Jump to content

Er det overkill å bytte sinkanoder hvert år?

larsen2000

Recommended Posts

Snakket med et verksted som hadde begynt med å bytte anoder hvert eneste år, da de hadde sett at selv originale merkeanoder mistet effekten etterhvert - selv om det var mye igjen å tære på. 

Noen som har erfaring med om dette stemmer? Selv renser jeg de med saltsyre og skyller/skrubber godt årlig.

Redigert av larsen2000 (see edit history)
  Grufolf skrev On 19.9.2018 at 16.41:

Anodene får over tid et belegg som gjør at de slutter å fungere. De får rett og slett ikke kontakt med vannet lengre og mister effekten selv med mye gods igjen. Har selv hatt god erfaring med å sandblåse anodene før jeg setter ut båten. Da fungerer de som de skal videre. 

Vis hele sitatet  

Duverden. Jeg har plukket av anoder med flere centimeter tykt oksid, som funker. Men bare å bytte, noen gjør gode penger. Og de som tror, får fred i sjelen. Det handler om å gjøre hva man evner for at et eller annet ikke skal tære i stykker. Jeg har ikke hatt anode på propell/aksling på 15 år. Ingen skade. Anode ville ikke forbedret noe. Andre plasser er det annerledes. Denne tråden starter med å ikke nevne ett pling om materialer, temperaturer, miljø. Da blir det et goddagmannhostesaftsvar. Sånn er det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...