nomen Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Med eller uten motor, bensin, strøm, eller diesel. Pioneraspektet er liksom borte når en 16 år gammel jente har seilet jorden rundt alene. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BØstrøm Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Elektrisk motor er kjempeaktuelt for meg. Jeg har plass til mye batterier, men det som stopper meg, er prisen på batteriene. Tror jeg ville hatt en liten hjelpemotor, som kunne surre og gå bortimot lydløst, og en hjelpemotor i reserve. Solpaneler og vindmøller er sikkert bra for å lade IPhone, men tror ikke dette kan hjelpe på fremdriften. For egen del, har jeg kastet ut propanbyssa, og erstattet den med elektrisk allerede. Å lade med en til to kw fra propellen høres mye ut. Dette er interessant. Har nesten lyst til å besøke dem på Canariholmene Link to post
Maika Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 (redigert) BØstrøm skrev 1 time siden: Å lade med en til to kw fra propellen høres mye ut. ...men det skal sies at dette er produsentens anslag;) Redigert 15.September.2018 av Maika (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 BØstrøm skrev 1 time siden: Elektrisk motor er kjempeaktuelt for meg. Jeg har plass til mye batterier, men det som stopper meg, er prisen på batteriene. Tror jeg ville hatt en liten hjelpemotor, som kunne surre og gå bortimot lydløst, og en hjelpemotor i reserve. Solpaneler og vindmøller er sikkert bra for å lade IPhone, men tror ikke dette kan hjelpe på fremdriften. Om jeg ikke tar feil får du Hanse også med aggregat så du i praksis har rekkevide "hvor langt som helst" hvis en ønsker det. Problemet for Hanse er også prisen. Om en vil kjøpe en 31 foter med el- motor og så koster den like mye som en 38 foter med dieselmotor... da selger en ikke mange 31 fotere med el- drift ;-) Men teknologien og løsningene er på plass, når prisen gjør det til et konkurransedyktig produkt så gjør markedskreftene resten. --- Det er klart, noen veldig få kunder er nok villig til å betale noe ekstra for å slippe dieselrøyk og vedlikehold, men de fleste går etter lommeboka. Mange elbilmotstandere som ble tilhengere når ferja og bommen ble gratis. Ikke at jeg skjønner hvorfor en kan være i mot en teknologi som noen ønsker å kjøpe.. men, men.. Link to post
Hulda Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Kjenner ikke konstruksjonen til Hanse med propell på roret. Men ligger selve el.motoren neddykket? Link to post
Duppe Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Utrolig spennende og inspirerende. Må være kjekt å være selvforsynt med energi. Ikke dumt med regenerering via propellen. Er forresten et par studenter som også skal på langtur og gjort dette i billigversjon med en gammel motor fra en gaffeltruck ($1400). https://www.sailinguma.com/electro-beke/ Redigert 16.September.2018 av Duppe (see edit history) Link to post
Guest Thostr Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Uma-besetningen har vel seilt med blyceller og brukt gaffeltruck-motor fra Ebay i flere år nå. De oppgraderte nylig til Lithium-celler, 1200AH om jeg husker rett. Så det har helt klart vært en suksess. Uma-kanalen på Youtube er litt av en DIY-inspirasjon. Båten de kjøpte var i skikkelig dårlig stand med tidenes svaikjøl og mange andre problemer. Den begynner nesten å konkurrere med nye båter nå ift løsninger og standard. Så er de jo også utdannede arkitekter og han er utrolig praktisk anlagt. Anbefales for en titt! Redigert 16.September.2018 av Thostr (see edit history) Link to post
Ventus Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) On 9/15/2018 at 9:16 AM, Pinkvin said: -- Det er klart, noen veldig få kunder er nok villig til å betale noe ekstra for å slippe dieselrøyk og vedlikehold, men de fleste går etter lommeboka. Mange elbilmotstandere som ble tilhengere når ferja og bommen ble gratis. Ikke at jeg skjønner hvorfor en kan være i mot en teknologi som noen ønsker å kjøpe.. men, men.. Har aldri hørt om noen som oppriktig er elbiltmotstandere. Litt skråblikk og humor ift. el vs. bensin/diesel ja, men de fleste er glad for teknologi som løser et problem - og fungerer. Det er derimot mange som mener måten å "tvinge" den frem i samfunnet er verken økonomisk, miljøvennelig eller riktig. Noen år tilbake var det en lignende runde med dieselbilen.... Redigert 16.September.2018 av Ventus (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Ventus skrev for 6 timer siden: Det er derimot mange som mener måten å "tvinge" den frem i samfunnet er verken økonomisk, miljøvennelig eller riktig. -- fjernet veldig OT støy-- El- er gode greier. Enda bedre om det blir supplert med lave avgifter. Lave avgifter er topp. Redigert 16.September.2018 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
...,,, Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Neida. Her det nok du, Pinkvin som skaper din egen virkelighet. Ikke tving din versjon av virkeligheten over på andre og si at det er de som har tvangstanker. Ta en realitetskontroll selv i stedet. Redigert 16.September.2018 av EagleFish (see edit history) Link to post
...,,, Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 (redigert) EagleFish skrev for 20 timer siden: Her det nok du, Pinkvin som skaper din egen virkelighet. Ikke tving din versjon av virkeligheten over på andre og si at det er de som har tvangstanker. Ta en realitetskontroll selv i stedet. (Ser at du har fjernet det nå, etter at jeg kommenterte det. Bra.) Selv har jeg veldig sans for elektrisk motor, for de som velger det frivillig. Eksplosjonen av batteribiler i vinterlandet Norge, viser hvilken jernhånd bilavgiftene er. Når brutale avgifter fjernes, blir alle som har råd til å bytte bil glade. Norge har nå fått nesten tre ganger så mange batteribiler som i billandet Tyskland, med deres 85 mill. innbyggere. Lave avgifter er topp det, ja. Men jeg tror ikke det er så høye avgifter på båtlivet. Er det noen slik jernhånd med avgifter på båtlivet som kan fjernes i det hele tatt? Gratis bryggeplasser til el-båter, er det veien å gå (subsidier altså)? Men da får vil vel masse "avgitslettelsesmisunnelse"...-eller?. Redigert 17.September.2018 av EagleFish (see edit history) Link to post
Sotengel Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 (redigert) For meg blir dette litt som å holde pusten for å redusere CO2-utslippet. Dersom fokuset er miljøet og hvor stort fotavtrykk de setter i miljøregnskapet er det nok andre steder de hadde fått mer igjen for investering og innsats. Ser forøvrig av bloggen ett innlegg der de skriver "we're back in Norway again after two weeks of work and pleasure". Regner da med at disse turene mellom Gran Canaria og Norge muligens er av det litt mindre miljøvennlige slaget... Men bevares, som et prosjekt er det jo interessant, men ved å gjemme seg bak en miljøprofil har det nok en ubetydelig klimaeffekt. Redigert 17.September.2018 av Sotengel (see edit history) Link to post
Mulligan Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 EagleFish skrev for 2 timer siden: Norge har nå fått nesten tre ganger så mange batteribiler som i billandet Tyskland, med deres 85 mill. innbyggere. Joda, men det er dobbelt så mange elbiler i California, hvor det ikke er noen avgifter. Hvorfor det tror du? Landene med flest elbiler er Kina og USA. Mange ganger fler enn i Norge. Link to post
Arne_ Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Tja... California bruker en del penger på å gjøre det mer attraktivt å kjøre utslippsfri bil og skal vel bruke 2,5 milliarder dollar de neste 7 årene. De har også noen rabattprogrammer som gjør det mer lukrativt å kjøre elbil, men enig med deg i at sammenlignet med de store besparelsene vi har i Norge så er det ikke direkte sammenlignbart Så er da også andelen el-biler mye større her. Tar du tar i betraktning at vi er ca 5,5 mill og California nesten 40 (og i tillegg kanskje har flere biler pr husstand??) så ligger vi vel et stykke foran mht. prosentvise andel zo kjøretøy. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 Men hvorfor dette miljøperspektivet hele tiden? Jeg har hatt el- påhengs til jolla og kano på vannet nedenfor huset i mange år. Det samme har flere andre. Skal da noen peke på meg og si at jeg "holder pusten for å redde miljøet" osv? Selv er jeg fornøyd med å slippe å styre med bensin, ollje, eksos, støy, vedlikehold osv. El- motoren er billig og enkel, gjør jobben. Javel, jeg kan ikke fylle kanoen med bensinkanner og gå i tre uker i strekk, men det har heller aldri vært bruken og el- motoren gjør jobben som tidligere bensinpåhengser gjorde. Det er rett og slett enklere og bedre med el- motor til den bruken jeg har på jolla/kano. Kan vi ikke bare bli enige om at el- motor i enkelte tilfeller kan være en bedre løsning enn stempelmotor? Det er jo det som er interessant, bruk av teknologi på nye felt, som også i mange tilfeller kan være vesentlig bedre enn dagens "standard" med stempelmotor for mange. Folk flest er vel interessert "midt på ryggen" i hva andre mener når de får ett tilbud på motorløsning som er bedre til den bruken de har. Link to post
Mizar Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 (redigert) Mulligan skrev for 19 timer siden: Joda, men det er dobbelt så mange elbiler i California, hvor det ikke er noen avgifter. Hvorfor det tror du? Landene med flest elbiler er Kina og USA. Mange ganger fler enn i Norge. Jeg tror Norge har størst tetthet av elbiler i verden, regnet som andel av bilparken totalt (har bare lest det). I California gjr de det litt annerledes. Det er i utganspunktet billig å ha bil (ingen skattlegging av det å ha en bil). Og staten bygger ut infrastrukturen, der de gir økonomisk støtte til utbyggerne. Det bygges også ut et nett av hydrogenstajoner, så er det opp til folk å velge hva slags miljøhensyn som er mest praktisk når de velger biltype. Frivillig. Valgfrihet gir gode resultater det også. Redigert 18.September.2018 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sail S Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Min oppfatning av dette er at om noen år vil hovedmotoren på de fleste lystbåter og biler være en el-motor. Noen vil greie seg med fossilfri strøm i båten og andre vil ha en generator i reserve, men motoren er jeg ganske sikker på blir en el-motor. Samme med bilene, men her kommer også hydrogen inn særlig for langtransport, og kanskje de finner på noe enda morsommere også. Link to post
Mulligan Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 (redigert) Delvis enig. BMW har uttalt at batterikapasitet dobles hvert 7. år. Og ser vi på utviklingen etter Smart stemmer det ganske godt. Den vanlige dagsturbåt eller seilbåt vil om noen år ha en elmotor. Hydrogen vil bli et sidespor i klasse med bioetanol. Redigert 18.September.2018 av Mulligan (see edit history) Link to post
Ventus Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Delvis enig men også uenig. Det er noen fundamentale fysiske problemer som er langt igjen å løse. Om fordelene er større enn ulempene er opp til hver enkelt - i drømmen - i virkeligheten en fiskal og ideologisk brekkstav. https://www.economist.com/graphic-detail/2017/08/14/the-growth-of-lithium-ion-battery-power Link to post
Mizar Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 (redigert) Mulligan skrev for 8 timer siden: Delvis enig. BMW har uttalt at batterikapasitet dobles hvert 7. år. Og ser vi på utviklingen etter Smart stemmer det ganske godt. Den vanlige dagsturbåt eller seilbåt vil om noen år ha en elmotor. Hydrogen vil bli et sidespor i klasse med bioetanol. Ja det er gøy å tippe litt. I Tyskland har de byttet ut de første togsettene med hydrogendrift i disse dager, og planen er å bytte ut alle diesellokomotiv med hydrogen. På skip er batteristrøm et alternativ mest egnet for for å komme miljøvennlig inn og ut av havn, og så må det lades. Hvis jeg skal tippe litt her, tror jeg hydrogen vil komme på skip og tungtrafikk på veiene først. Profesjonelle, tung transport der man ikke har tid til å lade eller gidder drasse på ineffektive batterier. I båt ville det jo være en fin løsning også i fritidsbåt å bytte (evt. fylle) en 5 kg hydrogentank i stedet for å lade i 16 timer eller noe sånt. Men det drar ut og jeg er ikke spesielt optimistisk over hvor fort det går å finne frem til den optimale teknologien. Som etter min mening fremdeles er hydrogen til tunge, kraftkrevende fartøy. Hvorfor det vil være mer optimalt enn batterilading? Fordi hydrogen kan produseres langsomt fra fornybare energikilder, med tilpasset uttak av energi fra strømnettet. Da blir virkningsgraden mer underordnet. Ved lading av batterier innen rimelig tid, må man gå motsatt vei og ta ut meget store energimengder på kort tid. Og det er vanskelig å regulere uttaket uten å bruke vanvittige prisprofiler. Raskt uttak= høy pris. Det er ingen snarveier her og selv i dagens småbatterier er energien så tett "pakket" nå, at brannfaren blir en reell risiko. Hvor fort går det varmt i et gigantbatteri som tilsvarer 1000 mobilbatterier, hardt pakket sammen for å spare plass? Redigert 19.September.2018 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mizar Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Litt mer om hydrogenutviklingen vi ser er startgropen. " Varanger Kraft har konsesjon til å produsere 200 megawatt i vindparken på Raggovidda, men på grunn av manglende linjekapasitet, er nivået i dag på 45 megawatt. " Et canadisk selskap m.fl. skal bygge anlegget for hydrogenproduksjon, som kan bli 20 000 tonn hydrogen i året ved full utnyttelse av kraftselskapets konsesjon som er på 200 megawatt fra vindkraft. Men de har altså ikke linjekapasitet til å evere mer enn 45 megawatt av denne kraften, så de lagrer og skal distribuere energien som hydrogen.. Det canadiske selskapet steg 13 % i børsverdi på denne nyheten idag. Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
bliss X Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Mulligan skrev On 18.9.2018 at 18.27: Den vanlige dagsturbåt eller seilbåt vil om noen år ha en elmotor. Skjer det noe på dette feltet? Kunne godt tenkt meg å byttet til elmotor i båten på litt sikt hvis mulig men det er vel smått med produkter på markedet? NB Skal ikke på jordomseiling Link to post
oyster Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Det er vel en kontinuerlig utvikling på batterikapasitet. Ellers er det fortsatt slik at eldrift ligger merkbart høyere i pris enn dieselmotor med samme effekt og en noenlunde anstendig rekkevidde, særlig hvis man skal velge high-end-produkter som Oceanvolt. Jeg kommer til å vurdere å gå for strøm, men denne avgjørelsen ligger fortsatt et par år fremover for min del. De kan jo hende det har skjedd noe med prisnivået før den tid. Link to post
Stekepanne Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Ligger en pluss-artikkel om denne saken øverst på www.seilmagasinet.no nå :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn