Comforthe Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Hei! Jeg lurer litt på en båt med en Yanmar LH-STE 222HK som har gått ca 1700 timer. Etter å ha sjekket en del på nett forstår jeg det som at dette er en god motor. Eksemplaret jeg vurderer har fått en overhaling ved 1200 timer. Nåværende eier har opplyst meg at den ene sylinderen skar seg, mest sannsynlig pga tett oljedyse for underspyling av stempel. Reparasjonen ble utført på verksted med alle kvitteringer i orden. Alle sylinderforinger ble byttet. Er dette noe jeg bør være bekymret over? Jeg velger å anta at reparasjonen er korrekt utført. Men jeg lurer på hvorfor motoren skar seg i utgangspunktet og hvor godt vedlikehold den faktisk kan ha hatt. Jeg har også fått opplyst at verkstedet hadde en teori om at dysen tettet seg pga bytte av oljetype, som kunne få noen avleiringer i motoren til å løsne og tette systemet. Henger dette på greip? Har noen av dere der ute vært ute for tilsvarende? Hilsen Simen Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Kaskazi Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 Jeg hadde også en Yanmar LH-STE 222 hk der 4. sylinder skar seg. Dette ble fikset på verksted ved at det ble skiftet sylinderforing mm. Motoren gikk problemfritt etter det. Årsaken her var oljefilter som ikke var skrudd til helt godt. Jeg ville ikke vært veldig bekymret. Link to post
Comforthe Posted October 1, 2018 Author Share Posted October 1, 2018 Takk for tilbakemelding. Jeg så IM du sendte, ringer deg i kveld hvis det er i orden :) Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
JohnS Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Hei Jeg har jo samme båt og samme motor, begge 1997 modell. Min motor er oppgitt til 230hk (4LH-STE), den har ca. 2500 gangtimer. Dette er etter min mening veldig gode motorer. Utrolig lettstartet uansett temperatur, og det uten noen form for gløding. Det eneste ankepunktet jeg har, er at det er komlete å skifte diesel og oljefilter, vanskelig å unngå søl. Dette er mest pga. det er så trangt i motorrommet. Impeller skifte er også en utfordring, da må man ligge inni stikkøyen og jobbe inn en liten luke. Selv om motoren hadde vært ute av båten, er det ikke enkelt. Litt hard gange på tomgang (Skramler i komfyren ), men gir seg straks man bikker 1000rpm. Min motor går helt røykfritt, kun litt ved oppstart. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now