Kenneth82 Startet 13.September.2018 Del på Facebook Startet 13.September.2018 Åpen artikkel: https://www.seilmagasinet.no/innhold/havner-og-farvann/?article_id=51056 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Er vel ikke så fryktelig mange år siden de siste dro på jordomseiling uten motor i det hele tatt. Så at dette skulle være særlig spesielt forstår jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Den store forskjellen er vel at de planlegger å tilfredsstille dagens krav til både komfort og sikkerhet uten fossilt brennstoff. Billig er det nok ikke, men på den andre siden så koster jo en dieselmotor med tilhørende systemer + drivstoff i flere år + vedlikehold noen kroner det også. Er man villig til å ofre den fleksibiliteten dieselmotor + drivstoff til dagesvis av kjøring gir, så må det være helt topp. Kunne gjerne tenke meg elmotor på neste båt. I følge min statistikk for i år har vi seilt nesten 80% av tiden, og kan gjerne tenke meg å øke den andelen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Personlig hadde jeg ikke turt å dratt på jordomseiling uten en sikkelig dieselmotor til fremdrift! Det kan bli dårlig vær, uforutsette ting kan skje, det kan være havner eller områder med mye strøm. hva om man støter på noen som har havarert og trenger slep.. nei vi har elmotor vi kan ikke slepe dere.. Jeg synes det er fantastisk at folk bryr seg om miljø og miljøvern og at folk virkelig tar utslipp og forbrukersamfunnet på alvor!! Nå er jeg ikke så sikker på at en liten Yanmar diesel velter lasset på utslipp. nå er det langt fra gratis eller veldig miljøvennlig å produsere en elmotor eller svære batteribanker heller.. til opplysning så forurenser en EN supply båt i Nordsjøen like mye som alle fritidsbåtene i Norge! Men all ære til dem som realiserer og gjenomfører dette! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Euklid Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 22 minutes ago, Indy said: Den store forskjellen er vel at de planlegger å tilfredsstille dagens krav til både komfort og sikkerhet uten fossilt brennstoff. Sikkerheten ved å ha 30 nautiske mils rekkevidde for motor er langt bedre enn de som hadde 0 mil rekkevidde, men jeg klarer ikke tenke annet enn at lang rekkevidde for motor er et viktig sikkerhetsaspekt på havet. Vi har flere ganger reddet oss unna alvorlig drittvær ved å la Volvoen gå i mange døgn i strekk, og om noe skulle gå galt med riggen er det ingen ulempe å i de aller fleste områder kunne karre seg til land ved hjelp av farbror Penta. Området rundt Sør-Afrika kunne for eksempel blitt ganske spennende uten mye diesel; men det blir en teoretisk problemstilling, for uten diesel hadde vi sikkert fremdeles plasket i farvannet mellom Panama og Galapagos. Det koster litt med diesel om en tøffer rundt jorda på samme måte som vi gjorde, med nok diesel på tanken og nok utålmodighet til å bruke den når vinden var fraværende. Men om vi skulle begrenset oss til samme rekkevidde som en kan få til med elmotor ville ikke utgiften vært synlig i vårt lille skipsregnskap. Selv for oss var ikke diesel noen kostnad å bry seg om. Synes det er fint at folk kommer seg på tur, uavhengig av fremdriftsform – men har litt vanskelig for å svelge at dette handler om miljø eller økonomi. Som så mye annet går det vel i at folk liker å fylle livet med noen prosjekter, og et elektroprosjekt er sikkert like godt som noe annet prosjekt når en trenger noe å engasjere seg i. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Ja og så er det sikkert noen mil å hente i støtte fra Enova om en hiver ut dieselmotoren til fordel for noen batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Indy skrev for 2 timer siden: Den store forskjellen er vel at de planlegger å tilfredsstille dagens krav til både komfort og sikkerhet uten fossilt brennstoff. Billig er det nok ikke, men på den andre siden så koster jo en dieselmotor med tilhørende systemer + drivstoff i flere år + vedlikehold noen kroner det også. Er man villig til å ofre den fleksibiliteten dieselmotor + drivstoff til dagesvis av kjøring gir, så må det være helt topp. Kunne gjerne tenke meg elmotor på neste båt. I følge min statistikk for i år har vi seilt nesten 80% av tiden, og kan gjerne tenke meg å øke den andelen. Tipper 95% av vanlige seilbåtbrukere ville fått dekket 100% av motorbruken sin med en motorrekkevidde på 30nm ut fra vanlig forbruksmønster. Legg til at de fleste også faktisk vil kunne endre litt på bruksmønsteret sitt, tilpasse seg litt, så vil jeg tro noe veldig nær 100% av vanlige seilbåtbrukere vil få et langt bedre fritidsbåtliv uten en dieselbrenner som stinker, trenger vedlikehold og tar mye plass. Innen 10 år er det bare brukere med "spesielle behov" som bestiller en ny seilbåt med fosilbrenner ombord. ---- Vi bør egentlig slutte å snakke om dette som "noe rart" og "sært", dette kommer helt av seg selv fordi det er enklere og bedre. Om jeg skulle sett etter nyprodusert seilbåt i dag ville det vært en selvfølge å først se på de produsentene som leverer med el- drift. Akkurat som innen bilbransjen så vil alle større produsenter levere seilbåter med el- drift i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 12 minutes ago, Pinkvin said: Innen 10 år er det bare brukere med "spesielle behov" som bestiller en ny seilbåt med fosilbrenner ombord. Greia er i mitt hode så enkel som at det å skulle seile rundt jorda er trygt innenfor kategorien for spesielle behov. Noe så elementært som å komme seg gjennom Panamakanalen lar seg for eksempel ikke gjøre med rekkevidden som er forespeilet her. Da er Beagle-kanalen det naturlige alternativet; heller ikke et utpreget trivelig sted med kort rekkevidde for motor. En bør være ganske fast i troen for å la dieselmotoren bli igjen hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Så mange seilbåter som bruker motor når det blåser er det nok ikke elmotor noe for 95% .Ser flere hvert år som går for motor selv om seiling er helt topp.er bare ett få tall som kan bruke el motor nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Jeg tenkte også på kravet som Panamakanalen stiller til gjennomfart. De blir nødt til å seile den sydlige ruten. En jeg følger litt på Youtube har seil jorden rundt. Båten hans er ikke utstyrt med motor. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 alphaman skrev 1 time siden: Så mange seilbåter som bruker motor når det blåser er det nok ikke elmotor noe for 95% .Ser flere hvert år som går for motor selv om seiling er helt topp.er bare ett få tall som kan bruke el motor nå.... Du sier at de ikke kan seile selv om det er helt topp forhold for det og derfor kan de ikke seile eller bruker el- motor. Ble litt usikker på om du motsier deg selv eller svikter i logikken, eller begge deler, uansett, uforståelig resonnement. Motor er vel motor, elektrisk eller dieselbrenner? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 1 hour ago, Pinkvin said: Innen 10 år er det bare brukere med "spesielle behov" som bestiller en ny seilbåt med fosilbrenner ombord. ---- Inkluderer det gassen i byssa? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 (redigert) Spesielt gassen i byssa :-) Her er det kun hydrogen som gjelder, grønt produsert. Redigert 13.September.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 3 hours ago, Euklid said: Synes det er fint at folk kommer seg på tur, uavhengig av fremdriftsform – men har litt vanskelig for å svelge at dette handler om miljø eller økonomi. Som så mye annet går det vel i at folk liker å fylle livet med noen prosjekter, og et elektroprosjekt er sikkert like godt som noe annet prosjekt når en trenger noe å engasjere seg i. Der var vel spikeren truffet... bra innlegg! Hhvis man først drar på lystbåtseiling rundt jorden bør det ikke nødvendigvis være miljøavtrykket mellom vugge og grav en har i senter... Vi trenger alle noe moro å holde på med - fint at teknologi kommer videre, men fint også at man ikke fyller opp båten med stråmenn ift. miljøet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Ser heller ikke det store miljøpoenget per se. Men det er neppe særlig tvil om at vanlige seilere vil bli kvitt vedlikeholdet ved en dieselmotor, pluss støyen, lukta osv. Når batteriprisene er riktig, og vi nærmer oss veldig, vil det være ganske dumt å kjøpe en båt med motor som lukter og krever mye vedlikehold. Poenget er vel at det rett og slett er en bedre løsning for folk flest. Og når prisen blir riktig så velger folk flest "riktig". Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Kan være greit å ha i bakhodet noe mer enn ulempene... Diesel er fortsatt et utrolig kompakt medium for energi per masse eller volum. Og tror den som skal fyre middagen på strøm langs de store hav bør tenke to ganger rundt systemet... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Ventus skrev 18 minutter siden: Kan være greit å ha i bakhodet noe mer enn ulempene... Diesel er fortsatt et utrolig kompakt medium for energi per masse eller volum. Og tror den som skal fyre middagen på strøm langs de store hav bør tenke to ganger rundt systemet... Middagslaging blir noe annet, en trenger vel ikke samme drivstoff på alt ombord, har aldri laget middag vha diesel ombord noen gang... syns gass fungerer helt topp. Men ser at enkelte har begynt med induksjonstopper ombord. Hvor mange nm svir en av for å koke kaffe? La oss si at det er en seilbåt som bruker 15hk på å holde 4 knop.. noen som klarer regnestykket? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 13.September.2018 Del på Facebook Svart 13.September.2018 Røfft 100wh for å koke opp en liter vann, omlagish 2800wh pr nautisk mil ved 15hpv4 knop. Så en kok er vel da verdt noe sånt som 65 meter? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Idealisme er sikkert fint det - men må balanseres mot sikkerhet tenker jeg. Skjønner ikke helt greia med å ikke ha skikkelig motor. Man blir ekstremt værutsatt og risikerer mye ved feks rigghavari. Har ikke sett ruta deres - men deler veldig Euklids tanker her. Leste om prosjektet på fb også. Valgte å ikke kommentere så mye der. Kan vel si at mine tanker om langtur båt ikke helt samstemmer med deres.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 SamH skrev for 6 timer siden: Røfft 100wh for å koke opp en liter vann, omlagish 2800wh pr nautisk mil ved 15hpv4 knop. Så en kok er vel da verdt noe sånt som 65 meter? Sol og god seilvind så blir det egg og bacon også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 (redigert) De får håpe på skyfri himmel.... Nå er det mange ruter "rundt jorda". Noen sier til og med at de har vært på jordomseiling når de har seilt ARCen. Disse satser vel på en solrik rute da... Får de en brottsjø over båten som river av de store solcellepanelene langs rekka blir det jo litt stusselig med strøm etterhvert.. Redigert 14.September.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Om 5 år kan det være aktuelt med eldrift hvis en er dagturseiler. Hvis en liker å strekke litt på vingene er det veldig lenge til eldrift er fornuftig. Lengste etappen jeg gikk for motor i sommer var 30 timer sammenhengende. Vindstille er bedre enn kuling motvind i grov sjø, som var alternativet hvis vi hadde reist to dager før eller etter. Slik livet mitt er i dag vil jeg ha en båt som enkelt går for motor fra Lindesnes til Skotland eller Dover. Håper på å få seilt mest mulig, men er det vindstille vil jeg ha alternativet å komme meg frem. Solceller til lys, kjøleskap, elektronikk er klart ønskelig. Det er teknologien nå god nok til å velge dette. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Hvis tanken med el.drift til jordomseiling er miljø, kan jeg informere om at det mest miljøvennlige er å la være. Man kan jo forsøke å "sminke grisen", men det hjelper lite i det lange løp. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Ikke mye positivitet å spore her! Er vi så negative til endringer at vi ikke ønsker at andre skal prøve det en gang? Jeg synes opplegget høres brukbart ut, selv om det selvfølgelig har sine praktiske begrensninger. De har jo lagt inn lading fra propell, solceller og vindgenerator. Så uansett værforhold vil det komme strøm inn på banken. Selv om det mest praktiske er å gjøre slik man alltid har gjort er det slike som dette som driver utviklingen videre og samler erfaringer som vi andre kan ha nytte av senere. Så jeg for min del heier på dem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tilplan Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Skal ikke vurdere løsningen, men synes det er flott at noen ønsker å prøve teknologien utover det oss vanlige båtbrukere gjør. Regner med at de ser på turen som målet, og at det da ikke er noe problem å være konservativ med tanke på rutevalg og tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.