Horst Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Vi har i dag en SY340 vi er veldig glad i, vi forsøkte å ha med junior på 16 måneder i båten i ferien i år, vi ga opp etter 2 døgn. Mor og sønn tok bussen hjem og jeg seilet båten hjem på 3 døgn. Problemet er at båten er ikke så egnet til små barn som mer morderne båter kanskje kan være, høy og bratt trapp ned til salong, lave kanter rundt cockpit seter og man sitter mer ubeskyttet. Det er en meget vakker og god båt som seiler godt og vi har vært ekstremt fornøyd med båten frem til vi fikk barneprioritetingen. Nå må vi ha noe mer barnevennlig og større plass, maks 39 fot grunnet begrensninger på båtplass. Min bror har kjøpt en Bavaria 40 fra 2001 som overrasket meg positivt (her ikke seilt så her mangler jeg inntrykk), enerom plass og tryggere cockpit. Vil det være en skuffelse på gå fra en Sweden Yachts 340 fra 1986 til f.eks en Bavaria 39 fra 2006? Er det andre aktuelle båter jeg bør vurdere, prisklasse under 1.000.000? Alle mine tidligere båter har vært Orust båter så jeg er litt usikker på om jeg blir fornøyd med å kjøpe en Bavaria, Hanse, Benetau, Jeannau etc. Link to post
enslagsgjest Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Du trenger ikke å ofre kvalitet for å få en moderne seilbåt, https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=127936299 nesten like bra kvalitet som Orust båter. Over 1.mil men sikkert mulig å prute. Jeg er en slags gjest Link to post
Mulligan Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Horst skrev 42 minutter siden: Alle mine tidligere båter har vært Orust båter Orust? Stenungsund? Link to post
Ask Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Hei Me har vore på langtur med ein unge, 2 1/2 mnd til 1år og 3 mnd. gamal. Det funka fint. Me har òg segla til Nordnoreg med baby og ein unge på 2 år og 3 mnd. Budde i båten eit år, og segla tilbake til Vestlandet, via Tromsø. Dette funka heilt fint. Båten var ein seglkatamaran på 38 fot. Som barnebåt er føremonane, med cat, openbare. Ingen krenging, foreldra kan vera ute, og ha visuell kontakt med ungane inne i salongen. Ungane kan òg sjå ut, og slepp å sitja i kjellaren. Etter kvart som ungane blir større har dei mykje tumleplass. No er ungane 12 og 14. I sommar låg me i hamn saman med ein kompis, med ein X-Yachts 36, og jamngamle ungar. Han blei imponert når alle fira leika gjøymsel om bord i sommar. Ein slik båt går sikkert ikkje inn i båsen din, men det opnar seg nok andre moglegheiter. Du skal òg leita litt skal du finna ein båt til under millionen. No er snart sesongen over for dei fleste. Neste sommar er ungen din eit år eldre, og mykje vil ha endra seg når han er eit år eldre, neste sommar. Det kan difor tenkjast at ungen vil trivast meir i båten din neste sommar. Uansett, lykke til med båtjakta. Ask Link to post
ravddo Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Den sommeren ungene var +-2år var et he... På båtferie. Før og etter uproblematisk. Etter å ha snakket med andre tror jeg ikke det var unikt for oss. www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Arne_ Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 (edited) Bavaria 40 har betydelig høyere cocpitkarmer enn 39, to ratt, stor cockpit og tyskerskjøter som gjør at en voksen kan seile alene mens den andre ordner tar seg av familyen. Bavaria 39 har ett ratt, ikke tyskerskjøter (noe som jeg liker godt) og litt mer tungvint å bevege seg rundt i cockpit. Bavaria 38 (2008 -> ) er lavere under taket enn 39 men har ellers den beste innredningen (synes jeg) med L-kjøkken akter og god sitteplass til 8 rundt spisebordet,. Bav 38 har tyskerskjøter og stor cockpit men lave cockpitkanter. For lave mente Seilas da de testet båten i 2008. I forhold til det du er vant til så er håndarbeidet borte og en del løsninger er ikke så kostbare. TIl gjengjeld er det lyst, fint og romslig med masse tumleplass. 38 og 40 har mer påkostet finish enn 37, 39 og 42. Alle er trygge og gode sjøbåter. EDIT: Så i ettertid at det var en 2001 modell bav 40 du hadde kikket på. Kjenner ikke den men generelt ble kvalitet og finish bedret en del på Bavaria opp gjennom årene. En 2006 bav 39 er også mye lysere inni med flere og større luker enn den som broren din har. Edited September 23, 2018 by Arne_ (see edit history) Link to post
Hakkannen Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 Uansett hva du ender opp med vil jeg anbefale rekkenett, det gjør både småbarn og hunder tryggere underveis. Har hatt med meg begge deler på tur og opphavet/eiere har følt seg trygge, under rolige forhold og godt oppsyn så klart. Link to post
Tabaqui Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 ravddo skrev for 4 timer siden: Den sommeren ungene var +-2år var et he... På båtferie. Før og etter uproblematisk Støttes Hvis dere er glad i den båten dere har tror jeg personlig jeg ville drøyd litt med å kvitte meg med den. Blir uansett begrenset med turer de neste 1-2 årene. Rekkenett kan være et bra triks, et sete plassert på et trygt sted der knøttet sitter fast er et must. Vi har vært veldig fornøyd med dette http://www.kidsnautique.com/ Ettersom tassa ikke er fullt så tass lenger og mye mer mobil er gode sikkerhetsliner og en klatersele til barn vår løsning så hun ikke KAN falle overbord og i vannet. Link to post
Kenneth82 Posted September 24, 2018 Share Posted September 24, 2018 Må slå et slag for Elan, som var et relativt ukjent merke for oss når vi lette etter seilbåt og derfor hadde gått under radaren blant søkene på Finn. Vi hadde samme budsjett som deg, og to små barn. Hadde en egen tråd for vår søken... Vi endte opp med Elan Impression 384. Lykke til å båtjakten, spennende tid! Link to post
Seilars Posted September 24, 2018 Share Posted September 24, 2018 Jeg tenker litt at problemene ikke forsvinner med større båt. Vi hadde de samme problemene som de fleste har med små barn og den størrelsen båt du ser etter. Hos oss var det to ting vi gjorde. 1. Sperret leideren opp til cockpit slik at barna når de var veldig små ikke klarte å komme opp. Fikk de sjansen, så var de på vei opp dit på ustø ben før du fikk snudd deg. Du kan jo lage til ett eller annet som bindes fast og forhindrer små i å lykkes. 2. Byttet ut redningsvesten med en sikkerhetssele og krok med snor festet på ryggen. Når vi seilte hadde vi selen festet ved nedgangsluka slik at de kunne sitte og leke i cockpit uten å være i stand til å nå rekka. Det er mye mer komfortabelt enn en vest for ett lite barn som ikke er ferdig utviklet motorisk. Trivselen var da god, og vi brukte også denne selen på land slik at barna kunne gå på egenhånd i ulendt terreng mens vi kunne gå oppreist. Når barna snublet, så hang de plutselig som karlson på taket i sikkerhetslina fordi vi reddet situasjonen. De ble raskt blant barnehagens flinkeste til å klatre etter en sesong på svaberg med utfordringer andre barn aldri fikk lov til. Sikkerhetslina var en skikkelig suksess fordi alltid visste hvor barna var, og fordi barna raskt ble trygge og komfortable ombord. Det siste vi aldri fikk gjort var å lage en lekegrind i en av sengene. Vurderte å få sydd/laget av rekkenett, men småbarnstiden går så altfor fort, og nå svømmer og hopper ungene fra rekka, og vi har fått tilbake hvilepulsen. Større båt kan være bra det, men jeg ville gitt en sesong til i sweden yacht’n om dere er fornøyde med den ellers. Med mindre den har løygangen i cockpit, da hadde jeg lagt båten ut på finn.no med småunger ombord og gått for en 38-40 foter som du tenker. For om dere trives med seiling så kommer sikkert den dagen at du vil ha en slik uansett. Link to post
Horst Posted September 25, 2018 Author Share Posted September 25, 2018 Takk for veldig mange gode svar og innspill. Vår Sweden Yachts er tilrettelagt med sikkerhetsnett til junior i forpiggen, sete fra kidsnatique, sele fra Baltic, barnestol til spisebord, eget telt, lekegrind, favorittlekene etc., men i den alderen han er i nå er ikke båten det riktige stedet for han, han vil rett og slett ikke være der. Vi har innsett at det blir færre turer med junior i årene fremover, kanskje selger vi båten og er uten båt en stund mens vi venter på rett båt i ca. 39 fots klassen. Vi er ikke låst til noen som helst av valg av båt, men jeg har en forkjærlighet svindyre svenske båter, men å se en eldre masseprodusert båt fikk meg til å åpne øynene litt for å si det sånn. Kanskje det viktigste er at jeg har lyst på ny og større båt . Jeg skal ta meg meg tipsene om Elan 384 videre Link to post
Seilars Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 Kjøp ny båt....Det hjelper ikke direkte på junior, men hvis dere finner mer glede i båtlivet med en litt større båt, så smitter det over på barna. Det jeg merket var at svai ble utelukket noen år frem til barna kunne bade fra båten. Barn liker å være ute, og de liker strand og natur. Da spiller båten en mindre rolle for dem enn for oss. Det som betyr noe er hvordan man tilpasser båtlivet i forhold til alderen på barna. Skarp kryss med fokus på båtfart uten å ta rev i timesvis er en form for oppsigelse...... Småbarnsforeldre trenger imidlertid overskudd, og det kan man finne mer av i en litt større og nyere båt. Link to post
Dreuf Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 Jeg skal ikke gi deg råd for kjøp av båt, her er det flere med bedre ekspertise enn meg. Men barn i båt har jeg lært litt av de 2 siste årene: I fjor var poden 10-12mnd i sommersesongen og de ble få båtturer, det eneste han skulle var å klatre opp og ned trappa ned i båten. Og så fort båten rugget litt på seg så dunket han hode i det som kan dunkes i. Mor ble lei av å passe han når jeg seilet og det ble generelt dårlig stemning. I år har da poden blitt 2år og går ganske bra. Mor har blitt flinkere til å ta roret så vi kan bytte på å passe på han. I tillegg har vi kjøpt sele til han i stede for redningsvest. Så fort han kommer opp i cockpit så er det på med sikkerhetslina som er lang nok til at han kommer seg rund i hele cockpit. Når han fikk på seg selen var det som natt og dag med båtturer. Før hadde vi en maks rekkevidde på 1 time. I sommer var lengste seilasen på ca 5 timer. Det hadde aldri gått om han skulle hatt på redningsvest og vi måtte fot følge han. Men jeg skal også innrømme at det ble ett par timer med barnevakten (les iPad) på den turen, så ett 4g abb med stor kvote er kjekt å ha. (vi lar iPaden ligge i båten hele sommeren så han vet at det er en "gode" med å være på båttur, der får han bruke den. Ikke hjemme). Vi gjorde en miks av å ligge i gjestehavn (helst rolige) og på svai i sommer. På svai er jolla gull, det er veldig spennende å reise på oppdagelse og utforske nye øyer med den, henge ut lekebåter bak etc. I tillegg trenger de små litt løpeplass for å få ut energi så de sovner om natta, så det er fint å ta jolla til land for å løpe litt. Det er også utrolig god trening for de små stavre/klatre/rulle på svaberg. Vi har ingen erfaring fra båtlivet før vi fikk barn, vi kjøpte seilbåten 3mnd før han ble født. (De vi kjente som hadde seilbåt solgte båten når fruen ble gravid..) Men når jeg snakker med folk så er gjengangeren, kortere turer enn før. Barn synes det er like spennende i nabovika som på andre siden av fjorden. Vi er 7 dager unna termin til nr 2, så jeg er veldig spent på hvordan neste båtsesong blir for oss... Om grunnen til at det gikk bedre i år enn i fjor er at vi er mer erfarne både med båt og barn, eller om det rett og slett er fordi at poden hadde blitt ett år eldre. Poden digger ihvertfall båtlivet nå, hver dag til barnehagen så kjører vi forbi båten og da hører jeg fra baksetet "pappa-båt!" og når jeg spør om han da vil på båttur er svaret "JA!". - Det gleder ett pappa-hjerte. Trenger du en unnskyldning ovenfor konemor til å oppgradere til større båt, så har du forumets velsignelse. Du kan si at alle her mener at det er heeeelt riktig med større båt når man har barn ;) Jeg tipper uansett at dere får ett enklere båtliv med barn nesteår, dog kanskje ett annet type båtliv enn dere er vandt til. Link to post
Tor Arild Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 Dreuf har et kjempepoeng de fleste med småunger i båt lærer fort: Unga finner eventyr overalt - og aller helst i kort avstand til hjemmehavn (les: korte turer/etapper og mye jolle/i land for utforskning). Min erfaring fra barna var små, var enten kjøre før de våknet eller etter at de hadde lagt seg om vi hadde en ren transportetappe. Når vi kom i området vi skulle være, så var det livet i sakte fart som var gjeldende. Selv er jeg vokst opp i motorbåt på Bohuslenkysten, og vi brukte som regel 3 uker fra norskegrensa til Gøteborg. Altså en liten forflytning hver dag. Da blir det maks for unga. Legg lista slik at dere seiler dit dere "skal", bruk tid der og ha heller flere og kortere forflytninger. Da er det maksimal tid til utforskning av øyer og strender. Da blir unga glade. Heller ingenting i veien for å ta en forflytning på formiddag - ankre - leke og så seile en time, halvannen for å komme til der dere skal overnatte. Da blir det bra for unga. Da er Mor glad - og er mor glad så får far lov til å være glad også! :) Skal du ha en tur der det riktig skal seiles, vil jeg anbefale å heller å planlegge slik at du kan invitere et par seilerkompiser og få slippet ut dampen med en helg med mye seiling fra tidlig til sent. Mvh Tor Arild Link to post
Copernicus Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 Litt OT, men... Vi vurderer etter hvert å skifte ut vår Nessy 94. En av båtene som står på listen vår er SY 340. Siden jeg så denne tråden kunne jeg ikke la være å spørre litt om båttypen. Det jeg har sett av bilder og beskrivelser på nett virker forlokkende. Hvordan oppfører båten seg i litt vær( typ 8-12 m/s på kryss). Når må dere normalt reve? Jeg har også forsøkt å finne målsatte tegninger. Skulle gjerne visst mål på madrasser i forpigg og akterlugar. Er forpiggen egnet for 2 voksne? Har dere klart å få masten tett? Jeg har gjennomgående mast selv og er kjent med utfordringer her I vår havn må også båter på land avmastes hver sesong og krage/tape må på/av hvert år. Alltid litt styr. Jeg er også ukjent med rattstyring. Er denne "direkte" eller wirebasert? Send meg gjerne en PM om du ikke vil fylle tråden med svar på mine spørsmål fort tiden båtløs seiler Link to post
Recommended Posts