Jump to content

Tetter hull etter gammel skroggjennomføring?


PiperBill

Recommended Posts

 

Jeg driver og bytte til Trudesign gjennomføringer, stengekraner, mm. Men på septiktank utløpet ser det ut som jeg må flytte skrog gjennomføringen da det nye (inkludert stengekran og 45 grader bend) er lengre og får ikke plass rett under eksosrøret. Spørsmålet er... hva bør jeg gjøre med det 25mm hull etter den gamle gjennomføringen? Jeg har allerede montert en Trudesign gjennomføring der (trodde det skulle gå akkurat men det gikk ikke).

Kan jeg la den står og sette på en skru-lokk? Eller bør jeg tette hullet med epoksy og glassfiber?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 58 minutter siden:

Kan jeg la den står og sette på en skru-lokk? Eller bør jeg tette hullet med epoksy og glassfiber?

 

Skiftet til Trudesign i fjor sommer og fikk lignende utfordring. Prøvde finne passende skrulokk til å sette på gjennomføringene fra Trudesign, men fant bare i messing eller rustfritt. Da forsvinner gjerne litt av hensikten med å skifte til kompositt - å slippe bekymre seg for framtidig korrosjon. Så endte opp med å skråslipe og støpe igjen med epoksy og duk.

 

Kom ikke til  å skråslipe fra innsiden, kun utsiden (ideelt sett skulle jeg ha skråslipt fra både utside og innside). Derfor ble epoksy valgt foran polyester + skråslipingen ble utvidet noe i forhold til 12x skrogtykkelsen.

 

19894086_10155376584287674_1980052916_n.jpg.cd5e8e86d77cde50bf5e0e72fe529293.jpg

19970547_10155376584477674_800576432_n.jpg.87c56cef0eb4ac18f1299554d10d3a12.jpg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lyktes med å lage skrå kant på innsiden et sted det ikke var mulig å komme til for å slipe. Brukte da en halvrund trerasp gjennom hullet fra utsiden.

 

Blir kanskje ikke helt etter læreboka, men det er mulig å få til en ganske ok skrå på denne måten. I kombinasjon med en skikkelig skråsliping på utsiden blir resultatet bra. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Epoxy og vevd glassfiberduk (ikke matte) er best. Begyn med å fjrene bunnstoff, avfett med aceton og  skråslip 10 -12 ggr skrogtykkelsen. Fjer støv, avfett igjen med aceton. Før du begynner må du vite hvor mange lag med duk du trenger, altså hvor mye ca hvert lag med duk bygger. Du kan feks. klippe av 4små lapper og prøvelaminere dem mot en plastplate e.l så ved du. Tegn så hull og ytterkant av på en bit tykk plastfolie (feks som brukes som diffusjonssperre i bygg) og marker alle lagene du trenger jevnt innover fra en bit duk som dekker hele slipingen til et som dekker hullet. Tape over hullet fra innsiden. Så laminerer du, største duken innerst, og ender opp med minste til sist. Bør nok dele opp i 2-3 omganger. Et triks er å bruke plastbiten du har tegnet på, og laminere på, før du limer hele kladeisen på hullet. Se video her; 

https://www.yacht.de/yacht_tv/das-leck-muss-weg--lochreparatur/a91721.html

 

når du har bygget nok glassfiber må du sparkle og slipe, avslutt med topcoat. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipps. Ja jeg ser det bør gjøres ordentlig og så ferdig med det. Ha vært inne på tanken om å la den Trudesign gjennomføringen står for så å fylle den med Sika 291 og sette på en skru-lokk. Det hadde sikkert holdt men det blir ikke helt etter boka.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...