Jump to content

Mercruiser 4.2 D-tronic 04mod, Etter bytte av Temperatur måler viser de forskjellig verdier.

Vikrem

Recommended Posts

Heisann.
Jeg har en Mercruiser 4.2 D-tronic 04 model hvor jeg har skiftet temp måler instrument på, hvor ny og gammel viser forskjellige verdier.

Grunnen til at den gamle ble skiftet var pga den hadde veldig store hopp mellom verdiene på selve måleren.  (40c, 80c, 110c) 

Den gamle måleren viste i underkant av 90c, kanskje 88 til 90c (tolket etter hvor mye den sto mellom 80c og 110c) på max gass. 

Det nye instrumentet viser nå kanskje 82c til 83c på max gass hvor det er langt igjen til 90c

Jeg har ohm'et selve giveren og den gir ca 122ohm ved 60 grader på nye instrumentet. (fikk ikke testet dette på det gamle måleren da ledningene ikke er like og ikke kan koblet om fort) 

I følge verksted boken så er skal giveren være mellom. 121-140ohm ved 60c grader. 

Ved marsj fart så er tempen mellom ca 76-78c slik jeg tolker det på nye instrumentet og var ca 82-85 på det gamle. 

(fikk ikke målt temperatur på begge målere på samme dag så kan også være at havtempen er lavere enn når jeg kjørte sist med den gamle måleren) 

Siden den nye måleren viser 60 grader ved rett ohm på giveren så tolker jeg det slik at gamle instrumentet viser for mye men 

er ikke dette ganske lav temp for drift? 

Er også litt usikker på om hva driftstemperaturen skal være?

Står coolant 80 til 85c samt at termostat 1 åpner på 70c og termostat 2 åpner på 82c i verksted boken. 

Noen som har hatt samme dilemmaet?

Kan jo forsåvidt ta begge målerne og sette 12v på dem og bruke motstander mellom signal og jord for å simulere giver motstand før å teste selve instrumentene helt 100%.

• 2 weeks later...

Funnet ut noe mer her? Hvor kjøpte du den nye måleren? På min Mercuiser 4,2 d-tronic 2004 så kommer det ikke opp grader i det hele tatt, kun Low, Normal og Hot. Så ønsker å bytte til en som viser temperaturen i grader, må være hvit :) 

Hei.   etter å ha simulert giver med motstander for for å sjekke at den nye WEMA instrumentet viser rett, så viser det seg at den ikke viser rett i følge motstand`s tabellen på Wema Giverne.     ifølge WEMA sin motstand tabell for giverne så skal instrumentet vise 90 grader ved ca 50ohm.  mitt viste 81 til 82grader.   Gamle viste 90 grader ved 50ohm. 

Har sendt instrumentet i retur og i påvente av et nytt et. 

Hvis du har et instrument som kun viser LOW,NORMAL eller HOT så går jeg ut fra at du nok kan skifte til et vanlig temperatur måler med grader istedenfor, da ditt nok viser hvert nivå innen et vist motstand område.   

kjøpte Wema vann temp instrument fra maritim.no     er rimelig sikker på at du kan bruke dette også ved å bytte ut det du har. 

Det du kan gjøre er å måle selv med et mulimeter.     Mål Ohmen mellom Svart(jord) og Signal(grønn,iallefall på min)

Da skal den vise mellom 147-121 ved 60C (low?) 75-70 ved 80c(Normal?).    Gjør den det, er det bare å bytte til et vanlig temperatur instrument med analog signal.   (altså ikke NMEA2000 eller slike)

Edited by Vikrem (see edit history)
Vikrem skrev for 20 timer siden:

Vært litt på ebay, selger sier følgende: 40-120 degree,it is 287.4~22.4ohm. Kan denne brukes tror du? Skal sjekke opp den du også nevnte, har bare så mange prosjekter i vinter :cryin:

Edited by Tønsberg84 (see edit history)

Jo denne vil nok funke da den har den Amerikanske Ohm standarden 33ohm til 240ohm.      (nåla starter på lavest verdi ved tenningen på)

Europeisk Ohm standarden går fra 0ohm til 180ohm.  (Nåla starter på høyest verdi ved tenning på)

Så lenge du har originale giveren i så har den, den amerikanske Ohm standarden.   Er i allefall det på min Mercruiser D-tronic fra 2004.