Jump to content

Askeladden VS Parker

jvaule

Recommended Posts

Hei, 

jeg er helt ny her på forumet, men har de siste årene tittet innom noen ganger for å lese gjennom enkelte tråder. 

Siden båtkjøp nå endelig begynner å komme i sluttfasen etter 5 år uten er også interessen for båt blitt større igjen. 

Jeg har sett litt på en Askeladden c83 og synes den passer oss som familie på 4 perfekt, men prisen var noe jeg stusset veldig over. 

Det var starten på noen måneder med leting og søk på nettet om hvordan få en slik båt til en rimeligere penge.

Jeg har nå kommet frem til et tilbud på en Parker 850 fra Tyskland. Det skal være samme båten som Askeladden sin. 

Er det noe jeg har oversett eller handler det seg rett og slett et påslag fra leverandør i Norge? 

Har fått pris inkl samme utstyr som Askeladden og det skiller ganske så mye. 

Noen erfaringer med merket Parker fra før? 

Hva burde jeg ha med som ekstrautstyr ved eventuelt kjøpt? 

Hei.jeg kjøpte en P66 weekend et år siden., og er veldig fornøyd. Morsmål min er engels, så jeg brukt en del tid på engelske websider og forsjellige forums. Ser ut til meg som båter er akkurat det samme. Da må spørsmålet blir hva skjer i tilfelle man har en reklamasjon? Tvilsomt man får støtte fra Askeladden .....

Like all the best things - I'm from Wales

Tokk skrev for 9 timer siden:

Har de noe partnerskap eler noe? ser på noen av bildene av øvrige modeller har de bilder av askeladden båter, hva er forskjellen, hva er til felles?

Jeg har kontaktet Parker. 

De er produsent for skroget og sier det ikke er noe forskjell på skroget. 

Askeladden monterer kun utstyr i båten, som f.eks kartplotter og flaps. 

Så det burde egentlig ikke være noe å bekymre seg over? 

Parker er jo et ledende verft innenfor ribber for proffbruk. 

jvaule skrev for 21 timer siden:

Hei, 

mva er med i regnestykket. 

Det blir bare diff på 6%, så ikke så galt. 

Garantien er 5 år på motor mot et pristillegg på 1500kr. 

Samme kan også kjøpes til båten for 2000,- 

Er det mye feil med en så ny båt? 

Ofte småting som må ordnes med en ny båt. Hvordan løses garantien i praksis? Har Parker noen organisasjon i Norge? Selv om båten er lik tror jeg uansett du vil tape på dette når båten skal selges en dag. Veldig få som søker etter Parker, mens Askeladden er et attraktivt merke i Norge.

Om prisen er under Askeladdens når moms og frakt er medregnet skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere kjøper Parker!? Hadde dette vært veldig lønsomt hadde vel de fleste kjøpt Parker!? Men det må jo være en grunn til at de har splitta Askeladden og Parker på innenriks og utenriks..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 9 timer siden:

Om prisen er under Askeladdens når moms og frakt er medregnet skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere kjøper Parker!? Hadde dette vært veldig lønsomt hadde vel de fleste kjøpt Parker!? Men det må jo være en grunn til at de har splitta Askeladden og Parker på innenriks og utenriks..

Det er egentlig derfor jeg spør. 

På siden står akkurat det som Mort1 sier, i Norge forhandler Askeladden parker under sitt navn, men i resten av Europa selges det som Parker. 

Parker har selv sagt at askeladden ca tar 150 båter i årets som ikke er mye i Europa. 

Veldig interessant tråd. Jeg har selv sett på C83 og holder den som favoritt i i denne klassen. Når jeg snakket med selger mente han at "ferdig" utstyrt båt ville komme på ca 1,6mill. 

Det er mye penger for veldig mange av oss. 

Jeg ser at man kan få toppline pakken verdt 190k inkl ved handel. 

Denne inneholder:

Askeladden C-COMMAND 16’’ touch screen/remote ctr.

Zipwake 450 automatic trim interceptortabs

Ekstra batteri forbruk/start med laderele

Dekksluke

Vindusvisker babord

Gardinpakke kabiner

Toalettrom med trykkvann, vask og dusj

Elektrisk spyletoalett

Pantry med trykkvann, vask og skap

Wallas diesel kokeappart med med keramisk topp/2 bluss

Kjøleskuff 30 l

Port akterdekk rustfritt stål

Dusj akterdekk

Havnepresenning

I tillegg trengs/anbefales 

Ankervinsj 48.900,-

Baugpropell 31.500,-

Teakdørk cockpit 49.900,-

Coupevarmer m VV 45.900,-

Varmt Vann 10.400

Fusion Stereo 14.900

Ønsker man overmadrasser til frontcabin og stikkcabin kommer dette på den nette sum av 13.900,- pluss 9.900,- 

Det hadde vært interessant og hørt hvilken pris du havner på med "ferdig" utstyrt båt inkl frakt til norge. 

Når det gjelder videre salg av båten så virker det klart at det vil spille inn at det står Parker på siden, men jeg hadde evt annonsert den under Askeladden og forklart situasjonen i annonsen. Parker benytter jo bilder av Askeladden sine båter på sine egne nettsider, så kvaliteten/båten bør være identisk. 

Hvilken motormerke blir disse levert med i Europa/Tyskland? 

21 minutes ago, Bitteliten said:

6% forskjell var vel ikke så mye om man legger inn at man i Norge kjøper under Forbrukerkjøpsloven -og da har bedre sikkerhet enn om man kjøper utvidet garanti. 

Nei da er det jo ikke verd det om det er så lite!! kjøper man båt så marginalt har man jo knapt råd til å drifte den..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg forstår det slik at diffen på moms er 6% mellom Norge (25%) og Tyskland (19%) ikke besparelsen, men dette får trådstarter evt gjøre rede for. 

Jeg ser at båten fra tysk side selges for ca 950k med en 300hk på hekken.

https://www.boat24.com/no/motorbater/parker/parker-850-voyager-tsi-version/detail/332681/#

Det er kanskje her trådstarter mener besparelsen ligger?

Har siden 2013 vært lykkelig eier av P66 Pilothouse og nå P80 Weekend, med den kundeservice som Askeladden etter min erfaring opererer med (best i klassen?) så hadde jeg aldri vurdert å kjøpe Parker, for noe reklamasjon vil det alltid være på en ny båt, i alle fall hvis du er nøye og liker å ha ting i orden. Askeladden ordner opp, hver gang er min erfaring, og det er verdt noen kroner....

Her var det kommet utrolig mange gode innlegg. 

Når det gjelder det jeg skrev vedrørenede 6% på baserer det seg på momsdifferansen fra tysk til norsk mva. 

Pristilbud som jeg har fått på nøyaktig samme spec som fra Askeladden i Norge ligger ca 800.000,- inkl mva og frakt til Hirtshals. 

Derfra kan jeg enten kjøre den hjem til Norge eller få den fraktet for 8500,-. 

Så fortolles den ved ankomst som vanlig gods kost ca 500,-

Motormessig står jeg fritt til å velge mellom de store, det skiller noen kroner fra merke til merke, men ikke noe nevneverdig. 

Ser at mange nevner service og oppfølging. Jeg får 5 år på skroget og 5 år på motoren, så det er lik linje som i Norge. 

De kaller det internasjonal garanti. 

Båten kjøpes ikke fra Parker direkte, men fra en forhandler i Tyskland. 

Har også fått oppgitt pris på askeladden logoer hvis jeg ønsker dette, så her snakker vi nok mest om en rebranding i Norge.

Mange nevner oppfølging og service, men for 800.000 i prisforskjell så kan jeg raskt ansette en person i halv stilling i to år for å se etter båten. 

Pris forskjellen i Norge, skyldes nok mye norske lønns og driftskostnader. Markedsføringen av merket og oppfølging av forhandlere og sluttkunder.  Forhandlere har nok en fortjeneste på ca 20-25% på salget mens Askeladden nok har det same for sin drift. 

Så et annen spørsmål til Cissaman : er det mye som har gått galt på dine nye båter?  Er det mye som kan gå galt med et vakumpresset skrog? 

8 minutes ago, jvaule said:

Så et annen spørsmål til Cissaman : er det mye som har gått galt på dine nye båter?  Er det mye som kan gå galt med et vakumpresset skrog? 

På nye båter er det som regle ingen feil med skrogene, men derimot utstyr som er montert, ikke tilfredstillende kvalitet eller feilmontert! Det er stort sett barnesykdommer på nye båter, selv av velrenomerte produsenter, men det er skjeldent båtbyggeren sin feil..

jvaule skrev 1 time siden:

Her var det kommet utrolig mange gode innlegg. 

Når det gjelder det jeg skrev vedrørenede 6% på baserer det seg på momsdifferansen fra tysk til norsk mva. 

Pristilbud som jeg har fått på nøyaktig samme spec som fra Askeladden i Norge ligger ca 800.000,- inkl mva og frakt til Hirtshals. 

Derfra kan jeg enten kjøre den hjem til Norge eller få den fraktet for 8500,-. 

Så fortolles den ved ankomst som vanlig gods kost ca 500,-

Motormessig står jeg fritt til å velge mellom de store, det skiller noen kroner fra merke til merke, men ikke noe nevneverdig. 

Ser at mange nevner service og oppfølging. Jeg får 5 år på skroget og 5 år på motoren, så det er lik linje som i Norge. 

De kaller det internasjonal garanti. 

Båten kjøpes ikke fra Parker direkte, men fra en forhandler i Tyskland. 

Har også fått oppgitt pris på askeladden logoer hvis jeg ønsker dette, så her snakker vi nok mest om en rebranding i Norge.

Mange nevner oppfølging og service, men for 800.000 i prisforskjell så kan jeg raskt ansette en person i halv stilling i to år for å se etter båten. 

Pris forskjellen i Norge, skyldes nok mye norske lønns og driftskostnader. Markedsføringen av merket og oppfølging av forhandlere og sluttkunder.  Forhandlere har nok en fortjeneste på ca 20-25% på salget mens Askeladden nok har det same for sin drift. 

Men hvordan skal service og reklamasjoner uføres i praksis? Har Parker noen samarbeidspartner i Norge? Vil Askeladden gjøre reklamasjonssrbeid på Parker? Kanskje jeg er litt treg, men er prisen i Hirtshals inkludert norsk Mva? 

-morten- skrev for 9 timer siden:

På nye båter er det som regle ingen feil med skrogene, men derimot utstyr som er montert, ikke tilfredstillende kvalitet eller feilmontert! Det er stort sett barnesykdommer på nye båter, selv av velrenomerte produsenter, men det er skjeldent båtbyggeren sin feil..

Stort sett småting, som pakning i takluke, defekt samleslange fra motor og en bensinlekkasje fra en pakning på tank. Men på P66èn kom det noe småsprikker i gelcoat, en på 10-15 cm akter og flere rundt innfesting til rekkene. Her hentet Askeladden båten hos min lokale forhandler, tok den til Bergen (på henger, 5 timer hver vei) og reparerte den over vinteren inkl. gratis vinterlagring, etter avtale. Fikk den tilbake og så at de hadde glemt å fikse en plass, mener de hentet den dagen etter og leverte igjen etter kun kort tid. På den jeg har nå så har det i mitt eie vært lite og utsette, noen småting hvor jeg har sendt bilde/film og mottatt deler i posten etter et par dager. Har 2 stk blærer i gelcoat, 2x2 cm som skal fikses når jeg finner tid/anledning, Askeladden har funnet lokal reparatør for disse. De er alltid positive og ting ordnes raskt, svarer kjapt på telefon.. Min er faring med de er utelukkende positiv.

• 2 måneder senere...
Joltus skrev 51 minutter siden:

Du må få avklart hvordan eventuelle garanti reperasjoner skal utføres. Ned til Tyskland for alle småting? 

Måtte man det om Askeladden hadde ført samme modell? Og Parker er vel fra Polen, ikke Tyskland?

Alle andre modellene de fører er de samme, sett bort fra 
http://www.parkerpoland.eu/models-Product-Name_Parker+1000++GT_id_32.html

http://www.parkerpoland.eu/models-Product-Name_Parker+660+Open_id_23.html

http://www.parkerpoland.eu/models-Product-Name_Parker+Monaco+110_id_35.html

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...