Jump to content

Mon Bijou på tur 2019


Tom Rør

Recommended Posts

Vi ligger nå på Sand, som var vår hjemmehavn i fjor, og turen fra Kungshamn og hit ble av det rolige slaget. Knallføre, så vi gikk utaskjærs fra nordsiden av Sotekanalen. Gikk Kosterfjorden, og svingte innom Koster for kosens skyld. Vi visste at det skulle bli mer vind, ellers ville vi tatt et par stopp i Sveariket før grensepassering.

Vi håper det løyer litt til i morgen, så vi kan fortsette ferien. Lurer på å gå til Østre Bolæren,, da vi ikke har vært der på flere år.

844C0FC6-0032-41FE-A873-7177DA8F9BC3.jpeg

36D3E249-8FC9-4FF2-9B6F-9B337FB23174.jpeg

4A3C06B6-9236-4193-8793-5448E14B37F5.jpeg

27CA42F9-0DD5-4B37-9BB7-34B3F5AC4F3C.jpeg

A4B6F2F7-0C3E-4532-992E-6087EDA28E42.jpeg

6550E558-8BD5-4AB6-84F2-A3E0B10F9935.jpeg

5CEFFFF3-6FFB-491E-8B59-F1C4AE16B288.jpeg

31F1455D-6E86-49C9-9ACD-CEA462DBE7CA.jpeg

10DB1313-FAE4-45FB-BC10-4A214C2BEEB5.jpeg

468DC12A-00BF-4B4C-9894-CE3C43670B7E.jpeg

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 8.8.2019 at 17.49:

Etter en flott overfart til Kungshamn fikk vi hverdagen slengt i trynet.Nesten hjemme tenkte vi.

I alle de havnene vi har besøkt, har det kun vært hjelpsomme og hyggelige folk, men da vi skulle legge til longside på flytebrygga utenfor restauranten reiste en særdeles lite forståelsesfull norsk dame i båten som lå i bås seg opp og så meg midt i øynene og ristet demonstrativt på hodet.

Da vi hadde lagt til, spurte jeg hva dette gjaldt? 

Fruen ville ikke  reise seg, men mannen sa at det var litt merkelig at jeg måtte flytte hele fjorden med thrusteren.

Jeg sa at det er strøm i sundet, og at jeg ikke ville klaske i brygga, men han var rett og slett hånlig.

Vi sa at hadde de kommet, ville vi heller tatt tauet deres, men det prellet av som vann på gåsa.

Hyggelig med tolerante landsmenn?

 

Kan ni inte behålla den typen av kärringar o gubbar i Norge??

Vi har tillräckligt med dom redan i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Svensk skrev On 12.8.2019 at 11.44:

 

Kan ni inte behålla den typen av kärringar o gubbar i Norge??

Vi har tillräckligt med dom redan i Sverige.

Jeg hadde gjerne sluppet dem både her hjemme og i Sverige, og som du sier, de finnes hos dere også. Vi har opplevd dem selv der også. Vi kan trøste oss med at folk flest absolutt ikke er sånn, så vi må bare akseptere at et lite mindretall ikke kan oppføre seg.

Link to post
Share on other sites

De er heldigvis i et absolutt mindretall. Vi la oss på en bøye tilhørende Svenska Kryssarklubben utenfor Strømstad en av de siste nettene i ferien. Vi meldte oss inn og betalte før vi la oss på tilsvarende bøye tidligere i ferien. Under frokosten morgenen etter kom det et eldre norsk par og lurte på hvilken rett vi hadde til å ligge der. Forklarte at vi hadde meldt oss inn i ferien og at bøyeflagget lå i postkassen hjemme. De kunne få se mailen som bekreftet dette, men det var de ikke interesserte i. De la seg på anker få meter unna oss, og ventet på at vi skulle dra.. De har nok retten på sin side da vedtektene sier at man skal ha vimpel oppe, men det hadde ikke falt meg inn å opptre slik uansett. De var mildt sagt ikke særlig høflige i tonen.. Må innrømme at vi ikke akkurat stresset med å komme oss avgårde. Leste senere at Kryssarklubben ber medlemmer oppfordre folk til å melde seg inn om noen ligger "ulovlig" på bøyene, så jeg tenker at vi var innafor da, siden vi hadde meldt oss inn og hadde dokumentasjon på det.

 

Men som sagt så var dette eneste dårlige opplevelse med folk på 4 uker, ellers har vi kun opplevd hyggelige og hjelpsomme folk både blant båtfolk og havneverter:thumbsup:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 57 minutter siden:

De er heldigvis i et absolutt mindretall. Vi la oss på en bøye tilhørende Svenska Kryssarklubben utenfor Strømstad en av de siste nettene i ferien. Vi meldte oss inn og betalte før vi la oss på tilsvarende bøye tidligere i ferien. Under frokosten morgenen etter kom det et eldre norsk par og lurte på hvilken rett vi hadde til å ligge der. Forklarte at vi hadde meldt oss inn i ferien og at bøyeflagget lå i postkassen hjemme. De kunne få se mailen som bekreftet dette, men det var de ikke interesserte i. De la seg på anker få meter unna oss, og ventet på at vi skulle dra.. De har nok retten på sin side da vedtektene sier at man skal ha vimpel oppe, men det hadde ikke falt meg inn å opptre slik uansett. De var mildt sagt ikke særlig høflige i tonen.. Må innrømme at vi ikke akkurat stresset med å komme oss avgårde. Leste senere at Kryssarklubben ber medlemmer oppfordre folk til å melde seg inn om noen ligger "ulovlig" på bøyene, så jeg tenker at vi var innafor da, siden vi hadde meldt oss inn og hadde dokumentasjon på det.

 

Men som sagt så var dette eneste dårlige opplevelse med folk på 4 uker, ellers har vi kun opplevd hyggelige og hjelpsomme folk både blant båtfolk og havneverter:thumbsup:

 

Detta har varit en mycket bra sommar  i båten där vi bara har träffat trevliga o vänliga folk med gott hjärta o god hjärna.

Kan aldrig glömma den mycket trevliga o hjälpsamma mannen med Travlare i Risör som hoppade över lunchen för att lämna plats till 5 Svenska båtar.

Enda två mycket tvivelaktiga personer vi stött på var från Norska Tollen som kom på besök i Nilen Blindleia.

 

Link to post
Share on other sites

Vi får bare riste av oss tullingene, og huske de hyggelige folkene.

Vi ligger nå på Hankø, og vi fikk alarm på bb motor da vi gikk fra Sand.

Jeg kan spare meg for disse alarmene?

Fikk varsel om injektorfeil, men etter å ha fiklet litt med ledninger og kontakter fikk jeg plutselig feilvarsel på en annen injektor enn den første alarmen. 

Gikk rundt strømtangen på en motor, og det gikk greit.

La oss her for natten, og fikk hyggelig besøk av Herr og Fru @Bonus, og jeg var også i dialog med Hr.Bonus tidligere for analyse av feilkodene. 

Vi prøver igjen om et kvarter, og hvis dette vedvarer blir det en motor til hjemmehavn.

Mulig vi tar en stopp eller to på veien inn til Tigerstaden.

Hankø har vært flott en gang, men det mangler en del på det nå. 

De taper nok også mye på at folk må gå ti min. for å betale havneleien i hotellresepsjonen. Jeg gjorde det, fordi vi så lappen på enden av brygga, men de fleste ser ikke den, og da taper de mye på å ikke få krevd inn leien.

Stille og fredelig er det ihvertfall her :-)

09A3273F-2E48-4FAD-A7B7-61C202CA05F2.jpegFint hotell

33F46BF0-0FDE-4902-8DDF-B820E4A7055A.jpeg

329BAD75-A3DF-4E82-AD10-50D7F8E256EA.jpegBaus

334624A3-760E-4317-BD42-951C97D97DC5.jpeg

1732CF92-BB65-49B5-B7E5-A0A4E680D52D.jpegVindfullt

C64735C9-FB98-4F62-B048-91EB362604EB.jpegSlitent her nå

2A79F2C9-DB31-4AB6-91C3-1362ABFB1006.jpeg

6F29A091-5FAE-440E-BE45-ED4637AA5AF0.jpeg

9D9BECE8-95DC-49AE-BB3D-716F2AB435F9.jpegIkke en fryd for øyet akkurat 

0743606B-17AC-48FE-8BDB-18249855C804.jpegGjestebrygga

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke babord motor til å gå i dag, så vi gikk for en motor til Son.

Det er forhåpentligvis en elektrisk feil, og jeg skal prøve å forske litt på det i morgen og fredag.

Vi går til Borgen i morgen, og blir nok der til søndag. Hvis jeg ikke har løst problemet, blir båten lagt igjen hos Vollen Motor på veien inn mot hjemmehavn.

Hele denne ferien har egentlig vært plan b, så at jeg skulle få mer problemer med motoren er vel ikke mer enn man må regne med.?

Jeg takker alle som forhåpentligvis har hatt glede av å følge oss. Jeg håper det ble greit selvom vi ikke fikk besøkt de spennende stedene vi egentlig hadde tenkt å reise til.

Jeg takker for nå, og kommer tilbake med status på motortrøbbel når jeg vet mer.

Mvh: Tom Rør

 

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...