Rekrutten Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 Jeg har en Uttern d77 fra 2015 med rust på festene til rekkverket på dekk. Forhandler mener det ikke er noe galt ved det. Jeg har aldri opplevd det på tidligere båter. Noen innspill/erfaringer til dette? Er ikke bolt/skive som ruster, men foten... Link to post
Kalle Well Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 (edited) Har samme greien på helt ny Askeladden C76. Det ruster fra undersiden av bolten. Det er helt sikkert ikke selve foten det kommer fra. Jeg hadde dette bare Ikke i den grad du har, kunne såvidt se det på min noen steder. De fikset det når de hadde den på service. Var bare noe stoff de tok på så gikk det vekk. Var ikke noe problem. Edited October 1, 2018 by Kalle Well (see edit history) Link to post
Olevine Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 Kan likne på det som kalles spaltekorrosjon. Det blir rust når sjøvannet blir stående mellom foten og skroget selv om foten er i syrefast. Monter den med fugemasse/sika så unngår du dette. Link to post
Rekrutten Posted October 2, 2018 Author Share Posted October 2, 2018 Hei. Takk for svar! Tok et bilde fra undersiden(fra ankerkasse foran). Ser ut til at bolt og skive ikke ruster. Dersom det er ruster under foten, er det da reklamasjon? Ikke lett å skulle få av rekkverket selv. Må demontere taket i kabinen. Link to post
index Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Litt Hempel Gelcoat Cleaner på en tannbørste, så fjerner du fort dette. Eventuelt syre (fosforsyre eller saltsyre) om du vil ha en litt barskere variant... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olevine Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Vet ikke om det er reklamasjonsgrunnlag dette, men jeg synes nå det er for dårlig arbeid. På slike steder burde det vært tettet med f.eks sika for å unngå dette da det er et kjent og vanlig problem. Hvis vann får anledning til å trekke inn mellom stålet og underlaget og bli værende der, vil før eller siden det mest korrosjonsbestandige materialet kunne korrodere. Link to post
Hulda Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Saltsyre og oxalsyre løser rust. Ha på og spyl av med vann. Rusten kommer tilbake. Dekksførskruvninger må monteres med fleksibel tettemasse som ikke inneholder syrer for å herde. Brukes syreherdende produkter, kommer rusten tilbake mer aggressivt. Link to post
Chiefengineer Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Dette forekommer i større eller mindre grad på alt rustfritt ombord. Jeg har hatt båter med til dels mye rustfritt og kjøpte for 12 år siden en liter med saltsyre. Denne flaska er nå omtrent halv så det kreves ikke mye for å holde problemet i sjakk. Noen få dypp med en fille her og der ila. sesongen for så å vaske grundig og polere etterpå så er det vekk for en god stund. Du kan sikkert forsøke å reklamere men min erfaring er at dette ikke er mulig å få vekk permanent. Men er det gjort skikkelig arbeid med det rustfrie vil problemet være minimalt. Link to post
Komodo Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Olevine skrev On 1.10.2018 at 20.57: Kan likne på det som kalles spaltekorrosjon. Det blir rust når sjøvannet blir stående mellom foten og skroget selv om foten er i syrefast. Monter den med fugemasse/sika så unngår du dette. Som Olevine skriver et dette et helt vanlig fenomen når man monterer rustfrie komponenter rett på en flate. Mekanismen er at det blir en spalte mellom de to materialene, og i den spalten legger det seg litt sjøvann. Sjøvannet bryter ned det korrosjonsbeskyttende oksidskiktet på det rustfrie materialet, men spalten er for liten til at frisk luft (oksygen) slipper til slik at nytt oksidskikt kan dannes. Tæringen i spalten vil da fortsette. Men hvis du demonterer en slik forbindelse hvor det foregår spaltkorrosjon vil du ikke finne rust, der er det svart. Rødrust er en annen korrosjonsform som krever oksygentilgang. Men det kan vel tenkes (uten å si det 100% sikkert) at det jernet som tæres vekk i spalten og siver ut vil danne rustrenner. Dermed har du to korrosjonsformer, hvor spaltkorrosjonen er usynlig i spalten, mens rustrennene, som egentlig bare er et resultat, blir synlig. Du kan godt forsøke å reklamere på dette, men det greieste er nok å fikse det selv. Demonter pullerten og vask hele undersiden på det rustfrie, samt gelcoaten med syre. Til dette ville jeg foretrukket beisesyre som brukes ved produksjon av rustfrie produkter: http://www.esab.no/no/no/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=450435 Så legger du mellom en god klatt med fugemasse (tec-7, Bostik, Simpsons, Sika e.l.) før du monterer det sammen igjen. Her ser du et bilda av hvordan jeg har gjort det. Overskytende masse skjærer jeg bort etter at det har herdet, men du kan også vaske det vekk med rødsprit e.l. med det samme. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts