function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Askeladden VS Parker


jvaule

Recommended Posts

Har snakket med han som jeg kjenner hos Askeladden idag, og han hadde faktisk vært i møte med Parker idag. Spurte han om forskjeller på Parker vs Askeladden, og de5 var ganske store forskjeller. Som ikke er synlig. 

Speseilt på de nye båtene var det store forskjeller. Parker har mye tynnere skrog og diverse paneler rundt, de har mye mindre utstyr, og de legger heller ikke opp for mer utstyr. De får laget eget ledningsnett til båtene sine for p spare på pengene. Putene er også både tynnere, og helt annen kvalitet. 

Generelt sa han det er store forskjeller på dem. Parker mente de ikke trengte skrog som skal tåle like mye vær og vind som i Norge, dermed fjerner de vesentlige ting inni skroget som ikke er synlige. 

Garanti i Norge kunne du bare glemme. 

Så det er nok en grunn for at Parker er billigere. De hadde heller ikke noe marked for disse båtene.  Mener han sa Askeladden bestilte nærmere 200 båter, mens Parker hadde 26. Og de fikk omtrent ikke solgt noen. Men fremover nå sa han skrogene ville begynne å bli en del annerledes og ikke lik utseendemessig slik de er nå. 

Skal du reklamere med du reklamere til Parker i Warszawa, og som regel hjalp ikke de deg heller. Han hadde fått en tlf tidligere i år fra en nordmann som hadde handlet Parker. Da han ringte til Askeladden sa han at han fikk bare kontakte Parker, der båten var kjøpt. Det hadde han gjort, men de ville ikke hjelpe han heller. 

Nei kjøp Askeladden, ikke Parker. Har fått utrolig god service når det har vært noe med min. 

Link to post
Share on other sites

Det er et veldig, veldig viktig poeng som flere er innom. Kjøper du av forhandler i Norge har du det (normalt sett) mye enklere ift garanti, reklamasjon etc... vil ikke tenke på hvordan det skulle vært med reklamasjon mot en forhandler i utlandet. 

 

Dersom det også er strukturelle forskjeller i båtene... Ja, da lander nok et viktig poeng hos Askeladden, eller andre merker med forhandler i ditt nærområde.

 

Kjøpte selv Finnmaster ny fra forhandler - det var et par ganger det var veldig greit at forhandlers verksted lå en liten nm fra båtplassen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev for 7 timer siden:

800.000 kr i prisforskjell har jeg ikke tro på!

Men synes du forskjellen er verdt prisen hvis du hopper på en bølge og skroget går i to?

Mener Ts skrev at prisforskjellen var såpass. 

At skroget deles i to ved bølgehopp har jeg ingen tro på. Det produseres trygge og gode båter i resten av verden også, ikke bare i Norge. Har aldri skjønt mistenksomheten mot alt fra utlandet. Det lages da virkelig produkter i resten av verden som overgår mye av det vi får til her i landet. At tyskere skulle selge båter som kvalitetsmessig er så dårlige at de ikke skulle tåle å hoppe fra en bølge, synes jeg er en urimelig tanke.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 1 time siden:

For eget bruk kan jeg være enig, men den dagen båten skal selges vil jeg tro du får adskillig bedre betalt for en Askeladden en en Parker.

Det er nok sikkert. Men siden inngangskostnaden er så mye lavere, vil man tåle betydelig prosentvis høyere årlig verdireduksjon. Kjøpet vil fortsatt være lønnsomt fremfor Askeladden.

Redigert av Snemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir litt det samme som å si at bil er bil, og alle er lik kvalitet. 

Det ER en grunn for at det er prisforskjell. Og når Parker lager tynnere skrog, har tynnere finer, tynnere og annen kvalitet på puter, eget ledningsnett for de vil ikke ha utstyr på båtene osv, så er det forskjell på det. Du kan kjøpe en Lada til en billigere pris enn Jaguar. Begge gjør samme nytten, men det er vesentlig kvalitetsforskjell. Og det er det du betaler for. 

Som sagt, Parker sa selv de mente det ikke var nødvendig med så tykt skrog og avstivere som Askeladden har i sine båter, for de skulle ikke brukes i samme grove sjø som kan være i Norge. Han tok også som eksempel Benetau som har fått mye sprekkskader i Norge for de er ikke laget for norske forhold. For tynt skrog for bruk i Norge. 

Link to post
Share on other sites

Lada og jaguar ! 

Her er det jo samme skrog fra samme fabrikk. Såvidt jeg kan se, fra parker og Askeladdens hjemmesider, er båtvekt nøyaktig lik. Skulle tro at tykkere skrog ville veie mer?

At en representant for Askeladden sier at deres merke er overlegent, er jo ikke annet å forvente.

synes dette minner mye om skepsisen mot bruktimporterte biler for noen år tilbake. Det var jo ikke måte på hvor skumle og dårlige de bilene var. Underlegne i kvalitet, juks med kjørelengde og ikke tilpasset nordiske forhold.

Er det for billig, må det være noe galt.

Etter mitt syn tenker jeg at Norge er et lite marked, få båter selges og det presser frem høye marginer eller konkurs hos forhandlerne. 

Så enkelt kan det være.

Redigert av Snemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja, jeg velger nå å stole på det han sier om skrogene. Han sier ikke skroget er overlegent, han sier skroget er tynnere her og der. 

Får du f.eks baugpropell på en C76 Parker, så får du en Kina propell. Er ikke samme som blir levert i Norge. Anker bak på båten får du heller ikke. Kun i baugen. Mye forskjeller på båtene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro ankervinsj er montert i Norge på Askeladden. Skroget er jo forberedt på å montere ankervinsj, så dette kan en jo også gjøre på en Parker. 

 

Jeg vil tro at tar en kontakt med en Parker forhandler, så kan du få den utstyrt akkurat slik du ønsker, akkurat slik en gjør når en kontakter en Askeladden forhandler. 

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 56 minutter siden:

Jeg vil tro ankervinsj er montert i Norge på Askeladden. Skroget er jo forberedt på å montere ankervinsj, så dette kan en jo også gjøre på en Parker. 

 

Jeg vil tro at tar en kontakt med en Parker forhandler, så kan du få den utstyrt akkurat slik du ønsker, akkurat slik en gjør når en kontakter en Askeladden forhandler. 

 

 

Ifølge han jeg kjenner som har kontakt med Parker, leveres Parker KUN med anker foran. Du fikk ikke anker bak på den. Spør meg ikke hvorfor.  Vet du får både foran og bak på Askeladden. 

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev 25 minutter siden:

 

Ifølge han jeg kjenner som har kontakt med Parker, leveres Parker KUN med anker foran. Du fikk ikke anker bak på den. Spør meg ikke hvorfor.  Vet du får både foran og bak på Askeladden. 

Så det du sier at en Parker som er produsert på samme fabrikk, i samme forma, av de samme de samme folkene, ikke kan få ankervinsj. Høres som sagt spesielt ut for meg. 

 

Jeg tror at for prisen (38900 som Askeladden tar) så er det ikke så vanskelig å få dette montert i Norge, selv på en Parker. 

 

 

Jeg tror også det er mulig å få montert juksa-hjul på både Parker og Askeladden hvis en ønsker det. 

 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som tidligere forhandler av Askeladden så kan jeg bekrefte at Parkerbåtene på skrogsiden er helt identiske med tilsvarende Askeladdenbåter. Ja, det finnes enkelte detaljforskjeller når det gjelder puter, utstyr etc, men de er marginale. At forhandlere i dag sier noe annet er kun for å beskytte egne produkter. 

 

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev On 14.12.2018 at 19.48:

Ved en besparelse på 800 k hadde jeg ikke tenkt to ganger. Ingen garanti er verd så mye. 

Jeg kan aldri tenke meg at det er så mye å spare som 800k da får en parker850 fult utstyrt til 700k motor på 350hk koster vel 300k bare utstyre koster vel rundt 200-300 da er vi oppe i 600k før båten skal betales. En får ikke en båt til 100k som er 8,3 meter lang.

Når jeg ser på priser for parker i England er det rundt 120 000pund, jeg vet ikke hvordan det er i Tyskland men kan aldri tenke meg det er så mye billigere salgs moms der. Så legger en på den ekstra momsen vi har i Norge ender en nesten opp på rundt samme pris kanskje 100k billigere.. 

Link to post
Share on other sites

Staff skrev 2 minutter siden:

Jeg kan aldri tenke meg at det er så mye å spare som 800k da får en parker850 fult utstyrt til 700k motor på 350hk koster vel 300k bare utstyre koster vel rundt 200-300 da er vi oppe i 600k før båten skal betales. En får ikke en båt til 100k som er 8,3 meter lang.

Når jeg ser på priser for parker i England er det rundt 120 000pund, jeg vet ikke hvordan det er i Tyskland men kan aldri tenke meg det er så mye billigere salgs moms der. Så legger en på den ekstra momsen vi har i Norge ender en nesten opp på rundt samme pris kanskje 100k billigere.. 

https://www.yachtworld.com/boats/2018/parker-850-voyager-3160357/

 

Link to post
Share on other sites

Staff skrev for 5 timer siden:

Jeg kan aldri tenke meg at det er så mye å spare som 800k da får en parker850 fult utstyrt til 700k motor på 350hk koster vel 300k bare utstyre koster vel rundt 200-300 da er vi oppe i 600k før båten skal betales. En får ikke en båt til 100k som er 8,3 meter lang.

Når jeg ser på priser for parker i England er det rundt 120 000pund, jeg vet ikke hvordan det er i Tyskland men kan aldri tenke meg det er så mye billigere salgs moms der. Så legger en på den ekstra momsen vi har i Norge ender en nesten opp på rundt samme pris kanskje 100k billigere.. 

 

Det er ingen som skjønner det virker det som. I tillegg til en dårligere båt, som heller ingen tror på, har du heller ingen garantier på den i Norge. 

Link to post
Share on other sites

Staff skrev for 6 timer siden:

Jeg kan aldri tenke meg at det er så mye å spare som 800k da får en parker850 fult utstyrt til 700k motor på 350hk koster vel 300k bare utstyre koster vel rundt 200-300 da er vi oppe i 600k før båten skal betales. En får ikke en båt til 100k som er 8,3 meter lang.

Når jeg ser på priser for parker i England er det rundt 120 000pund, jeg vet ikke hvordan det er i Tyskland men kan aldri tenke meg det er så mye billigere salgs moms der. Så legger en på den ekstra momsen vi har i Norge ender en nesten opp på rundt samme pris kanskje 100k billigere.. 

Helt enig. Slike marginer er det ikke i båtbransjen. 

Hvis produktet er likt vil det koste noe mer i Norge grunnet høyere salgsomkostninger og dyrere potensielle reklamasjonskosrnader , men forskjellene er ikke så store.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...