Bairo Startet 23.September.2018 Del på Facebook Startet 23.September.2018 Er det noen som har erfaring med priser på service på motor og drev, og også opplag, i Sverige kontra Norge? Har funnet noen tråder om dette fra før, men de er nesten 10 år gamle. Tar gjerne derfor tips om hva som finnes av Volvo Penta verksted, med også mulighet opplag, nedover svenskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Strømstad Marina i Kebalviken er en mulighet. Volvo Penta autorisert og kjent som dyktige. Tilbyr lagring i boblehavn, på land ute, eller i oppvarmet hall. Det er ikke særlig mye billigere en andre profesjonelle aktører, men den billigste jeg har funnet fra Lysekil og nordover når det gjelder store båter. Gjorde en stor ringerunde i høst pga service. Kan håndtere båter opptil 50 tonn. Du har tilgang til båten under opplag for arbeider/pussing.... Jeg ligger selv her i boblehavn om vinteren, men ligger lenger syd om sommeren. Jeg tar løft og vedlikehold her. Blant de rimeligste på løft av båter i min klasse (50 fot). Jeg er meget fornøyd. Det er ikke mye å spare på opplagskostnader i Sverige vs Norge, mens verkstedsprisene er noe lavere. Dette er når vi snakker om profesjonelle aktører. Du har også en mulighet i Grebbestad. Prisnivå som Strømstad. Det er en rekke muligheter mellom Strømstad - Lyseskil / Smøgen. Foreninger og ideelle aktører har jeg ikke sjekket da de ikke kan håndtere båt i min størrelse. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
apaul Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Det er også et annet aspekt med dette. Det handler om at båten må ligge på godkjent toll-lager i Sverige for at du skal være innenfor reglene for ikke å havne i en situasjon med mva-krav fra den svenske stat. Ligger båten i toll-lager må du i tillegg betale norsk mva på de tjenestene du har fått utført på båt og motor. Jeg har sjekket opp dette ved en tidligere anledning og ingen av de svenske kunne tilby løsninger for toll-lager etc. I tillegg er det lite å spare kostnadsmessig også hvis du tar med kostnader til diesel etc t/r opplaget der nede. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Det derre er vel noe unyansert? Norsk båt kan ligge i EU 12 måneder i trekk uten å havne i toll/mva-problemer. Så kan man søke om 6 måneder til, og man får 'automatisk' godkjenning. Dog, hadde jeg vært i tvil, ville jeg sjekket opp. Noe annet er mva-krav for import av varer/tjenester over NOK 6 000. Der kan man gå på en smell. Selv er jeg en av dem med 'hyppige grensepasseringer', og tar Hulda over grensen til Norge nokså ofte. Tidligere var det krav til en viss tid i Norge, før man igjen kunne være i EU, men denne regelen er så vidt jeg vet blitt annulert. Det er nokså enkelt å lese seg opp på dette. Men gjør for all del det, gå til kilden og innhent informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Hvorfor kan dere ikke gjøre arbeidet i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Hulda skrev for 4 timer siden: Det derre er vel noe unyansert? Norsk båt kan ligge i EU 12 måneder i trekk uten å havne i toll/mva-problemer. Så kan man søke om 6 måneder til, og man får 'automatisk' godkjenning. Dog, hadde jeg vært i tvil, ville jeg sjekket opp. Noe annet er mva-krav for import av varer/tjenester over NOK 6 000. Der kan man gå på en smell. Selv er jeg en av dem med 'hyppige grensepasseringer', og tar Hulda over grensen til Norge nokså ofte. Tidligere var det krav til en viss tid i Norge, før man igjen kunne være i EU, men denne regelen er så vidt jeg vet blitt annulert. Det er nokså enkelt å lese seg opp på dette. Men gjør for all del det, gå til kilden og innhent informasjon. Og dette er direkte feil Hulda. Norske tollmyndigheter er ganske liberale og tillater at utenlandsk båt kan ligge i Norge i 6 uker. Opphold utover 6 uker må det søkes om. Svenske tollmyndigheter er hakket strengere: Om du kommer med din fritidsbåt till Sverige från ett land utanför EU, exempelvis Norge, behöver du inte anmäla den till Tullverket. Detta gäller så länge du själv är kvar i Sverige och i max 18 månader. Så fort du lämnar Sverige ska du segla tillbaka båten. Om du väljer att lämna båten i Sverige ska du anmäla den till Tullverket och göra en importanmälan. Du tuller ikke med Tullverket! Ring 0 Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 (redigert) Jeg har hatt båten min liggende på Grebbestad varv i 11 år og har god erfaring med det. Opplagsprisene er neppe billigere enn i Norge, men mannekost er nok billigere. Og så innbiller jeg meg at svensker er noe mer 'nograna'. Grebbestad varv tar store båter og har fritollager. Tror ikke at Tullverket har så mye kontroll på dette, men konsekvensene kan bli store. Mva og toll av båtens verdi pluss ev. straffetoll. Redigert 24.September.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Kaskazi skrev 59 minutter siden: Og dette er direkte feil Hulda. Norske tollmyndigheter er ganske liberale og tillater at utenlandsk båt kan ligge i Norge i 6 uker. Opphold utover 6 uker må det søkes om. Svenske tollmyndigheter er hakket strengere: Om du kommer med din fritidsbåt till Sverige från ett land utanför EU, exempelvis Norge, behöver du inte anmäla den till Tullverket. Detta gäller så länge du själv är kvar i Sverige och i max 18 månader. Så fort du lämnar Sverige ska du segla tillbaka båten. Om du väljer att lämna båten i Sverige ska du anmäla den till Tullverket och göra en importanmälan. Du tuller ikke med Tullverket! Ring 0 Mener jeg skrev 'gå til kilden'. Det svaret jeg fikk i 2014, er det jeg refererte over. Mulig man har endret seg. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Vi hadde båten hos Fantasi Yachts i 2016, og de har tollager. Båten meldes inn og ut av Sverige.Noesk mva betales for arbeid utført, men ikke på opplaget. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Tom Rør skrev 18 minutter siden: Vi hadde båten hos Fantasi Yachts i 2016, og de har tollager. Båten meldes inn og ut av Sverige.Noesk mva betales for arbeid utført, men ikke på opplaget. Nettopp. Det er ikke mva på opplag i Norge, men det er mva på opplag i Sverige. Derfor ingen mva til Norge. Du skal ikke betale dobbelt mva, og det er jo sympatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 (redigert) Jeg har sendt en forespørsel til Svenska Kryssarklubben og bedt om en utredning. Så får jeg se om jeg får svar. De er ganske seiøse av seg. Om alle norske båter i Norra Bobuslän kaster fortøyningene og stikker, vil det merkes på arbeidsledighetsstatistikken. Forholdet var oppe på svensk side for 15-til 20 år siden. Det ble en politisk prosess om arbeidsplasser og nedlegging av virksomheter. I dag er det nok langt fler norske båter der borte. Forholdet Tom Rør beskriver er ryddig. Og det er for så vidt også slik service/reparasjon på bil skal foregå. Selv om det ofte ikke funker slik i praksis. Redigert 24.September.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Grebbestad varv følger oppskriften til Tom rør. Jeg tror også at det vil bli bråk hvis Tullverket starter med massive kontroller. På den annen side er det jo.litt sløvt at man ikke ordner med tollager og får ting på stell når man driver båtopplag med stort innslag av norske båter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 Bare for å følge opp denne, jeg har fått svar fra Svenska Kryssarklubbens juridiske ekspert: "Vår juridiska rådgivare XXXXXXX har fått svar från tullen angående din fråga med följande innebörd: Norsk person får ta med båt 18 månader & stanna med den i den perioden. Vill personen lämna båten här krävs temporär import varvid säkerhet måste ställas för moms/tull." Så den er grei. Spørsmålet som ikke tas stilling til i svaret fra Tullen er "stanna med den i perioden", kan man ta en tur i butikken? Men hva som er helt sikkert er at når man overlater båten til annet foretak, som for eksempel opplag, må den inn på godkjent tollager. Og godkjent tollager er det foretaket, i dette tilfellet opplagsforetaket, som er ansvarlig for er i henhold til forskriftene. Jeg har ikke sjekket om man som privatperson bryter reglene for tollagring med å jobbe på egen båt. Jeg vil tro at det muligens kan være en snag der. Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Jeg sendte spørsmålet direkte til svenske tollverket denne uken her er svaret de gir: Hej! Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2018-15925. Kommer båten till Sverige med bil ska en tulldeklaration med ansökan om aktiv förädling lämnas på en tullklareringsexpedition vid svensk/norska gränsen. Seglar du båten till varvet ska tulldeklarationen lämnas i samband med att båten läggs upp på varvet. Tulldeklarationen kan lämnas antingen av dig, eller av varvet om de åtar sig detta. Förfarandet kräver att du ställer en ekonomisk säkerhet, det vill säga en kontant deposition som du sedan får tillbaka när båten har återexporteras. Avgifterna för de flesta båtar är 1,7% tull och 25% moms. Efter avslutad förvaring ska den aktiva förädlingen avslutas. Detta sker genom en deklaration för återexport samt att en avräkningsnota lämnas till övervakningstullkontoret. Återexporten ska även vara utförselbekräftad. Seglar du båten tillbaka får du inte en utförselbekräftelse på samma vis som om du kör den landvägen, då kan exportbevisningen utgöras av till exempel ett kvitto på att du har återimporterat båten till Norge och betalat norska avgifter. Här kan du läsa mer om aktiv förädling: https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/importeraforsarskildanvandningellerforadling/aktivforadling.4.6ac2c843157b7beb00757a.html Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar. Vänliga hälsningar TullSvar www.tullverket.se tfn 0771-520 520 Prenumerera gratis på vår information via e-post, sms eller RSS. Anmäl dig på vår webbplats, tullverket.se: http://www.tullverket.se/sv/omoss/tullnyttnyhetsbrevomtullhantering/prenumererapainformation.4.78aa922815794d801e2368.html -----Ursprunglig fråga----- > Hei, > > Jeg vurderer å ta min norske båt til Sverige i vinter for > vinterlagring og service. I den forbindelse lurte jeg på hvilke > toll/mva regler for denne type midlertidig innførsel til Sverige. > > På forhånd takk for hjelpen! > > Mvh > > Are Paulsrud Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.