Jump to content

Firma i Bergensområdet som kan dreie ny aksling til skøyte?

Sabben77

Recommended Posts

Hei.

Da jeg tok opp skøyta i høst for vedlikehold viser det seg at akslingen var tæret ifra 90mm til 65 mm på det verste..

Ny aksling er kjøpt inn, og jeg har en bekjent som skulle dreie den..

Med desverre viser det seg å bli for mye jobb til at vedkommende ville ta det på seg, han anslår ca 25 arb timer for å dreie ned, lage kon og gjenger samt kilespor..

Derfor prøver jeg her om det er noen som har gode tips til "rimelige" dreieverksteder i bergensområdet som kunne tatt på seg en slik jobb?

Den er i underkant av 2 meter lang.

Anyone?

Pinkvin skrev 14 minutter siden:

Om vi skal lære noe av hverandre her på forumet.. osv. .....

Tenkte det samme. Men antagelig har trådstarter fått et tilbud på IM om å få utført jobben. 

Ellers, hvis han kompisen din må ha 25 timer på å dreie en kon, slå ei gjenge, og frese et kilespor, så har du antagelig kommet til feil mann uansett. En annen ting du må huske på er å klokke opp akselen før du monterer. Du kan ikke ta det for gitt at et akselemne fra valseverket har retthet innenfor toleransene til en propellaksel. Legg akselen i ei vogge på de to punktene den blir opplagret, og sjekk kast ved propellen og midt mellom opplager. Ikke usannsynlig at du må rette den også. 

Jeg har tipset trådstarter om en bekjent som muligens kan utføre jobben. Vil ikke legge ut navn på vedkommende. Er ikke mer hemmelig enn det. Akkurat det burde jeg kanskje ha utdypet med en gang.....

Så det var mine statshemmeligheter Pinkvin.......

Guest Avmønstret#
Mort1 skrev 28 minutter siden:

Jeg har tipset trådstarter om en bekjent som muligens kan utføre jobben. Vil ikke legge ut navn på vedkommende. Er ikke mer hemmelig enn det. Akkurat det burde jeg kanskje ha utdypet med en gang.....

Så det var mine statshemmeligheter Pinkvin.......

Ja det var jo ikke noe "farlig" det. Da vet vi at du kjenner noen som kan.. og det kan være supernyttig neste gang ;-)