Bårdp Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 De tar vel med en liten dieselgenerator og et par hundrede liter diesel før de starter. På den måten får en jo dradd med seg begge deler. Link to post
pacuare Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 index skrev 46 minutter siden: Ikke mye positivitet å spore her! Er vi så negative til endringer at vi ikke ønsker at andre skal prøve det en gang? Jeg synes opplegget høres brukbart ut, selv om det selvfølgelig har sine praktiske begrensninger. De har jo lagt inn lading fra propell, solceller og vindgenerator. Så uansett værforhold vil det komme strøm inn på banken. Selv om det mest praktiske er å gjøre slik man alltid har gjort er det slike som dette som driver utviklingen videre og samler erfaringer som vi andre kan ha nytte av senere. Så jeg for min del heier på dem! Fremskritt er jeg veldig positiv til. Men her er det egentlig ingen fordeler og flere ulemper. Dermed er det ikke fremskritt. Er man idealist nok er det helt greit å gå for en dårligere og dyrere løsning. Men hvorfor heie på noen som har løsninger som ikke fungerer? Er målet utvikling av eldrift på båter, bruk ressurser på dagturseilere. Der er det overkommelig å finne løsninger som er fremskritt. Og der er det ett marked som kan betale for bedre løsninger. Livet som langturseiler er bare herlig. Måtte de nyte turen, tror ikke konseptet ødelegger turen. Men det gjør definitivt ikke turen bedre annet en at en kan følge en drøm. Link to post
index Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 (redigert) pacuare skrev 3 minutter siden: Fremskritt er jeg veldig positiv til. Men her er det egentlig ingen fordeler og flere ulemper. Dermed er det ikke fremskritt. Ingen fordeler? Hva med å slippe bråk og lukt fra eksos og dieselsøl? Og slippe fylling av diesel og propan, skifte av filtre I drittvær mm? Redigert 14.September.2018 av index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne_ Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Euklid skrev for 17 timer siden: Som så mye annet går det vel i at folk liker å fylle livet med noen prosjekter, og et elektroprosjekt er sikkert like godt som noe annet prosjekt når en trenger noe å engasjere seg i. Så ikke denne tråden før nå men definitivt en innertier. Link to post
alphaman Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Pinkvin skrev for 14 timer siden: Du sier at de ikke kan seile selv om det er helt topp forhold for det og derfor kan de ikke seile eller bruker el- motor. Ble litt usikker på om du motsier deg selv eller svikter i logikken, eller begge deler, uansett, uforståelig resonnement. Motor er vel motor, elektrisk eller dieselbrenner? Jeg mener det er helt topp og seile synes det er rart du tolker annerledes. Er sørgelig mange som går for motor når det blåser friskt. Link to post
pacuare Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 index skrev 55 minutter siden: Ingen fordeler? Hva med å slippe bråk og lukt fra eksos og dieselsøl? Og slippe fylling av diesel og propan, skifte av filtre I drittvær mm? Fylle propan er litt jobb, har byttet på en del eksotiske steder og det er ofte litt styr. Sist leverte vi 2*5kg på mandag, fikk de tilbake onsdag. Der det er langturseilere er det stort sett mulig å fylle. Jeg har aldri byttet dieselfilter underveis. Da har man ett vedlikeholdsproblem. I drittvær er det forresten seilvind, så ikke behov for å ha dyret i gang. Dieselsøl er også brukerfeil (og skjer lett). 7 knop medvind er noe dritt, ikke seilvind og eksosen blir hengende rundt båten. Klar ulempe. Men hvor mange minutter var det denne båten klarte å gå i 7 knop? For at det skal være sammenlignbart kan en redusere farten til 3 knop, og dermed ikke ha eksos ombord i samme mengde. Gjentar meg selv litt nå, men jeg ser fordelen ved nybygg av dagsturseilere. Der det står en dieselmotor er det klart enklest å beholde. Og til langtur er diesel å foretrekke. Men alle må ta valg basert på egne preferanser. Og på ett forum må det være lov å drøfte fordeler og ulemper en ser ved ett valg. Jeg har forresten mange dingser med batteridrift. Selvfølgelig velger jeg det der det har fordeler fremfor forbrenningsmotor. Like selvfølgelig har jeg ikke det på gjenstander der det er større fordeler med forbrenningsmotor. Link to post
index Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 pacuare skrev 3 minutter siden: Men alle må ta valg basert på egne preferanser. Og på ett forum må det være lov å drøfte fordeler og ulemper en ser ved ett valg. Helt klart! Ser de oppgir en rekkevidde for motor på 30Nm, da gjelder det å tenke før man bruker motoren. Men mange langturseilere har klart seg lenge uten motor, så mulig er det. Leste Per Tangvald sin bok for mange år siden, han valgte jo å ikke installere motor da han bygget seg båt for å ikke ødelegge seilegenskapene til båten. Klarte seg vel I rundt 30 år uten. Men det må nok ha vært en del utfordringer med havnemanøvre mm underveis. Det er fordeler og ulemper med alle valg man tar, sånn er det bare. Men jeg synes det er forfriskende at noen velger å tenke annerledes innimellom. Selv om det ikke passer for alle å gjøre det slik. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 alphaman skrev for 1 time siden: Jeg mener det er helt topp og seile synes det er rart du tolker annerledes. Er sørgelig mange som går for motor når det blåser friskt. Ser ikke problemet, eller poenget. La folk gå for motor som de vil... klarer ikke å se at det er sørgelig heller. En seilbåt for motor er også en god båt, sjøsterk og trygg, lavt driftstoffbruk. Og vil man seile så kan man gjøre det også. Hvilken relevans har det til bruk av el- motor i seilbåter? Link to post
pacuare Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 index skrev 50 minutter siden: Men mange langturseilere har klart seg lenge uten motor, Leste Sorgenfri boka for en stund siden, de hadde så mye problemer med motoren at de tidvis klarte seg uten. Husker de ikke hadde i stillehavet, husker ikke etter det. Men gode værmelinger og motor til å possisjonere seg i forhold til vær er kjærkomment for de fleste. Har selv hatt en regattabåt vi ikke hadde motor til. Seilte regattaer i oslofjoden. Hatet valget om å ikke ha motor en søndag kveld, natt til mandag. Helt havblikk, padlet 8 nm, ble en lang tur hjem. Link to post
Euklid Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 2 hours ago, index said: Leste Per Tangvald sin bok for mange år siden, han valgte jo å ikke installere motor da han bygget seg båt for å ikke ødelegge seilegenskapene til båten. Klarte seg vel I rundt 30 år uten. Det hører med til denne historien at han omkom da båten hans hadde et ublidt møte med østkysten av Bonaire; en tragedie som godt kunne ha fått et annet utfall om det fantes en motor ombord. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Euklid skrev 12 minutter siden: Det hører med til denne historien at han omkom da båten hans hadde et ublidt møte med østkysten av Bonaire; en tragedie som godt kunne ha fått et annet utfall om det fantes en motor ombord. Det blir jo veldig kontrafaktisk historiefortelling. Om de hadde en båt som kunne seile mot vinden, om det blåste i en annen retning, om de la opp en annen rute, om de gikk tre dager seinere/tidligere, om det var en båt i nærheten. Dersomatthvisomatte. Og ja, dersom det var en motor ombord. Link to post
Maika Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Jeg seiler 6 uker sammenhengene hver sommer og hadde byttet ut dieselmotorene tverr med elektrisk hvis prisen hadde vært lavere. Den største positive effekten jeg ser ved et prosjekt som Alvejakten er at flere og flere skeptikere kommer til å se at eldrift faktisk fungerer. Heia pionérene! Link to post
...,,, Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Hvis det er "fossilbrenniing" som er problemet man skal løse med elmotor, er vel en seilbåt lite egnet til å revolusjonere et globalt miljøregnskap, hvis det er det som er målet. Men hurra for alle pionerer som tar på seg å prøve ut ting før alle andre! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Det jeg ikke forstår er hvorfor noen skal bry seg om jeg, eller noen andre velger å kjøpe ny seilbåt med el- drift? Skjønner ikke... type sure tryner på brygga... "Øi!, Seilbåter går for motor når det blåser, de skal ikke ha el- motor (hva nå det måtte bety..)", "Øi! Se på han da, tror han er bedre enn oss og redder verden", "Øi! Se på de da, de liker ikke å bytte dieselfiltre, dieselrøyk, oljeskift... jeeezzzz", "Øi! Sjekk da de kan ikke krysse nordsjøen for motor, livsfarlig båt". Om en er så skeptisk så lar en bare være å kjøpe det selv. Når prisene blir gode nok vil det være det naturlige valget for produsenter og kjøpere av nye seilbåter, skulle bare mangle. Så får de med spesielle behov selvsagt installert en dieselbrenner om de ønsker det. Link to post
index Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Euklid skrev 1 time siden: Det hører med til denne historien at han omkom da båten hans hadde et ublidt møte med østkysten av Bonaire; en tragedie som godt kunne ha fått et annet utfall om det fantes en motor ombord. Det er en stund siden jeg leste boka. Men de var vel ikke så nært land at det påvirket resultatet? Båten gikk vel ned på åpent hav. Og det gjør båter med dieselmotor også iblant. Men det var ikke det som var poenget. Man tar et valg og lever med de fordeler og ulemper som følger med. Verre er det ikke. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne_ Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 (redigert) Pinkvin skrev 1 time siden: Det blir jo veldig kontrafaktisk historiefortelling. Om de hadde en båt som kunne seile mot vinden, om det blåste i en annen retning, om de la opp en annen rute, om de gikk tre dager seinere/tidligere, om det var en båt i nærheten. Dersomatthvisomatte. Og ja, dersom det var en motor ombord. Tja.... Det må da være helt greit å peke på at det å velge å ikke installere motor øker risikoen i dårlig være osv. Det er ikke få "lærebøker" om båt som peker på verdien av å kunne identifisere og komme seg unna drittvær i tide. Og det er plausibelt å fremføre at dersom han hadde hatt motor så kunne det hele endt annerledes. Redigert 14.September.2018 av Arne_ (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Arne_ skrev 18 minutter siden: Tja.... Det må da være helt greit å peke på at det å velge å ikke installere motor øker risikoen i dårlig være osv. Det er ikke få "lærebøker" om båt som peker på verdien av å kunne identifisere og komme seg unna drittvær i tide. Og det er plausibelt å fremføre at dersom han hadde hatt motor så kunne det hele endt annerledes. Vi er helt enige ser du. Poenget mitt er at argument basert på kontrafaktisk historiefortellng ikke har noen verdi i seg selv. En kan legge til og trekke fra akkurat hva en vil, vi får aldri svar. Med dagens værmeldinger og muligheter for å innhente de så hadde det også kunne endret hele forløpet, selv uten motor.... osv. Men selvfølgelig utgjør motor en positiv sikkerhetsfaktor, og den er ikke liten heller. For å holde oss i det kontrafaktiske landskapet så ville vel motor, eller kraftigere motor kunne reddet tusener av sjømenn over noen tiår i historien. Link to post
Arne_ Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Ja det var egentlig det jeg mente, ikke sagt på verdens mest elegante måte kanskje, at i diskusjonen om elmotor så må man også ta med sikkerhetsaspektet som motoren utgjør for en seilbåt på langtur. Link to post
Euklid Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 42 minutes ago, index said: Det er en stund siden jeg leste boka. Men de var vel ikke så nært land at det påvirket resultatet? Båten gikk vel ned på åpent hav. Og det gjør båter med dieselmotor også iblant. Men det var ikke det som var poenget. Man tar et valg og lever med de fordeler og ulemper som følger med. Verre er det ikke. Gikk på rev nordøst på Bonaire, om jeg ikke blingser helt. Kommer en nær kysten her når passaten virkelig står på skal en seile skarpt for å klare å komme seg trygt fra det uten motor. Tror sågar denne hendelsen er spesifikt nevnt i Jimmy Cornell's World Cruising Routes. Tangvalds grav kan fremdeles letes frem i Kralendijk på Bonaire, for de som måtte seile forbi. Her er en annen kilde som har litt mer info: Quote Under tauingen av Thomas sin lille seilbåt, Brabant, fra Culebra til Bonaire fanget strømmen og bølgene L'Artemis de Pytheas rett utenfor Bonaires østkyst og ubønnhørlig dro de to båtene mot de loddrette og skarpe klippeveggene. [...] - I det siste brevet jeg fikk av Per forteller han meg at en skikkelig seilbåt ikke har motor, men det var nok mangelen av motor som til slutt tok livet hans, sier han. http://www.sorgenfri.com/profiles/blogs/i-fars-kjoelevann-tangvald For all del, jeg er helt enig i at folk får ta de valg de selv ønsker og leve med de konsekvensene det innebærer. Grunnen til at jeg valgte å trekke frem dette er at det ikke er første gang jeg har kommet over Tangvalds historie som et slags bevis på at en kan seile trygt uten motor. Mener det blant annet står en slik beskrivelse i en av bøkene til Lin og Larry Pardey. I rettferdighetens navn bør jeg jo da nevne at de har vist at en faktisk kan seile rundt uten motor, og det uten at det går galt. Link to post
Tabaqui Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Å være blant de føste som prøver på noe nytt er aldri hverken økonomisk eller miljøvennlig, men noen må gjøre det for å finne ut hva som faktisk funker og hva som ikke gjør det. Går an å ha en miljøtankegang selv om det man gjør akkurat der og da kanskje ikke er det aller mest miljøvennelige alternativet. Veldig bra at dette gjøres. Jeg som alle andre har mine teorier om hva som er bra og hva jeg ikke har troen på i oppsettet deres, men vi får vente å se hva de faktisk erfarer. Har svært vanskelig for å tro at jeg noensinne kommer til å bytte ut dieselmotoren som står i båten i dag med noe annet en el den dagen den dør, men håper det er en stund til enda. Det er dyrt og mye jobb å være early-adopter. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Men er dette pionérvirksomhet da? En kan få kjøpt både seil- og motorbåter som hyllevare både med hel- elektrisk drift og hybrid. Om det ikke stod på pengene så kunne en vel dradd over grensa, kjøpt seg en spett ny Acrona, oppgradert kapasiteten og seilt rundt jorda så mye en orket? --- At noen gidder å konvertere gamle båter.. jojo.. greit nok det, og kanskje en dag blir det også et alternativ prismessig når den gamle dieselmotoren pakker i sammen, men tja. Kan ikke helt se at det er å gå foran. De som går foran nå er vel konstruktørene som nå sitter og tegner løsninger som blir lønnsomme nok for masseproduksjon. Link to post
index Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Ikke pionervirksomhet egentlig, men nyttig innhenting av erfaringer. Og spesielt nyttig siden de gjør dette i samarbeid med et magasin så de får distribuert sine erfaringer. Så jeg er nysgjerrig på hvordan dette går. Jeg for min del kunne godt tenke meg å gå for elektrisk i snekka med tiden, det hadde nok passet min bruk godt. Men jeg synes det er helt greit at andre går foran og tester dette ut så jeg vet hva jeg går til. En gang. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tabaqui Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Tja, spørs jo på definisjon av pionervirksomhet selvfølgelig. Definitivt ikke pioneerer på å seile rundt jorden uten fossil brensel, men vet ikke om så mange andre som har gjort det med el-drift. Joda, både Arcona, Hanse og sikkert flere andre leverer nykjøp, men har ikke akkurat inntrykk av at de er veldig main-stream enda. Tror uansett konvertering av en gammel båt gir relevante erfaringer over tid for videre utvikling av nye båter også. Jorden rundt er tross alt et stykke å samle erfaringer på sammenliknet med den jevne helgeseiler. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Hadde glemt Hanse. Ville vært perfekt løsning for meg og kona det. 31 fot moderne seilbåt, 30nm i 4,5 knop for motor holder i bøtter og spann for vår bruk. Og ekstremt manøvrerbar med motoren på roret. At den veier mindre enn dieselversjonen var litt rart.. men det kommer vel an på hvor mye batterier en har.. Link to post
Maika Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Angående muligheten til å komme seg unna dårlig vær så er jo det sikreste å ha en båt som faktisk kan seile fort nok, så man burde altså ha en båt som går/seiler i minst 15 knop hvis man skal på langtur. Da må man enten ha en ok flerskrogsbåt eller en temmelig rå enskrogsbåt. Å dra på langtur i en balje som klarer maks 8 knop i snitt for motor gir kanskje litt mer fleksibilitet enn en med elmotor, men man må fortsatt belage seg på å ri av en storm. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn