Jump to content

På jordomseiling med eldrift

Kenneth82

Recommended Posts

Elektrisk motor er kjempeaktuelt for meg. Jeg har plass til mye batterier, men det som stopper meg, er prisen på batteriene. 

Tror jeg ville hatt en liten hjelpemotor, som kunne surre og gå bortimot lydløst, og en hjelpemotor i reserve. Solpaneler og vindmøller er sikkert bra for å lade IPhone, men tror ikke dette kan hjelpe på fremdriften. 

For egen del, har jeg kastet ut propanbyssa, og erstattet den med elektrisk allerede.

Å lade med en til to kw fra propellen høres mye ut. Dette er interessant. Har nesten lyst til å besøke dem på Canariholmene

Guest Avmønstret#
BØstrøm skrev 1 time siden:

Elektrisk motor er kjempeaktuelt for meg. Jeg har plass til mye batterier, men det som stopper meg, er prisen på batteriene. 

Tror jeg ville hatt en liten hjelpemotor, som kunne surre og gå bortimot lydløst, og en hjelpemotor i reserve. Solpaneler og vindmøller er sikkert bra for å lade IPhone, men tror ikke dette kan hjelpe på fremdriften. 

Om jeg ikke tar feil får du Hanse også med aggregat så du i praksis har rekkevide "hvor langt som helst" hvis en ønsker det. 

Problemet for Hanse er også prisen. Om en vil kjøpe en 31 foter med el- motor og så koster den like mye som en 38 foter med dieselmotor... da selger en ikke mange 31 fotere med el- drift ;-)

Men teknologien og løsningene er på plass, når prisen gjør det til et konkurransedyktig produkt så gjør markedskreftene resten. 

---

Det er klart, noen veldig få kunder er nok villig til å betale noe ekstra for å slippe dieselrøyk og vedlikehold, men de fleste går etter lommeboka. Mange elbilmotstandere som ble tilhengere når ferja og bommen ble gratis. Ikke at jeg skjønner hvorfor en kan være i mot en teknologi som noen ønsker å kjøpe.. men, men.. 

Uma-besetningen har vel seilt med blyceller og brukt gaffeltruck-motor fra Ebay i flere år nå. De oppgraderte nylig til Lithium-celler, 1200AH om jeg husker rett. Så det har helt klart vært en suksess. 

Uma-kanalen på Youtube er litt av en DIY-inspirasjon. Båten de kjøpte var i skikkelig dårlig stand med tidenes svaikjøl og mange andre problemer. Den begynner nesten å konkurrere med nye båter nå ift løsninger og standard. Så er de jo også utdannede arkitekter og han er utrolig praktisk anlagt. Anbefales for en titt! 

Redigert av Thostr (see edit history)
On 9/15/2018 at 9:16 AM, Pinkvin said:

--

Det er klart, noen veldig få kunder er nok villig til å betale noe ekstra for å slippe dieselrøyk og vedlikehold, men de fleste går etter lommeboka. Mange elbilmotstandere som ble tilhengere når ferja og bommen ble gratis. Ikke at jeg skjønner hvorfor en kan være i mot en teknologi som noen ønsker å kjøpe.. men, men.. 

Har aldri hørt om noen som oppriktig er elbiltmotstandere. Litt skråblikk og humor ift. el vs. bensin/diesel ja, men de fleste er glad for teknologi som løser et problem - og fungerer.

Det er derimot mange som mener måten å "tvinge" den frem i samfunnet er verken økonomisk, miljøvennelig eller riktig. Noen år tilbake var det en lignende runde med dieselbilen....

Redigert av Ventus (see edit history)
Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 6 timer siden:

Det er derimot mange som mener måten å "tvinge" den frem i samfunnet er verken økonomisk, miljøvennelig eller riktig.

-- fjernet veldig OT støy--

El- er gode greier. Enda bedre om det blir supplert med lave avgifter. Lave avgifter er topp. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
EagleFish skrev for 20 timer siden:

Her det nok du, Pinkvin som skaper din egen virkelighet.  Ikke tving din versjon av virkeligheten over på andre og si at det er de som har tvangstanker. Ta en realitetskontroll selv i stedet.

(Ser at du har fjernet det nå, etter at jeg kommenterte det. Bra.)

Selv har jeg veldig sans for elektrisk motor, for de som velger det frivillig.

Eksplosjonen av batteribiler i vinterlandet Norge, viser hvilken jernhånd bilavgiftene er. Når brutale avgifter fjernes, blir alle som har råd til å bytte bil glade. Norge har nå fått  nesten tre ganger så mange batteribiler som i billandet Tyskland, med deres 85 mill. innbyggere.

Lave avgifter er topp det, ja.

Men jeg tror ikke det er så høye avgifter på båtlivet. Er det noen slik jernhånd med avgifter på båtlivet som kan fjernes i det hele tatt?  Gratis bryggeplasser til el-båter, er det veien å gå  (subsidier altså)?

Men da får vil vel masse "avgitslettelsesmisunnelse"...-eller?.

Redigert av EagleFish (see edit history)

For meg blir dette litt som å holde pusten for å redusere CO2-utslippet.

Dersom fokuset er miljøet og hvor stort fotavtrykk de setter i miljøregnskapet er det nok andre steder de hadde fått mer igjen for investering og innsats. Ser forøvrig av bloggen ett innlegg der de skriver "we're back in Norway again after two weeks of work and pleasure". Regner da med at disse turene mellom Gran Canaria og Norge muligens er av det litt mindre miljøvennlige slaget...

Men bevares, som et prosjekt er det jo interessant, men ved å gjemme seg bak en miljøprofil har det nok en ubetydelig klimaeffekt.

Redigert av Sotengel (see edit history)
EagleFish skrev for 2 timer siden:

Norge har nå fått  nesten tre ganger så mange batteribiler som i billandet Tyskland, med deres 85 mill. innbyggere.

Joda, men det er dobbelt så mange elbiler i California, hvor det ikke er noen avgifter. Hvorfor det tror du?

Landene med flest elbiler er Kina og USA. Mange ganger fler enn i Norge.

Tja... California bruker en del penger på å gjøre det mer attraktivt å kjøre utslippsfri bil og skal vel bruke 2,5 milliarder dollar de neste  7 årene. De har også noen rabattprogrammer som gjør det mer lukrativt å kjøre elbil, men enig med deg i at sammenlignet med de store besparelsene vi har i Norge så er det ikke direkte sammenlignbart

Så er da også andelen el-biler mye større her. Tar du tar i betraktning at vi er ca 5,5  mill og California nesten 40 (og i tillegg kanskje har flere biler pr husstand??) så ligger vi vel et stykke foran mht. prosentvise andel zo kjøretøy.

Guest Avmønstret#

Men hvorfor dette miljøperspektivet hele tiden?

Jeg har hatt el- påhengs til jolla og kano på vannet nedenfor huset i mange år. Det samme har flere andre. Skal da noen peke på meg og si at jeg "holder pusten for å redde miljøet" osv? Selv er jeg fornøyd med å slippe å styre med bensin, ollje, eksos, støy, vedlikehold osv. El- motoren er billig og enkel, gjør jobben. Javel, jeg kan ikke fylle kanoen med bensinkanner og gå i tre uker i strekk, men det har heller aldri vært bruken og el- motoren gjør jobben som tidligere bensinpåhengser gjorde. Det er rett og slett enklere og bedre med el- motor til den bruken jeg har på jolla/kano. 

Kan vi ikke bare bli enige om at el- motor i enkelte tilfeller kan være en bedre løsning enn stempelmotor? Det er jo det som er interessant, bruk av teknologi på nye felt, som også i mange tilfeller kan være vesentlig bedre enn dagens "standard" med stempelmotor for mange. 

Folk flest er vel interessert "midt på ryggen" i hva andre mener når de får ett tilbud på motorløsning som er bedre til den bruken de har. 

Mulligan skrev for 19 timer siden:

Joda, men det er dobbelt så mange elbiler i California, hvor det ikke er noen avgifter. Hvorfor det tror du?

Landene med flest elbiler er Kina og USA. Mange ganger fler enn i Norge.

Jeg tror Norge har størst tetthet av elbiler i verden, regnet som andel av bilparken totalt (har bare lest det).

I California gjr de det litt annerledes. Det er i utganspunktet billig å ha bil (ingen skattlegging av det å ha en bil).

Og staten bygger ut infrastrukturen, der de gir økonomisk støtte til utbyggerne.  Det bygges også ut et nett av hydrogenstajoner, så er det opp til folk å velge hva slags miljøhensyn som er mest praktisk når de velger biltype.  Frivillig. Valgfrihet gir gode resultater det også.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Min oppfatning av dette er at om noen år vil hovedmotoren på de fleste lystbåter og biler være en el-motor.  Noen vil greie seg med fossilfri strøm i båten og andre vil ha en generator i reserve, men motoren er jeg ganske sikker på blir en el-motor.  Samme med bilene, men her kommer også hydrogen inn særlig for langtransport, og kanskje de finner på noe enda morsommere også.

Mulligan skrev for 8 timer siden:

Delvis enig.

BMW har uttalt at batterikapasitet dobles hvert 7. år. Og ser vi på utviklingen etter Smart stemmer det ganske godt. Den vanlige dagsturbåt eller seilbåt vil om noen år ha en elmotor.

Hydrogen vil bli et sidespor i klasse med bioetanol.

Ja det er gøy å tippe litt.

I Tyskland har de byttet ut de første togsettene med hydrogendrift i disse dager, og planen er å bytte ut alle diesellokomotiv med hydrogen. På skip er batteristrøm et alternativ mest egnet for for å komme miljøvennlig inn og ut av havn, og så må det lades.

Hvis jeg skal tippe litt her, tror jeg hydrogen vil komme på skip og tungtrafikk på veiene først. Profesjonelle, tung transport der man ikke har tid til å lade eller gidder drasse på ineffektive batterier. I båt ville det jo være en fin løsning også i fritidsbåt å bytte (evt. fylle) en 5 kg hydrogentank i stedet for å lade i 16 timer eller noe sånt.

Men det drar ut og jeg er ikke spesielt optimistisk over hvor fort det går å finne frem til den optimale teknologien. Som etter min mening fremdeles er hydrogen til tunge, kraftkrevende fartøy.

Hvorfor det vil være mer optimalt enn batterilading?

Fordi hydrogen kan produseres langsomt fra fornybare energikilder, med tilpasset uttak av energi fra strømnettet. Da blir virkningsgraden mer  underordnet. Ved lading av batterier innen rimelig tid, må man gå motsatt vei og ta ut meget store energimengder på kort tid. Og det er vanskelig å regulere uttaket uten å bruke vanvittige prisprofiler. Raskt uttak= høy pris.

Det er ingen snarveier her og selv i dagens småbatterier er energien så tett "pakket" nå, at brannfaren blir en reell risiko.

Hvor fort går det varmt i et gigantbatteri som tilsvarer 1000 mobilbatterier, hardt pakket sammen for å spare plass?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Litt mer om hydrogenutviklingen vi ser er startgropen.

" Varanger Kraft har konsesjon til å produsere 200 megawatt i vindparken på Raggovidda, men på grunn av manglende linjekapasitet, er nivået i dag på 45 megawatt. "

Et canadisk selskap m.fl. skal bygge anlegget for hydrogenproduksjon, som kan bli 20 000 tonn hydrogen i året ved full utnyttelse av kraftselskapets konsesjon som er på 200 megawatt fra vindkraft.  Men de har altså ikke linjekapasitet til å evere mer enn 45 megawatt av denne kraften, så de lagrer og skal distribuere energien som hydrogen.. Det canadiske selskapet steg 13 % i børsverdi på denne nyheten idag.

• 4 måneder senere...
Mulligan skrev On 18.9.2018 at 18.27:

Den vanlige dagsturbåt eller seilbåt vil om noen år ha en elmotor.

Skjer det noe på dette feltet?

Kunne godt tenkt meg å byttet til elmotor i båten på litt sikt hvis mulig men det er vel smått med produkter på markedet?

NB Skal ikke på jordomseiling

• 2 uker senere...

Det er vel en kontinuerlig utvikling på batterikapasitet. Ellers er det fortsatt slik at eldrift ligger merkbart høyere i pris enn dieselmotor med samme effekt og en noenlunde anstendig rekkevidde, særlig hvis man skal velge high-end-produkter som Oceanvolt. 

Jeg kommer til å vurdere å gå for strøm, men denne avgjørelsen ligger fortsatt et par år fremover for min del. De kan jo hende det har skjedd noe med prisnivået før den tid. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...