Jump to content

Biltema teinehaler, erfaringer? (10 krepseteiner fra 120m.)

Sjark1982

Recommended Posts

Mix skrev for 6 timer siden:

Biltema teinehaleren er kraftig.

Northlift LH200 420 Watt

Northlift LH300 600 Watt

Biltema 900 Watt

Northlift LH200   600 Watt

Northlift LH300   900 Watt

Dette i følge Bruksanvisningen til Northlift teinehalere.

Skjermbilde2.PNG

Mix skrev for 8 timer siden:

Nå står det riktignok 60A i spec på LH300 som @Jannmar la ut over her, men jeg stoler ikke helt på dette.

Har hørt om flere som har måttet gått opp i fetere kabler enn spec for å få nok guff i Northlift haleren.

Ja det har vært mye diskusjon omkring kabling til Northlift teinehalere.

Kontakten har vært et tema.

Tidligere ble Northlifthalere som trekker 60A levert med 16A kontakt.

Nå leveres de med 32A kontakt.

I mine ører høres dette også nokså lugubert ut.

Vet ikke hvilken kontakt som leveres med Biltemahaleren, men det bør nok normalt være noe som tåler langt mere enn 32A når haleren trekker 165A.

Utenom motoren (og eventuelt kontakten som det ikke er gitt noen opplysninger om) er jo Biltemahaleren helt lik Northlifthaleren. Skivehjulet er riktig nok noe mindre på Biltemahaleren, men det skulle ikke utgjøre noen praktisk forskjell.

gaptrast skrev On 15.9.2018 at 0.16:

Trekker 7 teiner fra 120m, går helt greit. Bunntauet er 110m. 7kg betonglodd i hver ende. 10 teiner kan gå men da tror jeg det må være rolig sjø. 

Biltema eller Northlift?

Mons Olav skrev for 17 timer siden:

Biltema produktene varierer fra god kvalitet til bare dritt.Hvordan teinehaleren er er vanskelig å si.

Stokken selger samme haleren i en annen farge og til en annen pris.

Vet ikke om det sier noe om kvaliteten.

Arrester meg om jeg tar feil.

tthaler.PNG

thaler.PNG

Bruflaat skrev for 20 timer siden:

Vanvittig at Biltema sin teinehaler drar 165A på tung last mens LH300 er 60A. Står at biltema sin kun kan brukes i korte perioder før den må hvile så er noe å tenke på hvis man skal dra mye av gangen.

Mix skrev for 19 timer siden:

Nå står det riktignok 60A i spec på LH300 som @Jannmar la ut over her, men jeg stoler ikke helt på dette.

Har hørt om flere som har måttet gått opp i fetere kabler enn spec for å få nok guff i Northlift haleren.

Ser at både LH300 og BT haleren er oppgitt til 900W, men det er jo ikke bare så enkelt. Når BT oppgir maks strøm til 165A vil det gi en (tilført) effekt på ca 2000W. Hvor høy effekt en elektromotor trekker kommer jo også helt an på hvor hard man godtar at den belastes. Og da må man også oppgi hvor lenge den kan gå med full last, og hvor lenge den må hvile før ny last kan trekkes. Uten å være helt sikker regner jeg med at de fleste slike halere har seriemotorer, og slike motorer vil jo bare trekke mer strøm jo mer den belastes, helt til viklingene brenner. 

Jeg kjøpte akkurat en 12V motor fra Kina, den var oppgitt til 1200W, men det ble også oppgitt at den kan gå 3 minutter og må hvile 7 minutter. 1200W er altså ikke kontinuerlig. 

Her er noen data som ble oppgitt for den motoren. Kurvene kan jo være interessante å studere selv om man har en haler med en annen motor.

415557818_Motordata01.PNG.00c3807233191c28b5fce7c50c71e0e8.PNG

1575460442_Motordata02.PNG.554b5077c8029ae3b9414c1f7ce038c0.PNG

30 minutes ago, Bårdp said:

Nå står det jo i BT sin brosjyre at den kan dra 90Kg med 35 m/min. For å klare det må den avgi vell 500 W og trekker da sikkert ca 45A.

Det står INNTIL 90 kg . . .

Jeg tipper at LH200 og BT sin er ganske identiske. Jeg har LH200 og den greier neppe 90 kg, selv om det står i brosjyren, og iallfall ikke mer enn i noen sekunder før den stopper pga. overheting. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte en kraftigere haler. Det er rett som det er at man trenger litt overskuddskraft. Men en kraftigere haler belaster også båten innfesting mer, så det spørs også litt ha slags båt en har. I mitt tilfelle ville ikke det vært noe problem.

Dersom valget står mellom LH200 eller BT sin, ville jeg latt prisen avgjøre. Min LH200 er ikke av spesielt god kvalitet, og jeg stoler mest på BT når det gjelder reklamasjoner. Der har jeg litt dårlig erfaring med andre . . .

PS

I formiddag dro jeg krepseteiner. Da haleren stoppet pga. temperaturen like før jeg hadde den første teina ombord, dro jeg litt videre for hånd. Og det sier kanskje noe, for jeg drar ikke 90 kg for hånd! Jeg dro også krabbeteiner av type tung hummerteine (men med lovlige fluktåpninger for krabbe). En sånn teine fra 20 meter er akurat passe for haleren. Fin formiddag på sjøen. Det ble noen kreps og over 30 store krabber på fire teiner.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 1 time siden:

PS

I formiddag dro jeg krepseteiner. Da haleren stoppet pga. temperaturen like før jeg hadde den første teina ombord, dro jeg litt videre for hånd. Og det sier kanskje noe, for jeg drar ikke 90 kg for hånd! Jeg dro også krabbeteiner av type tung hummerteine (men med lovlige fluktåpninger for krabbe). En sånn teine fra 20 meter er akurat passe for haleren. Fin formiddag på sjøen. Det ble noen kreps og over 30 store krabber på fire teiner.

Hvordan ledninger har du koblet fra batteriet til kontakten?

NilsPils skrev 35 minutter siden:

Husker ikke. Skal sjekke neste gang jeg er i båten.

Mistenker jo bare at noe måå jo være galt, de lenkene jeg drar opp med LH300 har jeg absolutt ingen sjangs i helvette å dra for hånd liksom, og vil da si jeg er forholdsvis sprek. Kan da ikke være så vanvittig forskjell på 200 og 300 modellen.

• 2 weeks later...
Sjark1982 skrev for 20 timer siden:

Ville berre sej at biltema haleren fungerer kjempe bra. Drog lenke på 10 teiner fra 150meter djupt

Hvilken kontakt er det som leveres med Biltemahaleren?