Jump to content

Yanmar LH-STE 222HK, hva bør jeg være oppmerksom på?


Comforthe

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer litt på en båt med en Yanmar LH-STE 222HK som har gått ca 1700 timer. Etter å ha sjekket en del på nett forstår jeg det som at dette er en god motor. Eksemplaret jeg vurderer har fått en overhaling ved 1200 timer. Nåværende eier har opplyst meg at den ene sylinderen skar seg, mest sannsynlig pga tett oljedyse for underspyling av stempel. Reparasjonen ble utført på verksted med alle kvitteringer i orden. Alle sylinderforinger ble byttet.

 

Er dette noe jeg bør være bekymret over? Jeg velger å anta at reparasjonen er korrekt utført. Men jeg lurer på hvorfor motoren skar seg i utgangspunktet og hvor godt vedlikehold den faktisk kan ha hatt. Jeg har også fått opplyst at verkstedet hadde en teori om at dysen tettet seg pga bytte av oljetype, som kunne få noen avleiringer i motoren til å løsne og tette systemet.

 

Henger dette på greip? Har noen av dere der ute vært ute for tilsvarende?

 

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har jo samme båt og samme motor, begge 1997 modell. Min motor er oppgitt til 230hk (4LH-STE), den har ca. 2500 gangtimer.

Dette er etter min mening veldig gode motorer. Utrolig lettstartet uansett temperatur, og det uten noen form for gløding.

Det eneste ankepunktet jeg har, er at det er komlete å skifte diesel og oljefilter, vanskelig å unngå søl. Dette er mest pga. det er så trangt i motorrommet. Impeller skifte er også en utfordring, da må man ligge inni stikkøyen og jobbe inn en liten luke. Selv om motoren hadde vært ute av båten, er det ikke enkelt.

Litt hard gange på tomgang (Skramler i komfyren :smiley:), men gir seg straks man bikker 1000rpm.

Min motor går helt røykfritt, kun litt ved oppstart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...