Jump to content

Løsne storseil som har kilt seg i Seldén rullemast

lasmarquezas

Recommended Posts

Lørdag kveld hadde vi sterk kuling ved Hustadvika og storseilet kilte seg fast/foldet seg da jeg berget det inn (skal laste opp et par bilder etter jobb i ettermiddag). Seilet er nesten helt inne, og det er ikke snakk om mer enn 30-40 cm fra normal posisjon innrullet.

Jeg vet ikke nøyaktig når i innrullingen seilet brettet seg, men vi var uansett revet til halv seilføring da jeg begynte å rulle. Forholdene på havet med noen grunner like i nærheten var imidlertid slik at jeg måtte få det kjapt inn, og så dessverre ikke da at det i den sterke vinden slo seg på vei inn i masta.

Dette er selvsagt helt min egen feil, superamatørmessig rett og slett, men nå sitter det uansett bom fast. Jeg er litt småskeptisk til å legge full tyngde på vinsjen og håpe det kommer ut uten å skade noe, for jeg er redd seilet vil spjære eller noe annet ryke.

Dersom noen har vært borti tilsvarende, setter jeg stor pris på gode råd. Alternativet er nytt seil til 50 båtlapper, og det vil jeg gjerne unngå et par sesonger til. Båten er for øvrig en Bavaria 46 Cruiser med Seldén rullemast.

Nå regner jeg med at dette vil kunne være en utmerket grunn til å diskutere rullemastenes svakheter, og det kan jeg mer enn gjerne være med på, men først må jeg altså få løsnet dette h#@etes seilet… :headbang:

Det samme skjedde på min båt da jeg lånte den ut for et par år siden. Jeg gjorde ikke annet enn å holde på å lirke og til slutt kom det ut. Tor du kan legge bra med press på vinsjen uten at noe ryker.
Det skal legges til at mine spiler overlapper ikke hverandre, dermed har jeg noe bedre plass i masta enn tilsvarende med hellengde spiler.

Edited by Lazyjack (see edit history)

Har dessverre litt erfaring i dette - vi hadde et storseil med litt for fyldig akterlik øverst -har fått det redusert nå.

To måter: 

1. rull seilet ut i havn en vindstille dag. Du kan bruke en del krefter her - men pass på alu røret inni masta -det kan ta skade.

2. Seil seilet ut - dvs rull ut så mye du kan. La vinsjen stå i fri - og se om ikke seilet kommer ut av seg selv ved vindkraft og et par slag.

Hos oss hadde seilet kilt seg i spilene øverst - så jeg dro ut 1-2 spiler der det var kilt - da løsna det greit.

Kan legge til at etter at seilmaker så over seilet i vinter og tok av litt duk øverst i akterliket - da har seilet fungert helt suverent

Edited by Bitteliten (see edit history)

Som Lanber sier stramme til uthalet og så gå frem og forsøke å rikke litt frem og tilbake med  med hjulet på masta++.

Det kan også hjelpe å dra bommen ut til siden slik at seilet får fri vei ut og ikke må "rundt" kanten i masta. 

Ville vært forsiktig med å bruke for mye makt på vinsjen! Hos meg satt seilet skikkelig fast på den andre eller tredje turen jeg hadde med rullemast. Jeg sto på dekk og prøvde hjelpe seilet ut på et vis mens far min var på vinsjen, men seilet sto bom fast. Fikk ikke ut mer enn et par meter av seilet. Jeg sa til far min at han måtte ta i litt skikkelig på vinsjen, her må det makt til! Han var dessverre sterkere enn jeg trodde, plutselig spjæret seilet og jeg endte opp med ei god revne på halvannen meter. Ble en dyr tur.

Da jeg bestilte det nye seilet forklarte han hos Elvstrøm meg at hvis seilet skulle kile seg i masta igjen var beste metoden å stå på dekk og trekke ut seilet for hånd, prøve forskjellige vinkler (trekke skrått oppover, rett ut og skrått nedover) og trekke det ut seilet til den siden spalten er nærmest for å slippe for mye friksjon. Kan også hjelpe å slakke akterstaget noe.

Hendelsen med seilet lærte meg flere ting som nybakt eier av rullemast. Rulleseil må sveives inn med fokuset på rett plass slik at det ikke kiler seg, skulle det folde seg på veien inn må det ut igjen og sveies inn på nytt slik at det ikke folder seg. Lærte også at far min fremdeles er stor og sterk og at seiling er den dyreste måten å reise gratis på:giggle:

Tusen takk for svært gode innspill! Ser at løsningen trolig må finnes i en kombinasjon av passe press på visnja, lirking fra både høyt og lavt, for ikke å snakke om mye tålmod. Satser på at det går, men skal likevel få opp et par bilder etterpå.

Bare husk at når dreier på hjulet på masta (les rikke litt frem og tilbake) så belaster du egentlig ikke seilet noe særlig. Hvis du i tillegg har litt stram på uthalet eller som Hakkannen sier bruker handkraft på seilet så bør det gå. 

Så noen som lirket med seilet er par dager. Han ene ble også winchet en bit opp i masten. Til slutt rullet det seg ut. Det eneste verktøyet de brukte var banneord. Og en gummiklubbe som stort sett ble brukt til å daske på seilet.

lasmarquezas skrev 42 minutter siden:

Skeivt og fælt. Fikk ikke tid til å lirke så mye i dag, men i morgen skal jeg ruste meg med både gummiklubbe og egnede eder, så får vi se.

4F18EB01-B7E9-412B-BA40-B6B7E98CB992.jpeg.3fa3f5025b799407ae77850e736a7127.jpeg

Å fa..... var min første tanke...

list, makt og tålmodighet må til her. Se på det som fysisk og mental trening ??

Her  kan det være lurt med en persjon på innrullings vinsjen og en på uthals vinsjen. Og så jobbe i lag. 

Tenk på små bevegelser. Så her gjelder det å ta inn og trekke ut i veldig små porsjoner.

Slakk akterlik snoren, så ikke den skaper noen problemer

Det vet jeg ingenting om. Men dette viser noe av usikkerheten jeg mener rullemaster har. Dersom man gjør alt på samme måten som før går det jo stort sett greit. I dette tilfellet har man slik jeg tolker det rullet inn seilet i mye vind, og jeg tipper skjøtet har vært for stramt slik at man ikke har fått til pen nok innrulling med kiling til resultat. En feil på rullesystemet som resulterer i et fastlåst og delvis utrullet seil er ikke stas.  

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Lanber skrev for 2 timer siden:

Er dette en av grunnen til rullemast ikke er så populært på utleiebåter lengre?

...fordelene med ekstra investering i rullemast er det brukeren som får (slipper å dra opp fallet, slipper å pakke, enkelt å reve). Om da ikke utleier får høyere pris for båt med rullemast, så er det vel ingen grunn til å investere i det. Og om de får trøbbel i tillegg med ukyndige leietakere er det vel lurt for utleiere å holde investeringen nede og utstyret enkelt.

..men som trådstarter sier..., dette kan diskuteres i andre tråder....

Hakkannen skrev On 17.9.2018 at 15.06:

Kan også hjelpe å slakke akterstaget noe.

Jeg vil si "slakke det helt opp". Bananmast er lite gunstig både når seilet skal ut og inn. Stramt akterstag er nok den vanligste årsaken til at seilet får en fold og kiler seg på vei inn.

Edited by Lazyjack (see edit history)