Jump to content

Båten skal ligge på sjøen i vinter forberedelser.

Mons Olav

Recommended Posts

Skal ha båten liggende utpå i vinter i bryggesystemet i båtforeningen.Det er fare for litt is ikke mye vanligvis.Hva bør gjøres med motor osv ? Feskvannskjølt diesel med aksling.

Båt med fjernkontroll

Steng vanninntaket på motorene, kjør igjennom med ferskvann via sjøvannsfiltrene, og avslutt med en bøtte med mixet frostvæske og ferskvann..

Drener ut ferskvann av drikkevannsystemet ombord...tøm bereder...

Lite sannsynlig at noe annet fryser ombord når du ligger på sjøen på Vestlandet..

Får du konservert med god blanding frostvæske vann, og tømt alt vann så er det ingen fare. 

La alle kraner stå åpne. Koble fra batterier, lad de opp først, slå gjerne på alle brytere. Husk god lufting.  Tøm/ ta ut alt som kan lage lukt. Litt sunn fornuft og du kommer langt. 

Har hatt båten/e på vannet siden 1995, ingen problem.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#

Hvis du er jevnlig nedi båten og "pusler" gjennom vinteren kan du fyre opp. Men det er ikke særlig poeng å la den gå å lunke på tomgang, det er i grunnen ikke noe særlig for motoren. Så fortøy ordentlig så du kan ha den i gear og belaste den så den blir god og varm. Eller du kan konservere motoren, men da får du ikke kjørt den. 

Ellers er normalen bytte av olje, oljefiltre og dieselfiltre, men en kan jo også se litt på bruken, kan vel fort være overkill å gjøre det hvert år. 

Trenger vel knapt å drenere ferskvannsystemet om du har litt lunk på i båten. På sjøen på vestland(et) gir vel ekstremt sjeldent minusgrader, og når båten ligger på sjøen skal det litt til før det fryser inne i båten, og med varme på, ikke sjanse for at det fryser. 

Mons Olav skrev for 10 timer siden:

Ok.Tenkte kanskje det var lurt å kjøre motoren litt på vinteren feks.en gang i mnd.men har det  gjerne ikke noe for seg?

Nei, det har ingenting for seg. Du sliter mindre på den om du ikke starter. Men batteriene kan godt få seg en liten lading et par ganger I løpet av vinteren.

Ikke baser deg på at varme I båten skal holde den frostfri, om strømmen går har du et kjempeproblem. Gjør som beskrevet over, frostvæske  på sjøvannsiden og tom bereder og vanntank. Fyll også en skvett frostvæske I toalettet så ikke det fryser. Og tøm septiktanken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Pinkvin skrev for 8 timer siden:

Trenger vel knapt å drenere ferskvannsystemet om du har litt lunk på i båten. På sjøen på vestland(et) gir vel ekstremt sjeldent minusgrader, og når båten ligger på sjøen skal det litt til før det fryser inne i båten, og med varme på, ikke sjanse for at det fryser. 

Ikke min erfaring. Motorrommet holder seg frostfritt hos meg, men I kabinen blir det kaldt. Med 15 minus ute (som ikke er uvanlig selv her på vestlandet) er det godt med minus I kabinen også. Og da fryser slanger, vannkraner, toalett mm. Selv med varme på kan det fryse, vannslanger og tanke ligger gjerne langs skrogsiden. Og det skal lite til for at sikringen på land skal gå eller at noen napper ut ledningen. Bedre å være forberedt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kan nok bli -6-8 grader her men skjeldent mer enn det.Det har dog hendt att det har vert -15.Man vet jo aldrig.Strøm er tilgjengelig.

Får prøve å bruke fornuften så går det vel bra.Takker for info.

Båt med fjernkontroll

Ang motoren...det jeg vet enkelte gjør etter å ha konservert motoren, er og tørne den et par ganger i løpet av vinteren..

Den dusjer da en fin tåke med diesel inn i sylinderne, samt at impeller ikke blir stående på samme sted (i klemme) hele vinteren..

Om det har så mye for seg vet jeg ikke, men jeg har praktisert det av og til når båten er på land om vinteren.

Guest Avmønstret#
index skrev for 2 timer siden:

Ikke min erfaring. Motorrommet holder seg frostfritt hos meg, men I kabinen blir det kaldt. Med 15 minus ute (som ikke er uvanlig selv her på vestlandet) er det godt med minus I kabinen også. Og da fryser slanger, vannkraner, toalett mm. Selv med varme på kan det fryse, vannslanger og tanke ligger gjerne langs skrogsiden. Og det skal lite til for at sikringen på land skal gå eller at noen napper ut ledningen. Bedre å være forberedt.

Enig i det, særlig med slanger osv langs skroget, som en jo har...

Mons Olav skrev for 2 timer siden:

Det kan nok bli -6-8 grader her men skjeldent mer enn det.Det har dog hendt att det har vert -15.Man vet jo aldrig.Strøm er tilgjengelig.

Får prøve å bruke fornuften så går det vel bra.Takker for info.

Enig i det også :-)

En finner sin løsning. 

Tipper du har plastslanger som "vannopplegg" i båten. Om du ikke skal bruke båten uansett så tapp ned systemet. Tøm tanken (e) Husk særlig å løsne slanger ved trykkvannspumpa, dumt å frostsprenge den. Åpne kraner, demontere dusjhoder, særlig om de er utvendig. Åpne sikkerhetsventil på varmtvannstank. 

Mange som bruker trykkluft og blåser ut alle rester av vann. Har aldri gjort det og aldri hatt problemer uten å gjøre det. Plastslanger osv tåler mye før de evt går i filler pga frost. Men jeg har da en gammel båt, fra 86, kan hende nyere båter er mer følsomme? 

Det er også mange som anbefaler å fylle opp dieseltanken. Dette for å unngå kondens.

Jeg har jo båten på sjøen hele året, men bruker den også, så tradisjonell vinterkonservering har jeg ikke foretatt, kun en rens av systemet nå og da.

Jeg bruker en varmekolbe i motorrommet  og ved eksosutløpet samt to frostvakter, en i toalettrommet og en i kabinen.

Pequod skrev 1 minutt siden:

Det er også mange som anbefaler å fylle opp dieseltanken. Dette for å unngå kondens.

Jeg er helt sikker på at om du setter et tomt syltetøyglass uten lokk på salongbordet i dag, så renner det over av vann når våren kommer.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Jeg er helt sikker på at om du setter et tomt syltetøyglass uten lokk på salongbordet i dag, så renner det over av vann når våren kommer.

Hehe...:giggle:

Båt med fjernkontroll

Lazyjack skrev 11 minutter siden:

Neppe noe å anbefale andre.

Heller ikke min påstand. Mye kommer an på båtens- og systemenes konfigurasjon. Hulda er konfigurert som 'allværsbåt'. Tåler norsk vinter. Noen skyter over mål, koster mer med null effekt. Andre skyter bom, på siden av mål, til høy kostnad. Med om ikke katastrofal, så i hvert fall null effekt. Det sakk mer båter før i tiden, enn hva det gjør nå. Dog, jeg har en bekjent som selger vv-beredere. Han er godt fornøyd med alle som følger rådet 'bare tapp vannet av berederen, så er det greit'. Folk som følger slike postulater, booster salget.

Jeg ligger ute hele året her i Tromsø. Bruker den nok ikke fra desember til februar, men det eneste jeg gjør er å tømme ferskvann og ha litt frostveske i dassen. Har et Hylite varmerør i motorrom, kun for å gi litt lunk og holde kondens litt nede. Tankene er fylt opp. Ellers så gjør jeg ikke noe og tror det er ganske vanlig her hos oss å gjøre det på den måten jeg gjør. Blir noen kuldegrader i båten, men har aldri problem. 

Edited by Kjellg (see edit history)
Guest Avmønstret#
Hulda skrev for 5 timer siden:

Bruk trykkluft på vv-bereder, ryker mange hvert år fordi de er umulig å få tømt.

Det har jeg aldri gjort. Lar bare det som er igjen av vann være. Også med båten på land uten oppvarming så alt av vann har vært "bunntæla". Men kan vel være variasjoner fra tank til tank om de er konstruert for det, eller tåler det. Har nå holdt i 15 år eller noe så jeg tror jeg har en grei løsning på vår tank ;-)

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Det har jeg aldri gjort. Lar bare det som er igjen av vann være. Også med båten på land uten oppvarming så alt av vann har vært "bunntæla". Men kan vel være variasjoner fra tank til tank om de er konstruert for det, eller tåler det. Har nå holdt i 15 år eller noe så jeg tror jeg har en grei løsning på vår tank ;-)

Som jeg skriver, konfigurasjon er en del, og ikke uvesentlig del, av totalbildet. En annen som følger ditt råd, som sikkert er bra- for slik har Pinkvin alltid gjort det, ender opp med sprekt tank. Derfor, kompisen min som konserverer rundt 100 båter i året, blåser trykkluft gjennom systemet. En tysker brukte cognac som frostvæske. Han syntes det var innmari bra når båten skulle klargjøres og prøvesmakes om våren. Millionær i euro.

Kjellg skrev 17 minutter siden:

Jeg ligger ute hele året her i Tromsø. Bruker den nok ikke fra desember til februar, men det eneste jeg gjør er å tømme ferskvann og ha litt frostveske i dassen. Har et Hylite varmerør i motorrom, kun for å gi litt lunk og holde kondens litt nede. Tankene er fylt opp. Ellers så gjør jeg ikke noe og tror det er ganske vanlig her hos oss å gjøre det på den måten jeg gjør. Blir noen kuldegrader i båten, men har aldri problem. 

Tromsø, Nordens Paris, aldri is- aldri snø. Piece of Cake.

Hulda skrev 6 minutter siden:

Som jeg skriver, konfigurasjon er en del, og ikke uvesentlig del, av totalbildet. En annen som følger ditt råd, som sikkert er bra- for slik har Pinkvin alltid gjort det, ender opp med sprekt tank. Derfor, kompisen min som konserverer rundt 100 båter i året, blåser trykkluft gjennom systemet. En tysker brukte cognac som frostvæske. Han syntes det var innmari bra når båten skulle klargjøres og prøvesmakes om våren. Millionær i euro.

Må innrømme at jeg heller aldri bruker trykkluft i vv.berederen... tømmer den, og lar overtrykk ventilen stå åpen...

Ekspanderende is tar vel enkleste vei... ?masse plass i en tom vv.bereder for en liten slump vann... mulig jeg har vært heldig, men har praktisert det samme på mine 4 siste båter... 

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 12 minutter siden:

Det er jo ikke akkurat 'Røros' der du bor heller. Det er noe annet med oss som må bo i et barskt østlandsklima.

En må nesten være middelaldrende for å ha opplevd ordentlig vinter her på barske Østlandet også. Og enda lengre siden svenskene gikk over isen til Danmark ;-)