Jump to content

Valg av sikring og bryter for tilkobling av 1500w «kaffeinverter»

Sportswagoneer

Recommended Posts

Har kjøpt seilbåt med originalt montert Nespressomaskin på egen pidestall i byssa. Passer meg fint som liker Nespressokaffe - men det var ingen inverter i båten så den virket bare på landstrøm. Det syntes jeg var kjipt - så jeg har kjøpt en ren sinusinverter fra makspower (som er testet mot Nespresso i demo på Båter i sjøen for noen år siden.) Det er et godt spørsmål om dette er en effektiv måte å skaffe seg kaffe ombord - men det er ikke tema her. Jeg kan ikke leve med at maskinen står der og ikke virker til sjøs - og det blir stygt i byssa hvis den demonteres. Punktum.

Utfordringen er tilkobling av inverteren. Nespressoen er låst til ett stikk på andre siden av båten fra batteriene - så jeg må plassere inverteren ved batteripakken og koble meg inn på 220v kursen til dette stikket. Ønsker selvsagt også å fortsatt kunne bruke maskinen på landstrøm - så jeg trenger å kunne veksle mellom inverter og landstrøm enten kun for dette stikket eller for alle stikk. Planlagt bruk av inverter er kaffeproduksjoner á ca. 2 min. med peak ca. 1250W og hårtørker i relativt korte perioder (inntil 10 min) med moderat effekt rundt 7-800W. Godt under nominell kapasitet i praksis altså.

1. Tilkobling av inverteren til batteribanken:

Har 3x100Ah LiFePo så kapasiteten er OK.  Inverteren er på 1500W ut med 85% virkningsgrad. Den kan da trekke inntil 1760W kontinuerlig på 12V som tilsvarer 147A. Peak power er det dobbelte. Det medfølger 2 50cm lange 25mm2 kabler med sko. Hvilken sikring bør jeg bruke? Tenker det kan være smart med automatsikring (blir hovedbryter også) og de er ikke så dyre - men er 150A OK eller ryker den med en gang det kommer en «power peak»?

Er det alternativt forsvarlig med 200A? Hvordan kobler man den inn fysisk? Kapper kablene og skrur fast rett på lederne eller kjøper en ny, kort kabel med sko som kommer i tillegg? (Har ikke verktøy til å krympe på sko i denne dimmen...). Jording regner jeg med går til felles 12V jord fra inverteren.

Har plass til inverteren i «kassen» med batterier. Bør jeg bore ventilasjonshull i denne? (Tenker det blir såpass kortvarig bruk at jeg kanskje kan slippe unna det..)

2. Tilkobling til 220V anlegget:

Inverteren har stikk - så det blir jo en «tjuvløsning» med en apparatkabel som splittes i ledere og kobles inn. Har sett på en manuell vendebryter:

http://www.sterling-power.no/stnacsc.htm

Den kobles enten inn rett etter felles sikring til stikkene eller på veien til «kaffestikket» og virker trygg og rimelig. (Hindrer effektivt at det går landstrøm inn i inverterstikket.) Det finnes også relativt rimelige automatiske vendere - men da er jeg litt redd for at jeg glemmer å skru av inverteren... Noen tanker eller erfaringer om dette?

Det er også behov for å kunne slå inverteren av og på. Den har utgang for «fjernstyring» som nok bare er en enkel krets som sluttes. Regner med at det må til en egen separat bryter for denne - men det hadde jo vært litt mer elegant om inverteren automatisk skrudde seg på ved innkobling av vendebryteren. Noen som ser en mulighet for det?

En update: Det ser ut til at vendebryteren (eller alternativt denne vendebryteren) kan veksle hele 3 poler mellom inngangene (tiltenkt 1 fase + jord). Siden jord fra inverteren stammer fra felles 12v jord (og båten originalt har felles jord mellom 220v og 12v) burde jord kunne kobles permanent sammen utenfor bryteren. Da kan jeg bruke den tredje Polen til å slutte fjernstyringskretsen og slå inverteren på automatisk hver gang jeg sjalter den inn.

høres dette fornuftig ut?

(Dersom det likevel ikke skulle være klokt å koble jord sammen utenfor bryteren så kan det visst også skaffes 4-polige vendebrytere fra Kraus & Naimer...)

• 1 month later...

Da var jobben gjort. Endte med vendebryteren fra eBay. Hadde ikke tenkt på at den var laget for å sitte i en tynn metallplate - ikke et tykt finerskott. Det løste seg særdeles elegant med et skilt fra skiltmax.no! Der kunne jeg attpåtil legge inn tekst så det ble riktig så proft om jeg får si det selv. Sikret med 150A automat og koblet styringskretsen på den 3. polen på vendebryteren slik at inverteren bare slår seg på når bryteren slås over.

EDD25FE3-C723-4689-9689-3C9A3D860DAE.jpeg