Jump to content

Tilting av drev kombinert med trimflaps


Marø

Recommended Posts

Etter å ha hatt båter med strak aksel og ror i mange år, har jeg nå skaffet meg båt med drev og trimflaps. Er den noen som kan gi meg en kort inføring i bruk av denne kombinasjonen. Når skal jeg tilte drevet og når skal jeg justere trimflapsen?? :confused: Regner med at øvelse gjør mester, men det kunne vært greit med noen tips.

Edited by Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drevtilten regulerer baugens vinkel mot vannet opp og ned. Det samme gjør trimplanene - i tillegg til at du med trimplanene kan justere båten slik at den ligger rett i vannet "sideveis". Har du f.eks. mange personer ombrd som sitter på stb side slik at båten krenger mot styrbord - da bruker du trimflapsen på en side til å rette opp båten. Det samme gjelder om båten er følsom for sidevind - da krenger båten mot vinden. Da kan du trimme den slik at båten ligger rett i vannet. Trimplanene virker diagonalt - dvs. at bb trimflaps påvirker stb baug.

 

Har du tung last ombord kan du bruke både trimflaps og tilt maksimalt inn når du tar båten opp i plan. Da presses baugen ned av tilt og trimplan. Når motorkraften øker og baugen presses ned tilter du drevet ut og trimflapsene opp - da løftes baugen.

 

Når min båt er i plan bruker jeg triflaps for å sørge for at båten ikke krenger. Tilten bruker jeg til å justere vinkelen mot sjøen. Når jeg har folk ombord og det er litt sjø kjører jeg ofte med drevet litt tiltet inn slik at baugen skyver unna sjøen. Da blir ferden mer behagelig

 

På flatt vann i plan kjører jeg ofte trimflapsene helt opp slik at de ikke bremser. Så tilter jeg drevet ut til båten begynner å jage opp og ned litt med baugen. Da tilter jeg inn 1 grad - så er båten i fin balanse

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du fikk et fyldig og bra svar av Bitteliten. Legger til at det er ikke alle båter som responderer like mye på trimming av drevet. Hos meg gir det ingen utslag. Nor Star-folkene fortalte meg også at dette var riktig.

Men flapsen kunne jeg ikke klart meg uten. Kjører de helt ned når båten skal opp i plan. Da er min erfaring av båten kommer raskere opp samt at det ikke blir noen planingsterskel. Når båten er i plan justerer jeg ned noe og finner fram til optimalt nivå på flapsene. Optimal trimming er der båten ligger best i sjøen. Jeg pleier også å trimme slik at jeg får best "økonomi", altså minst motstand fra flapsene og høyest fart. Dette finner du ut ved å følge med på GPS-farten når du trimmer.

Ellers er flapsene helt nødvendige å bruke for å kompensere for ujevn vektfordeling i båten eller mot sidevind. Da trimmer du de ulikt. Prøv deg fram og lykke til!

Link to post
Share on other sites

Er også ny med dette. Må si at flaps er noe av det kjekkeste eg har montert på båten. Men har ikke utforsket trim av drevet enda. Mitt står rundt 0. Er det riktig at den skal stå helt inne (-5?) når man starter og etter at man har fått båten opp i plan, kan man ta drevet ut (+5) og da går baugen ned?

Har prøvd litt, men synes ikke det gjorde serlig utslag. Båten går vel seinere dersom baugen ligger for mye ned også? men det er kanskje en fordel ved mye bølger?

Mister eg fart dersom eg bruker trimflaps til å få båten litt mer "flat"? Synes faktisk at båten gikk finere og bedre ved 15 knop/2300 omr. ved å bruke flaps. Men ved høyere fart (rundt 25knop) virket det som at flapsene streket. Så også store vannspruter bak båten.

 

Men fy flate kor enkelt det er å legge til kai med hekkagregat! Kan jo gå omtrent sidelengs inn! Sjønner iallfall ikke hva man skal med baugpropell på en slik båt...

 

 

Mvh

Eysteind (som har 8 timer bak seg med hekkagregat)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Håper jeg får overtatt båten før helgen og kan begynne å teste ut det dere har tipset meg om. Skal flytte båten fra Oslo til Skjebergkilen, så jeg får jo noen timer på meg til å prøve meg fram. Har hatt båt i mange år, men føler meg litt som nybegynner igjen.

Link to post
Share on other sites

Er også ny med dette. Må si at flaps er noe av det kjekkeste eg har montert på båten. Men har ikke utforsket trim av drevet enda. Mitt står rundt 0. Er det riktig at den skal stå helt inne (-5?) når man starter og etter at man har fått båten opp i plan, kan man ta drevet ut (+5)  og da går baugen ned?

Har prøvd litt, men synes ikke det gjorde serlig utslag. Båten går vel seinere dersom baugen ligger for mye ned også? men det er kanskje en fordel ved mye bølger?

Trimer du drevet inn så presses baugen ned i vannet, trimmer du drevet ut løftes baugen ut av vannet. Kjører du i motsjø trimmer du baugen ned for å få baugen til å skjære bølgene - da blir det mindre slag i båten. I medsjø trimmer du baugen opp for å hindre baugen å grave seg inn i bølgene. Er båten tung akter (som min) kan det være at du i kraftig medsjø må trimme drevet inn for å hindre at baugen løfter seg for mye. Dette finner man ut av ved å prøve seg frem. Samme gjelder hva som er enklest for å få båten i plan. Når D6 motoren min først drar båten ut av vannet i rundt 10-12 knop aksellerer den såpass fort at det er vanskelig å kontrollere gass, flaps og tilt samtidig med 2 hender. Jeg pleier derfor å sette drevet nøytralt og bare trimme flaps ned for å komme opp i plan. Den siste tiden har jeg også lært meg hvor mye gass jeg må gi for at båten stopper å aksellere ved ca 25 knop. Før jeg fant ut det sleit jeg med at båten aksellererte for fort - slik at jeg ikke fikk trimet den ut av vannet før den begynte å ploge med baugen

 

Rett trimvinkel på drev/flaps avhenger bl.a. av fart. I 15-18 knop løfter båten min baugen ganske mye. Da trimmer jeg flaps ned og drev inn slik at baugen presses ned - da holder båten seg fint i plan (jeg har tung motor som presser hekken ned). I ca 25 knop har jeg drev og flaps nøytralt. Når jeg gir full gass er det så mye kraft i motoren at jeg må trimme drev ut og flaps opp for å hindre at baugen graver seg ned. Men da kjører vi i 38-39 knop - så da slås det meste av bølger unna også :smiley:

 

Kosefart med familien ombord er gjerne rundt 26-28 knop. Da trimmer jeg baugen litt mer ned enn optimalt - nettopp for at baugen skal kunne skjære bølger fra andre båter.

 

Man kan også se på kjølvannet etter båten om den er rett trimmet. Er kjøleannet en jevn stripe med bare et lite løft i vannet ca 20 meter bak båten er min erfaring at båten går lett i vannet. Er det urolig kjølvann og masse vannsprut da er ikke båten bra trimmet.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var også ny på dette med hekkagregat, powertrim og hydrauliske trimplan i vår. Men i løpet av sesongen har eg gjort nokre erfaringar og ekspriment, og slik blitt meir kjent med min båt.

 

Eg startar med drevet heilt inne og trimmar det litt ut når båten har kome i plan. Flaps brukar eg hovudsakleg til å ballansera båten sideveis + mindre etterjusteringar. Ved å kjenna korleis båten reagerer under ulike forhold, lytta til motorlyden og følga med på farten på GPS, har eg etter kvart blitt meir fortruleg med dette. Men eg har ennå langt igjen...

Link to post
Share on other sites

Bennett Trim Tabs har laget en simulator. Har lekt litt med den men kjenner meg ikke helt igjen når jeg kommer ombord i båten......... Uansett kan det være lurt å leke litt med den.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når D6 motoren min først drar båten ut av vannet i rundt 10-12 knop aksellerer den såpass fort at det er vanskelig å kontrollere gass, flaps og tilt samtidig med 2 hender. ---Før jeg fant ut det sleit jeg med at båten aksellererte for fort - slik at jeg ikke fikk trimet den ut av vannet før den begynte å ploge med baugen

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres jo litt voldsomt ut. Går ut fra at det er flere enn to posisjoner på gass spaken. En tommelfinger regel er å telle til 10 (ikke nødvendigvis bokstavelig) fra du begynner å skyve spaken fremover til du er i marsjhastighet. Aksellerasjon er jo ikke vikritg annet enn ved vannskikjøring.

 

Men dette betinger at båten har krefter(dreiemoment) nok og heller ikke har en markert planingsterskel. Slik du beskriver det, må det røyne hardt på gear og overføringer.

 

ps. Jeg vet at D6'en har krefter nok.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest i en artikkel i Båtbørsen at akselrasjon med båt skal foregå i flere etapper (3?) for at det ikke skal røyne på for mye, spesielt hvis du har et gear/drev som er marginalt for motoren. Heller ikke akselrasjon med sving på drevet (drevknutene).

 

Selv så bruker jeg aldri å trimme inn drevet ved akselrasjon da båten går greit i plan uten. Kun hvis jeg har mange passasjerer og last ombord så hender det at jeg trimmer det inn for at båten skal plane enklere. Drevet står i posisjon -1 stort sett hele tiden. Trimflapsene bruke jeg imidlertid ofte for å stabilisere båten sideveis og også for å presse ned baugen ved motsjø. En sjelden gang så trimmer jeg i tillegg inn drevet til -2/-3 hvis sjøen er ekstra kvass.

 

Jeg passe imidlertid på å trimme inn drevet når jeg parkerer båten i båsen slik at det ikke gror på stemplene på trimsylindrene. Rur og groe her kan rive pakningene på sylindrene.

Edited by saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Følgende passer min båt:

 

Primær: justering av drevet

Sekundær: justering av trimplan

 

Deplasementfart:

 

Drevet lengst inn for å unngå baugvandring

Trimplan i nøytral stilling for at de ikke skal bremse (rett ut)

 

Fra disse posisjonene går båten også raskt opp i plan

 

Planefart:

 

Juster drevet utover for å få baugen litt opp når båten kommer i fart.

Hvis baugen begynner å vandre opp og ned eller propellen spinner må drevet litt inn igjen.

 

Hvis båten ligger mot en av sidene juster et av trimplanene ned.

 

Hvis man ønsker å halvplane (10 - 16 knop) tiltes drevet helt inn og bruk begge trimplanene til å

presse baugen ned !

Link to post
Share on other sites

Her er hvordan jeg gjør det på min Nor Star

 

I de aller fleste tilfeller så står drevet konstant på -5 grader. Dette var anbefalt vinkel av produsent. Er båten tungt lastet bak (e.g mange personer) kan jeg kjøre flapsene ned litt under akselerasjon.

 

Under normal marsjfart så brukes kun trim flaps for og rette opp båten.

 

Skal jeg gå i 20 knop eller under (f.eks tung motsjø) hender det at jeg kjører drevet ned til -7 (max) men går jeg i topfart 30+ trives båten best med drevet på -2 -3 grader.

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo litt voldsomt ut. Går ut fra at det er flere enn to posisjoner på gass spaken. En tommelfinger regel er å telle til 10 (ikke nødvendigvis bokstavelig) fra du begynner å skyve spaken fremover til du er i marsjhastighet. Aksellerasjon er jo ikke vikritg annet enn ved vannskikjøring.

 

Men dette betinger at båten har krefter(dreiemoment) nok og heller ikke har en markert planingsterskel. Slik du beskriver det, må det røyne hardt på gear og overføringer.

 

ps. Jeg vet at D6'en har krefter nok.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok ikke så voldsomt som det høres ut - for D6 310 trenger litt tid på å få opp turbotrykket. Men jeg praktiserer ikke 1001- 1002-1003 - 1004.... når jeg skal få båten i plan. Jeg gir ganske mye gass og drar av gassen når båten kommer opp i plan. Aldri rett fra stilleliggende - men har jeg 1500 Omin så gir jeg godt med gass for å få båten ut av vannet.

 

Det står ingenting om at man ikke skal gjøre dette i instruksjonsboka. Og holder ikke det nye drevet til VP som er mye tyngre og mer solid enn de gamle - ja da får jeg ta en diskusjon med VP om det om det ryker. Og jeg regner med at de har vært kloke nok til å tenke på den muligheten til at noen faktisk gir full gass da de programmerte EVC systemet som styrer alt på motoren. Så for meg virker det hele ganske så udramatisk for motor og drev. Blir det overbelastning finnes det også adapsjonsgrenser i EVC programmet som drar ned effekten på motoren for å hindre skader på drev.

 

Ganske interesasant om det er slik du sier at man skal telle til 10 når man gir gass. VP testet Windy 37 med 2xD4 20. 0-20 knop på ca 7 sekunder. Da må de jammen telle fort når de gir gass :wink:

Link to post
Share on other sites

Ganske interesasant om det er slik du sier at man skal telle til 10 når man gir gass. VP testet Windy 37 med 2xD4 20. 0-20 knop på ca 7 sekunder. Da må de jammen telle fort når de gir gass :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Volvo har nok regnet inn en margin når de konstruerte drevet sitt til disse nye motorene. Men som det sies på yanmarhelp.com:

When increasing engine rpm take about 10 seconds to move the throttle lever between low load and full load. Let's cut to the chase..... If you want the engine to last past Christmas!

 

For å være på den sikre siden altså. Jeg har nettopp opplevd at et annet kjent motormerke har dradd av/knekt boltene i flensen ved for hard aksellerasjon. Standard helt nytt originalt montert fra leverandøren. Selvfølgelig en garantisak, men likevel.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg jo ukjent med den båttypen jeg har skaffet meg. Gamlebåten var jo traust og jeg visste veldig godt hvordan den oppførte seg i litt høy sjø. Dere Nor Star eiere; Hva vil jeg oppleve og hva skal jeg gjøre med tilt, flaps og fart når jeg uheldigvis kommer ut i 2 - 3 meter sjø imot?

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg jo ukjent med den båttypen jeg har skaffet meg. Gamlebåten var jo traust og jeg visste veldig godt hvordan den oppførte seg i litt høy sjø. Dere Nor Star eiere; Hva vil jeg oppleve og hva skal jeg gjøre med tilt, flaps og fart når jeg uheldigvis kommer ut i 2 - 3 meter sjø imot?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette avhenger helt av hvor sjøen kommer fra.

I motsjø: dra ned på farten til halvplan (10-14 knop tror jeg). Trim baugen ned slik at mest mulig at den skarpe delen av skroget skjærer sjøen. I medsjø - trim baugen opp - hold ca 20 knop slik at du går over sjøen - men uten at du ligger over vannet og hopper på bølgene du tar igjen,

 

Ren sidesjø: tut og kjør - i behagelig fart rundt 20 knop.

Link to post
Share on other sites

For å være på den sikre siden altså. Jeg har nettopp opplevd at et annet kjent motormerke har dradd av/knekt boltene i flensen ved for hard aksellerasjon. Standard helt nytt originalt montert fra leverandøren. Selvfølgelig en garantisak, men likevel.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser det poenget - og Bitteliten III blir på ingen måte råkjørt. Jeg har faktisk først og fremst tenkt på omgivelsene mine når jeg tar båten ut av vannet. Kortere tid opp i plan gir mindre hekksjø for omgivelsene. Dessuten synes ikke jeg det er så morro å kjøre med "nesa i været"

 

Jeg har ikke hørt om et eneste drevhavari på de nye drevene til VP som de leverer til D4/D6. Mulig det er annerledes på aksling. Men det er egentlig ganske rart. D6350 har kompressor og masse dreimoment (og det er det som tar knekken på drivverket). D6 370 har ikke kompressor - og mindre dreimoment i bunnen av registeret.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode tips.

Overtar båten i morgen. Blir litt å trene på når jeg går fra halvplaner med strak aksel og baugpropell (i mange år) til drev, høy fart og ikke baugpropell. I morgen går turen bare fra Sjølyst i Oslo til Oppegård. Fredag tar vi båten ned til Skjebergkilen. Planlegger masse prøving med forskjellig justering av drev og flaps på turen nedover på fredag. Gleder meg som en unge. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det står ingenting om at man ikke skal gjøre dette i instruksjonsboka. Og holder ikke det nye drevet til VP som er mye tyngre og mer solid enn de gamle - ja da får jeg ta en diskusjon med VP om det om det ryker. Og jeg regner med at de har vært kloke nok til å tenke på den muligheten til at noen faktisk gir full gass da de programmerte EVC systemet som styrer alt på motoren. Så for meg virker det hele ganske så udramatisk for motor og drev. Blir det overbelastning finnes det også adapsjonsgrenser i EVC programmet som drar ned effekten på motoren for å hindre skader på drev.

 

Ganske interesasant om det er slik du sier at man skal telle til 10 når man gir gass. VP testet Windy 37 med 2xD4 20. 0-20 knop på ca 7 sekunder. Da må de jammen telle fort når de gir gass :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du gjør som mange av oss andre, Bitteliten. Selvsagt er disse drevene og motorene konstruert for åtåle fullt pådrag fra 1500 omdreininger og opp. Hvorfor har Volvo ellers en "kick down" funksjon på sine motorer? Denne slår jo nettopp inn når en legger spaken i bånn for å få mest mulig drag for å få båten ut av vannet. De leverandører jeg har snakket med bekrefter at dette er vanlig måte å kjøre drevbåter på.

Link to post
Share on other sites

Tror du gjør som mange av oss andre, Bitteliten. Selvsagt er disse drevene og motorene konstruert for åtåle fullt pådrag fra 1500 omdreininger og opp. Hvorfor har Volvo ellers en "kick down" funksjon på sine motorer? Denne slår jo nettopp inn når en legger spaken i bånn for å få mest mulig drag for å få båten ut av vannet. De leverandører jeg har snakket med bekrefter at dette er vanlig måte å kjøre drevbåter på.

<{POST_SNAPBACK}>

Puh! Jeg trodde et par øyeblikk at jeg var helt hasardiøs i min behandling av smykkestenen.

 

Men kick down funkjson har jeg ikke hørt om - kan du forklare?

Link to post
Share on other sites

Puh! Jeg trodde et par øyeblikk at jeg var helt hasardiøs i min behandling av smykkestenen.

 

Men kick down funkjson har jeg ikke hørt om - kan du forklare?

<{POST_SNAPBACK}>

Er ingen ekspert på dette, men forstått det slik at når spaken legges raskt i bånn slår kompressoren inn umiddelbart og gir ekstra "løft". Drar du båten sakte opp kobler kompressoren inn ved ca 1600 omdreininger. Men dette er det sikkert andre som kan forklare bedre.

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert på dette, men forstått det slik at når spaken legges raskt i bånn slår kompressoren inn umiddelbart og gir ekstra "løft". Drar du båten sakte opp kobler kompressoren inn ved ca 1600 omdreininger. Men dette er det sikkert andre som kan forklare bedre.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg har misforstått noe her, men såvidt jeg vet er kompressoren (supercharger) remdrevet fra veiva og snurrer og går uansett turtall.

Dette for at den skal gi mer krefter (dreiemoment) i akselerasjonsfasen.

Turboladeren derimot slår inn når eksosstrømmen grunnet øket turtall blir stri nok, og vil gi mer krefter mot toppen av turtallskurven.

 

Kanskje vi ikke snakker om samme slags kompressor?

Link to post
Share on other sites

Følgende passer min båt:

Primær: justering av drevet

Sekundær: justering av trimplan

Deplasementfart:

Drevet lengst inn for å unngå baugvandring

Trimplan i nøytral stilling for at de ikke skal bremse (rett ut)

Fra disse posisjonene går båten også raskt opp i plan

Planefart:

Juster drevet utover for å få baugen litt opp når båten kommer i fart.

Hvis baugen begynner å vandre opp og ned eller propellen spinner må drevet litt inn igjen.

Hvis båten ligger mot en av sidene juster et av trimplanene ned.

Hvis man ønsker å halvplane (10 - 16 knop) tiltes drevet helt inn og bruk begge trimplanene til å

presse baugen ned !

<{POST_SNAPBACK}>

Samme gjør jeg; Bortsett fra: Primær: justering av trimplan, Sekundær: justering av drevet.

 

Hadde ikke trimplan i starten med forrige båten... (Finnsport 650AC) Måtte jage alle (5 stk) frem i kabinen for å få den opp i plan :eek: I plan gikk det bra... MED monterte trimplan var det ikke vanskelig å få den opp i plan UTEN mannskapsforflytting!! :yesnod:

DETTE eksemplet om bruk av trim og flaps...

På større skipsmotorer er det vanlig å bruke LANG tid på å oppnå fullt turtall; Dette for å spare motor etc. Såhh, hvorfor ikke bruke litt av samme filosofi på våre små motorer (som andre også antyder her...)

En annen ting (om øko-kjøring): Det skal ENERGI til for å lage "bøljer". :wink: Ta en titt bakover når du kjører, så kan du få et tips om hvor mye "suppe" som går med til å lage f.eks. hekksjø. Den gamle spissgatta snekka trengte svært liten motor for å bevege seg i øko-fart, og laget nesten ikke sjø... Det samme med en planende båt, hvor det bare er en skumstripe igjen etter båten (ingen hekksjø å snakke om). :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...