Jump to content

Tilting av drev kombinert med trimflaps


Marø

Recommended Posts

Ikke for å ødelegge tråden.

 

På tur i går tok jeg bilde av hekksjøen min med drevet lang inne og lang ute(så langt jeg turde)

jeg har ikke trimflaps så jeg kan bare justere drevet..

 

Sånn ca 25 knop (målt med magemål)

Med drevet langt inne får jeg en markert bølge,og båten "ploger" litt.

Men det står en vann-dusj som står rett opp. vanskelig å se på bildet, den avtar ettersom jeg tilter drevet ut, er det en uting? eller er det noe jeg bare skal leve med..

Bilde

 

Når drevet er tiltet så langt ut at det endrer lyd, så litt tilbake ser det slik ut.

Båten går mye lettere, men hekksjøen blir så rotete.. Har lest et sted at det ikke skal være så rotete..

når jeg gir gass og passerer 30 knop blir den litt finere..

Bilde

 

ps:

ikke heng meg for å se bakover mens jeg kjører nå da.... :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Jeg har ikke så mye erfaring med dette enda, min Nidelv har en D6 350 og jeg har ikke hatt noe problem å komme opp i plan bortsett fra når halve familien samla seg i sofaen helt akter. Etter at vi da prøvde å fylle opp Sandvika med sjø fra Strand så jagde jeg folka fremover i båten til vi var i plan. Neste gang brukte jeg trimflapsen og da gikk det jo mye greiere. La opp ca halv flaps på begge og da spratt vi opp som bare det. Tror at jeg skal teste litt med drev-tilten også, kanskje like så greit som å bruke flaps egentlig.

 

Når det gjelder optimalt forbruk er jeg stor fan av å bruke ører og øyne. Dersom det ser bra ut og motorlyden høres ut til å gå lettest, da er du nok der. :) Kjøre båt er jo nesten litt å kjøre med magefølelsen ... er det flyt og godlyd da er du nok der du bør være. I alle fall dersom guttungen sitter med armene været og roper "Juuuhuuuu!".

Redigert av sbarmen (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått noe her, men såvidt jeg vet er kompressoren (supercharger) remdrevet fra veiva og snurrer og går uansett turtall.

Dette for at den skal gi mer krefter (dreiemoment) i akselerasjonsfasen.

Turboladeren derimot slår inn når eksosstrømmen grunnet øket turtall blir stri nok, og vil gi mer krefter mot toppen av turtallskurven.

 

Kanskje vi ikke snakker om samme slags kompressor

Delvis riktig. REIMHJULET på kompressoren går hele tiden, og følger motorens turtall, MEN, de som har elektromagnetiske clutcher på reimhjulet aktiverer kompressoren (slår inn kobling mellom reimhjulet og komressor) når hjernen gir beskjed om at det er behov for mer moment. er vel ihvertfall slik på EDC og EVC systemene. skyt meg om jeg tar feil her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...