Jump to content

Kan jeg bruke et bimetall hullbor for hull i aluminium til oljetrykkmåler?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg trenger et 52mm hull i en ca. 1mm tykk aluminiumsplate for et oljetrykksmålerinstrument. Jeg har et hullbor fra Tools i bimetall i rett dimensjon, men kan jeg bruke det? Jeg synes tennene er ganske grove. Jeg har tidligere brukt det for hull til septikavsug i dollboardet. Det gikk fint gjennom tykk glassfiber og et par centimeter treverk.

 

hullbor_52mm.jpg.6423156dbd7afacc7a6c91c8992edf88.jpg

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hva er problemet Lars ?

Er du redd for å ødelegge boret eller aluminiumsplaten ?

Alu er jo bløtt og lett å bore i og 1 mm er jo nærmest blikk.  Jeg skal ikke gi deg noe råd, men hadde det vært min plate og bor hadde jeg bare boret forsiktig til jeg var igjennom.

Link to post

Jeg så den, og min er også samme fabrikat, Luna med variabel grov tanning, og platen er vel heller 2mm. Så jeg regner med at jeg gjør et forsøk.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvis du kan ofre den hullsaga går det sikkert fint. Kuttet mye aluminium med kappsag for en del år siden. Vi oljet, det smurte sagbladet og kjølte ned. Sparte mye slitasje. Funket flott, helt til en gnom spurte om han kunne låne den saga med hjem en kveld.. Kappe noe hjemme. Vi sa at han måtte olje, men sagbladet såg ikke ut etterpå, så det gjorde han nok ikke.. 

Link to post

Største problemet vil kunne bli at hullsaga hugger og så knekker senterboren og saga vandrer utover plata før du rekker stoppe, eller at den hugger og krøller plata siden det er tynn plate.    Eg pleier ikkje gidde å smøre ved så tynne plater, men ved litt tjukkare smører eg med kutte/bore-olje. Eg fekk eit tips om at eg burde smøre med rødsprit for å unngå klabbing når eg saga aluminium med rotterumpe. Om det gjelde for hullsag også veit eg ikkje. 

    Lite tips, når du skal bore tynnplate, spesielt aluminium, vist mulig, så kan du feks bruke tvinge å klemme fast ei 8mm finerplate utenpå slik at du borer igjennom den.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Som nevnt over er det ikke noe problem å bruke det boret på alu. Skal du bruke skjærevæske (ikke nødvendig på en slik liten jobb) er rødsprit det rette valget for aluminium. På stål og rustfritt bruker man skjæreolje gjengepasta, eller kjølevæskeemulsjon. @Tom Rør: Hvis du må kaste hullsaga etter ett hull i rustfritt kjører du antagelig med for høy hastighet og uten skjæreolje. Jeg borer mye i rustfritt med slike hullsager, men har ikke slitt ut mange. Jeg har stort sett brukt Starret, Ridgid og Bacho.

 

 

Link to post

Slike hullsager har lett for å bore litt større hull enn seg selv i starten så å feste en finerplate e.l. og bore gjennom den er et must om det skal bli fint. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
50 minutes ago, Hulda said:

Som Komodo, bare at jeg kjører Biltema. Går så det griner i alle metall- og stålmaterialer. 

Sammer her! Kjører Biltema, eBay og isenkrambutikken på hjørnet i Thailand. Dette er et ikke-problem bare du klemmer fast til en treplate under så du sikrer god styring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Krimart skrev for 2 timer siden:

Å klemme på en finerplate bak er nok ikke så dumt..

Jeg ville nå helst hatt den på framsiden da... i alle fall den siden du borrer fra. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Komodo skrev for 9 timer siden:

Som nevnt over er det ikke noe problem å bruke det boret på alu. Skal du bruke skjærevæske (ikke nødvendig på en slik liten jobb) er rødsprit det rette valget for aluminium. På stål og rustfritt bruker man skjæreolje gjengepasta, eller kjølevæskeemulsjon. @Tom Rør: Hvis du må kaste hullsaga etter ett hull i rustfritt kjører du antagelig med for høy hastighet og uten skjæreolje. Jeg borer mye i rustfritt med slike hullsager, men har ikke slitt ut mange. Jeg har stort sett brukt Starret, Ridgid og Bacho.

 

 

Jeg bruker også de kjente (dyre) hullsagene, og jeg er nok litt utålmodig. Tid er penger, men jeg hadde nok spart på saga ved å ta det litt piano ja?

Link to post

Egentlig håper jeg å slippe å bore hull til oljetrykkmåleren, er jeg heldig kan jeg få plass til den der det gamle instrumentet står, rød pil på bildet. Hulldiameteren er lik, men ringen rundt glasset er større, og så bygger det mer på undersiden. Må jeg bore nytt hull, markert med gul pil, er vel det største problemet å ikke få noen spon bak på kontaktene til instrumentene ved siden av der jeg skal bore. Jeg får pakke ting inn og bruke støvsugeren mens jeg borer.

 

hull_52mm.jpg.0987583c2b3be8cfa89fa2922ee0bbb9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jøss, er det en med sans for elektronikk som bor her? Har du et hull som må utvides lite grann, har jeg mange ganger brukt rund- eller halvrund fil/rasp med godt resultat. Alu er så mykt så der er ikke særlig krav til materialet i fil/rasp. Verktøy for trebearbeiding gjør jobben.

Link to post

Hadde jeg googlet litt før jeg skrev noe her, hadde jeg fått svar på spørsmålet mitt på den måten.Etter litt googling nå, fant jeg akkurat den hullsagen jeg har selv, og det eneste den ikke kan brukes til er å bore i stein! Glassfiber er forresten ikke nevnt. Og nå vet jeg også hvilken hastighet som skal brukes på de forskjellige materialene.

 

hullsag_luna_52mm.jpg.56fc60953044d45c6b326021cab703bb.jpg

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hadde det ikke vært fordi jeg var litt usikker om det var rett hullsag pga. grove tenner, hadde jeg val bare boret ivei uten noe mer dikkedarer. Jeg er vandt til at sagbladet på en baugfilsag er mye mer fintannet for metall enn for treverk. Men da har det ikke vært snakk om bimetallsag. Men for denne svenske Luna hullsagen, står det jo klart at den kan brukes på aluminium og med på rustfritt stål. Blir det båttur neste helg (er hjemme denne helgen) får jeg ta med meg drill og hullsag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ikke noe problem å bruke skjæreverktøy av bimetall på aluminium, eller stål for den del, men som du er inne på er det ikke optimalt å bore i tynt gods med grove tenner. Det som er viktig da er at du kommer gjennom på hele omkretsen omtrent samtidig. På den måten vil alle tennene være i inngrep samtidig. Det som betyr noe for tannstørrelsen er hvor mange tenner som er i inngrep i godset på en gang. På sagblader for saging i metall er det normalt å angi antall tenner per tomme. Omtrent som en gjenge altså. En tommelfingerregel er at du alltid skal ha minst 1,5 tann i inngrep. Tenk deg at du skal kappe et rør med sag. Godstykkelsen i røret er 3mm. Hvis du har et sagblad hvor det er 4mm mellom hver tann vil du miste inngrep i godset, og tenne knekker. Hvis du har 1,5mm mellom hver tann vil det alltid være en tann i inngrep i godset når den neste tanna begynner å skjære. Hvis du ser på tannstørrelsen på et baugfilblad og sammenligner det med et koldsagblad er forskjellen dramatisk, men begge er laget for å skjære metall. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...