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 (edited) Du skal ha tak I en rimelig proff sveiser for å fikse det der. Etterpå må ventilsete freses opp på nytt. Jeg ville ha prøvd å få tak I en brukt topp I stedet. Reklamasjon tror jeg neppe du kommer så langt med. Edited September 13, 2018 by index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lolpatrol Posted September 13, 2018 Author Share Posted September 13, 2018 1 hour ago, Sjeldenutpå said: Er det ventilsete og ventilstyring vi ser i nedkant på nederste bildet? Det stemmer ? Link to post
Sjeldenutpå Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Enig med index Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts