jvaule Startet 28.September.2018 Del på Facebook Startet 28.September.2018 Hei, jeg er helt ny her på forumet, men har de siste årene tittet innom noen ganger for å lese gjennom enkelte tråder. Siden båtkjøp nå endelig begynner å komme i sluttfasen etter 5 år uten er også interessen for båt blitt større igjen. Jeg har sett litt på en Askeladden c83 og synes den passer oss som familie på 4 perfekt, men prisen var noe jeg stusset veldig over. Det var starten på noen måneder med leting og søk på nettet om hvordan få en slik båt til en rimeligere penge. Jeg har nå kommet frem til et tilbud på en Parker 850 fra Tyskland. Det skal være samme båten som Askeladden sin. Er det noe jeg har oversett eller handler det seg rett og slett et påslag fra leverandør i Norge? Har fått pris inkl samme utstyr som Askeladden og det skiller ganske så mye. Noen erfaringer med merket Parker fra før? Hva burde jeg ha med som ekstrautstyr ved eventuelt kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Er mva inkludert på det tyske tilbudet? Hvordan vil reklamasjon og garanti håndteres? Sitér dette innlegget Link to post
jvaule Svart 28.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2018 Hei, mva er med i regnestykket. Det blir bare diff på 6%, så ikke så galt. Garantien er 5 år på motor mot et pristillegg på 1500kr. Samme kan også kjøpes til båten for 2000,- Er det mye feil med en så ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
Tokk Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Har de noe partnerskap eler noe? ser på noen av bildene av øvrige modeller har de bilder av askeladden båter, hva er forskjellen, hva er til felles? Sitér dette innlegget Link to post
Clueless Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Hei.jeg kjøpte en P66 weekend et år siden., og er veldig fornøyd. Morsmål min er engels, så jeg brukt en del tid på engelske websider og forsjellige forums. Ser ut til meg som båter er akkurat det samme. Da må spørsmålet blir hva skjer i tilfelle man har en reklamasjon? Tvilsomt man får støtte fra Askeladden ..... Sitér dette innlegget Like all the best things - I'm from Wales Link to post
jvaule Svart 29.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2018 Tokk skrev for 9 timer siden: Har de noe partnerskap eler noe? ser på noen av bildene av øvrige modeller har de bilder av askeladden båter, hva er forskjellen, hva er til felles? Jeg har kontaktet Parker. De er produsent for skroget og sier det ikke er noe forskjell på skroget. Askeladden monterer kun utstyr i båten, som f.eks kartplotter og flaps. Så det burde egentlig ikke være noe å bekymre seg over? Parker er jo et ledende verft innenfor ribber for proffbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 jvaule skrev for 21 timer siden: Hei, mva er med i regnestykket. Det blir bare diff på 6%, så ikke så galt. Garantien er 5 år på motor mot et pristillegg på 1500kr. Samme kan også kjøpes til båten for 2000,- Er det mye feil med en så ny båt? Ofte småting som må ordnes med en ny båt. Hvordan løses garantien i praksis? Har Parker noen organisasjon i Norge? Selv om båten er lik tror jeg uansett du vil tape på dette når båten skal selges en dag. Veldig få som søker etter Parker, mens Askeladden er et attraktivt merke i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Om prisen er under Askeladdens når moms og frakt er medregnet skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere kjøper Parker!? Hadde dette vært veldig lønsomt hadde vel de fleste kjøpt Parker!? Men det må jo være en grunn til at de har splitta Askeladden og Parker på innenriks og utenriks.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mort1 Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Askeladden blir solgt i norden, Parker i resten av europa, det var ihvertfall det det stod i et eller annet båtblad for en tid tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
jvaule Svart 30.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2018 -morten- skrev for 9 timer siden: Om prisen er under Askeladdens når moms og frakt er medregnet skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere kjøper Parker!? Hadde dette vært veldig lønsomt hadde vel de fleste kjøpt Parker!? Men det må jo være en grunn til at de har splitta Askeladden og Parker på innenriks og utenriks.. Det er egentlig derfor jeg spør. På siden står akkurat det som Mort1 sier, i Norge forhandler Askeladden parker under sitt navn, men i resten av Europa selges det som Parker. Parker har selv sagt at askeladden ca tar 150 båter i årets som ikke er mye i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Veldig interessant tråd. Jeg har selv sett på C83 og holder den som favoritt i i denne klassen. Når jeg snakket med selger mente han at "ferdig" utstyrt båt ville komme på ca 1,6mill. Det er mye penger for veldig mange av oss. Jeg ser at man kan få toppline pakken verdt 190k inkl ved handel. Denne inneholder: Askeladden C-COMMAND 16’’ touch screen/remote ctr. Zipwake 450 automatic trim interceptortabs Ekstra batteri forbruk/start med laderele Dekksluke Vindusvisker babord Gardinpakke kabiner Toalettrom med trykkvann, vask og dusj Elektrisk spyletoalett Pantry med trykkvann, vask og skap Wallas diesel kokeappart med med keramisk topp/2 bluss Kjøleskuff 30 l Port akterdekk rustfritt stål Dusj akterdekk Havnepresenning I tillegg trengs/anbefales Ankervinsj 48.900,- Baugpropell 31.500,- Teakdørk cockpit 49.900,- Coupevarmer m VV 45.900,- Varmt Vann 10.400 Fusion Stereo 14.900 Ønsker man overmadrasser til frontcabin og stikkcabin kommer dette på den nette sum av 13.900,- pluss 9.900,- Det hadde vært interessant og hørt hvilken pris du havner på med "ferdig" utstyrt båt inkl frakt til norge. Når det gjelder videre salg av båten så virker det klart at det vil spille inn at det står Parker på siden, men jeg hadde evt annonsert den under Askeladden og forklart situasjonen i annonsen. Parker benytter jo bilder av Askeladden sine båter på sine egne nettsider, så kvaliteten/båten bør være identisk. Hvilken motormerke blir disse levert med i Europa/Tyskland? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Men tror nok Askeladden vil selge båter til det Norske markedet. Jeg tipper at Parker ikke direkte selger båter til Norge sånn helt uten videre! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 6% forskjell var vel ikke så mye om man legger inn at man i Norge kjøper under Forbrukerkjøpsloven -og da har bedre sikkerhet enn om man kjøper utvidet garanti. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 21 minutes ago, Bitteliten said: 6% forskjell var vel ikke så mye om man legger inn at man i Norge kjøper under Forbrukerkjøpsloven -og da har bedre sikkerhet enn om man kjøper utvidet garanti. Nei da er det jo ikke verd det om det er så lite!! kjøper man båt så marginalt har man jo knapt råd til å drifte den.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
GVH1979 Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Jeg forstår det slik at diffen på moms er 6% mellom Norge (25%) og Tyskland (19%) ikke besparelsen, men dette får trådstarter evt gjøre rede for. Jeg ser at båten fra tysk side selges for ca 950k med en 300hk på hekken. https://www.boat24.com/no/motorbater/parker/parker-850-voyager-tsi-version/detail/332681/# Det er kanskje her trådstarter mener besparelsen ligger? Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Har siden 2013 vært lykkelig eier av P66 Pilothouse og nå P80 Weekend, med den kundeservice som Askeladden etter min erfaring opererer med (best i klassen?) så hadde jeg aldri vurdert å kjøpe Parker, for noe reklamasjon vil det alltid være på en ny båt, i alle fall hvis du er nøye og liker å ha ting i orden. Askeladden ordner opp, hver gang er min erfaring, og det er verdt noen kroner.... Sitér dette innlegget Link to post
jvaule Svart 1.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Her var det kommet utrolig mange gode innlegg. Når det gjelder det jeg skrev vedrørenede 6% på baserer det seg på momsdifferansen fra tysk til norsk mva. Pristilbud som jeg har fått på nøyaktig samme spec som fra Askeladden i Norge ligger ca 800.000,- inkl mva og frakt til Hirtshals. Derfra kan jeg enten kjøre den hjem til Norge eller få den fraktet for 8500,-. Så fortolles den ved ankomst som vanlig gods kost ca 500,- Motormessig står jeg fritt til å velge mellom de store, det skiller noen kroner fra merke til merke, men ikke noe nevneverdig. Ser at mange nevner service og oppfølging. Jeg får 5 år på skroget og 5 år på motoren, så det er lik linje som i Norge. De kaller det internasjonal garanti. Båten kjøpes ikke fra Parker direkte, men fra en forhandler i Tyskland. Har også fått oppgitt pris på askeladden logoer hvis jeg ønsker dette, så her snakker vi nok mest om en rebranding i Norge. Mange nevner oppfølging og service, men for 800.000 i prisforskjell så kan jeg raskt ansette en person i halv stilling i to år for å se etter båten. Pris forskjellen i Norge, skyldes nok mye norske lønns og driftskostnader. Markedsføringen av merket og oppfølging av forhandlere og sluttkunder. Forhandlere har nok en fortjeneste på ca 20-25% på salget mens Askeladden nok har det same for sin drift. Så et annen spørsmål til Cissaman : er det mye som har gått galt på dine nye båter? Er det mye som kan gå galt med et vakumpresset skrog? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 800000,- billigere? Rart ingen har tenkt på det før. Må være noe som ikke stemmer her? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 8 minutes ago, jvaule said: Så et annen spørsmål til Cissaman : er det mye som har gått galt på dine nye båter? Er det mye som kan gå galt med et vakumpresset skrog? På nye båter er det som regle ingen feil med skrogene, men derimot utstyr som er montert, ikke tilfredstillende kvalitet eller feilmontert! Det er stort sett barnesykdommer på nye båter, selv av velrenomerte produsenter, men det er skjeldent båtbyggeren sin feil.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 jvaule skrev 1 time siden: Her var det kommet utrolig mange gode innlegg. Når det gjelder det jeg skrev vedrørenede 6% på baserer det seg på momsdifferansen fra tysk til norsk mva. Pristilbud som jeg har fått på nøyaktig samme spec som fra Askeladden i Norge ligger ca 800.000,- inkl mva og frakt til Hirtshals. Derfra kan jeg enten kjøre den hjem til Norge eller få den fraktet for 8500,-. Så fortolles den ved ankomst som vanlig gods kost ca 500,- Motormessig står jeg fritt til å velge mellom de store, det skiller noen kroner fra merke til merke, men ikke noe nevneverdig. Ser at mange nevner service og oppfølging. Jeg får 5 år på skroget og 5 år på motoren, så det er lik linje som i Norge. De kaller det internasjonal garanti. Båten kjøpes ikke fra Parker direkte, men fra en forhandler i Tyskland. Har også fått oppgitt pris på askeladden logoer hvis jeg ønsker dette, så her snakker vi nok mest om en rebranding i Norge. Mange nevner oppfølging og service, men for 800.000 i prisforskjell så kan jeg raskt ansette en person i halv stilling i to år for å se etter båten. Pris forskjellen i Norge, skyldes nok mye norske lønns og driftskostnader. Markedsføringen av merket og oppfølging av forhandlere og sluttkunder. Forhandlere har nok en fortjeneste på ca 20-25% på salget mens Askeladden nok har det same for sin drift. Så et annen spørsmål til Cissaman : er det mye som har gått galt på dine nye båter? Er det mye som kan gå galt med et vakumpresset skrog? Men hvordan skal service og reklamasjoner uføres i praksis? Har Parker noen samarbeidspartner i Norge? Vil Askeladden gjøre reklamasjonssrbeid på Parker? Kanskje jeg er litt treg, men er prisen i Hirtshals inkludert norsk Mva? Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 -morten- skrev for 9 timer siden: På nye båter er det som regle ingen feil med skrogene, men derimot utstyr som er montert, ikke tilfredstillende kvalitet eller feilmontert! Det er stort sett barnesykdommer på nye båter, selv av velrenomerte produsenter, men det er skjeldent båtbyggeren sin feil.. Stort sett småting, som pakning i takluke, defekt samleslange fra motor og en bensinlekkasje fra en pakning på tank. Men på P66èn kom det noe småsprikker i gelcoat, en på 10-15 cm akter og flere rundt innfesting til rekkene. Her hentet Askeladden båten hos min lokale forhandler, tok den til Bergen (på henger, 5 timer hver vei) og reparerte den over vinteren inkl. gratis vinterlagring, etter avtale. Fikk den tilbake og så at de hadde glemt å fikse en plass, mener de hentet den dagen etter og leverte igjen etter kun kort tid. På den jeg har nå så har det i mitt eie vært lite og utsette, noen småting hvor jeg har sendt bilde/film og mottatt deler i posten etter et par dager. Har 2 stk blærer i gelcoat, 2x2 cm som skal fikses når jeg finner tid/anledning, Askeladden har funnet lokal reparatør for disse. De er alltid positive og ting ordnes raskt, svarer kjapt på telefon.. Min er faring med de er utelukkende positiv. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 @jvaule hvilke specs inngår i denne prisen og hvor stor motor? Jeg ville nok valgt å få den fraktet hele veien til Norge. Jeg hadde aldri våget å gå lengre strekk over åpent hav med helt ny båt/motor som ikke engang er innkjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Tokk Svart 9.Desember.2018 Del på Facebook Svart 9.Desember.2018 Er det trolig at Askeladden også vil komme med denne modellen? http://www.parkerpoland.eu/models-Product-Name_Parker+Monaco+110_id_35.html Likte den veldig godt, gøy om også Askeladden hadde kommet med den. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.Desember.2018 Del på Facebook Svart 9.Desember.2018 Du må få avklart hvordan eventuelle garanti reperasjoner skal utføres. Ned til Tyskland for alle småting? Sitér dette innlegget Link to post
Tokk Svart 9.Desember.2018 Del på Facebook Svart 9.Desember.2018 Joltus skrev 51 minutter siden: Du må få avklart hvordan eventuelle garanti reperasjoner skal utføres. Ned til Tyskland for alle småting? Måtte man det om Askeladden hadde ført samme modell? Og Parker er vel fra Polen, ikke Tyskland? Alle andre modellene de fører er de samme, sett bort fra http://www.parkerpoland.eu/models-Product-Name_Parker+1000++GT_id_32.html http://www.parkerpoland.eu/models-Product-Name_Parker+660+Open_id_23.html http://www.parkerpoland.eu/models-Product-Name_Parker+Monaco+110_id_35.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.