larsen2000 Startet 19.September.2018 Del på Facebook Startet 19.September.2018 (redigert) Snakket med et verksted som hadde begynt med å bytte anoder hvert eneste år, da de hadde sett at selv originale merkeanoder mistet effekten etterhvert - selv om det var mye igjen å tære på. Noen som har erfaring med om dette stemmer? Selv renser jeg de med saltsyre og skyller/skrubber godt årlig. Redigert 19.September.2018 av larsen2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Kan vel pasifiseres ja... kjenner på meg at Hulda har noe vettig å tilføye. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Hvordan har de sett at anodene mistet effekten? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Tæring på motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Vel - anoder offshore kan vare opptil 20-30 år; hvis anoden ikke leverer strøm etter ett år selv om det er mye masse igjen er det reklamasjonsgrunn. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Anodene får over tid et belegg som gjør at de slutter å fungere. De får rett og slett ikke kontakt med vannet lengre og mister effekten selv med mye gods igjen. Har selv hatt god erfaring med å sandblåse anodene før jeg setter ut båten. Da fungerer de som de skal videre. Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Jeg skulle ha servicekit på Yamaha F225. Da fikk jeg beskjed av forhandler angående anodene i blokka og ta de ut og pusse de rene. Var helt unødvendig å kjøpe nye. Den under powertrimmen derimot var vanlig å bytte.. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Saltsyre burde vel fjerne belegget det snakkes om? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Grufolf skrev for 2 timer siden: Anodene får over tid et belegg som gjør at de slutter å fungere. De får rett og slett ikke kontakt med vannet lengre og mister effekten selv med mye gods igjen. Har selv hatt god erfaring med å sandblåse anodene før jeg setter ut båten. Da fungerer de som de skal videre. Duverden. Jeg har plukket av anoder med flere centimeter tykt oksid, som funker. Men bare å bytte, noen gjør gode penger. Og de som tror, får fred i sjelen. Det handler om å gjøre hva man evner for at et eller annet ikke skal tære i stykker. Jeg har ikke hatt anode på propell/aksling på 15 år. Ingen skade. Anode ville ikke forbedret noe. Andre plasser er det annerledes. Denne tråden starter med å ikke nevne ett pling om materialer, temperaturer, miljø. Da blir det et goddagmannhostesaftsvar. Sånn er det. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Akkurat det med sandblåsing av anoder har jeg sjekket med @Hulda for et par år siden. Ble vel enige om at det ikke var så dumt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Så sant du ikke blåser med noe som inneholder SiC. Men det var ikke det jeg ga et lurvete svar på heller. Litt SiC kan vel heller ikke gi så stor skade, hensyntatt materialet som skal beskyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.September.2018 Del på Facebook Svart 20.September.2018 Jeg skifter nå anoder når de er opptærte inntil da får de nå stå der. Strammer opp infesting om den er blitt slakk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.