Jump to content

Yanmar 1GM10 - Sprekk i topp pga feilmontert toppakning? Kan jeg reklamere/fikse billig?

lolpatrol

Recommended Posts

Bakgrunn:

Jeg kjøpte en seilbåt høsten 2017, motor hadde blitt byttet i 2016 (en overhalt 1gm10).

Forrige eier fikk ikke brukt båten så mye ettersom propellen hadde falt av.

Jeg fikk satt på ny propell og har brukt båten i en sesong nå, men mot slutten av sesongen fikk jeg problemer med overheting.

Feilsøk:

Etter mye feilsøking endte jeg opp med å ta av toppen, og ser nå at toppakningen var satt på feil vei, slik at kjølevannet ikke har fått god nok flyt gjennom toppen. (legger ved bilde i bunnen)

Når jeg kikker nærmere på den ser jeg at det er en liten sprekk ved en av ventilene.

I tillegg manglet innmaten i termostaten, og luftfilter manglet. Jeg har også fikset en lekkasje fra vannpumpen.

Det jeg lurer på er:

- Er denne sprekken noe jeg kan fikse selv enkelt?

- Hvis ikke, bør jeg/kan jeg reklamere på motoren? (i kjøpskontrakten på motoren står det at den kun har garanti på 6mnd fra kjøpsdato)

Pakning montert feil vei: (i følge mine ressurser skal A-en oppe i venstre hjørnet vende mot toppen slik at kjølevannet flyter fra høyresiden til venstre der hvor termostaten skal være)

IMG_1820.JPG.ce7d76ce88d011432089e935cce7f951.JPG

Sprekk i toppen:

IMG_1823.JPG.667e950159eac6e8edb246d033153386.JPG

Redigert av lolpatrol
rettet skrivefeil (see edit history)

Du skal ha tak I en rimelig proff sveiser for å fikse det der. Etterpå må ventilsete freses opp på nytt. Jeg ville ha prøvd å få tak I en brukt topp I stedet.

Reklamasjon tror jeg neppe du kommer så langt med.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...