Sabben77 Startet 18.September.2018 Link til dette innlegget Startet 18.September.2018 Hei. Da jeg tok opp skøyta i høst for vedlikehold viser det seg at akslingen var tæret ifra 90mm til 65 mm på det verste.. Ny aksling er kjøpt inn, og jeg har en bekjent som skulle dreie den.. Med desverre viser det seg å bli for mye jobb til at vedkommende ville ta det på seg, han anslår ca 25 arb timer for å dreie ned, lage kon og gjenger samt kilespor.. Derfor prøver jeg her om det er noen som har gode tips til "rimelige" dreieverksteder i bergensområdet som kunne tatt på seg en slik jobb? Den er i underkant av 2 meter lang. Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Finn ut hvorfor den er tæret vekk før du setter skøyta på vannet ellers blir det reprise. skaffet ikke Frydenbø aksel med kon og kilespor? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mort1 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Sendt deg en PM Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Mort1 skrev for 4 timer siden: Sendt deg en PM Om vi skal lære noe av hverandre her på forumet.. osv. Men om det er statshemmeligheter eller personlig så ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Pinkvin skrev 14 minutter siden: Om vi skal lære noe av hverandre her på forumet.. osv. ..... Tenkte det samme. Men antagelig har trådstarter fått et tilbud på IM om å få utført jobben. Ellers, hvis han kompisen din må ha 25 timer på å dreie en kon, slå ei gjenge, og frese et kilespor, så har du antagelig kommet til feil mann uansett. En annen ting du må huske på er å klokke opp akselen før du monterer. Du kan ikke ta det for gitt at et akselemne fra valseverket har retthet innenfor toleransene til en propellaksel. Legg akselen i ei vogge på de to punktene den blir opplagret, og sjekk kast ved propellen og midt mellom opplager. Ikke usannsynlig at du må rette den også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mort1 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Jeg har tipset trådstarter om en bekjent som muligens kan utføre jobben. Vil ikke legge ut navn på vedkommende. Er ikke mer hemmelig enn det. Akkurat det burde jeg kanskje ha utdypet med en gang..... Så det var mine statshemmeligheter Pinkvin....... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 Mort1 skrev 28 minutter siden: Jeg har tipset trådstarter om en bekjent som muligens kan utføre jobben. Vil ikke legge ut navn på vedkommende. Er ikke mer hemmelig enn det. Akkurat det burde jeg kanskje ha utdypet med en gang..... Så det var mine statshemmeligheter Pinkvin....... Ja det var jo ikke noe "farlig" det. Da vet vi at du kjenner noen som kan.. og det kan være supernyttig neste gang ;-) Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 18.September.2018 Link til dette innlegget Svart 18.September.2018 syrefast eller vanlig akselstål? 25 arbeidstimer = nesten 3,5 arbeidsdag, egentlig ikke uhorribelt, men kunne klart det raskere ja. Klemflens på innsiden eller er det kon på begge sider? Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Klemflens på innsiden.. Vanlig akselstål. Må dreies litt ned der og, så noe jobb er det nok. Har sendt mld til vedkommende, men foreløpig ikkje fått svar. Takker for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Da er det vell krympet på slitehylse også da? Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Ikke meg bekjent:) Hva er slitehylse? Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Dersom du har aksel av vanlig akselstål vil denne ruste. Da er det krympet på en rustfri slitehylse hvor ytre lagerbane går, å tetningene går. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Kjenner også en på Askøy som dreier akslinger. Har sendt deg en IM med tlf.nr. Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Det var ikke slitehylse på den gamle akslingen.. den var tæret hele veien, og ikke spesielt tett:) Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Pussige greier, kan du legge ut bilder av akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Youtubefilm i fleire deler, om å rette og dreie ein aksel: Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 såpass... er det nyemnet du har liggende på pallen ved siden av eller? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sabben77 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Det stemmer:) Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Hadde det vært i trøndelag skulle jeg fikset en fort.. Litt merkelig det ikke var noen slitehylse eller slikt for å forhindre tæring på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Men den er hvit vel? Hadde uansett gått for det jeg da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
krabben91 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 hvit? slitehylser er i rustfritt materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Tenkte på det nye akselemnet. Hvit = en eller annen rustfri kvalitet, svart = karbonstål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Sjekk yrkesskolene. God læring.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.