Jannmar Startet 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2018 Noen som har erfaring med denne kabelskopressen fra Biltema? Fungerer den godt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 (redigert) Dette har vært diskutert opp ad stolper og ned ad stolper tidligere. Jeg vill valgt denne for 10 - 95mm2 fra Biltema, godt fornøyd med den. Redigert 1.Oktober.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kalle Well Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Har brukt den i første posten. Synes den er grei, gjør jobben sin og gir godt feste. Men tror kanskje tangen er bedre, men også sikkert en del dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Fungerer sikkert greit til de løvtynne skramlete kabelskoene som mange selger. Sverger selv til Abiko KRF presskabelsko og de er så tjukkvegget at det verktøyet er nok mindre egnet. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 pipe skrev 10 minutter siden: Fungerer sikkert greit til de løvtynne skramlete kabelskoene som mange selger. Sverger selv til Abiko KRF presskabelsko og de er så tjukkvegget at det verktøyet er nok mindre egnet. Hehe.. Hvis du ikke klarer å lage merke og knipe sammen kabelskoen med den der du bruker hammeren på må du trene mer ? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 (redigert) Det verktøyet i første post til å klemme på kabelsko er ikke å anbefale, med dette verktøyet kan det hende sammen klemmingen av kabelskoen ikke blir optimal med det resultat at det blir varmegang i kabelen. Hilsen en elektriker. Redigert 1.Oktober.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 (redigert) Neida,jeg har en egnet presskotang så kan dere sleggemekanikerene trene for å være sterke nok til å dælje på plass det dere reparerer. Redigert 1.Oktober.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Jannmar skrev for 2 timer siden: Noen som har erfaring med denne kabelskopressen fra Biltema? Fungerer den godt? Så lenge du holder deg til Biltema sine kabelsko. Til f.eks. Abiko blir nok dette for puslete. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Lars H. skrev for 10 timer siden: Dette har vært diskutert opp ad stolper og ned ad stolper tidligere. Jeg vill valgt denne for 10 - 95mm2 fra Biltema, godt fornøyd med den. Biltema har også en annen tang, som er enda bittelitt dyrere. Lars sin tar 10-95mm2. Denne tar 6-50mm2. Men gitt at dimensjonen du skal presse er dekket av begge tenger, er det da hips om haps hvilken tang du velger? I så fall er jo den Lars linker til den med størst spennvidde i dimensjoner og lavest i pris. Spørr fordi jeg skal kjøpe en av de for å presse 50mm2 nå i første prosjekt den skal brukes til. Alternativet er denne : https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000030671 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Jeg pørvde slagverktøyet først. Funket ikke særlig bra. Byttet til tang. Den funker bra. En annen fordel er muligheten til å trekke kabler først og presse på kabelsko etterpå. Kjekt i båt der det ofte er trangt. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Dette ble vel diskutert ganske inngående I april, se vedlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Kabelskoene som Biltema har passer ikke til tengene som de selger. Skal du ha noe som passer sånn noen lunde, så det den tanga som Lars linket til og vanlige rørkabelsko fra elektrogrossist. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Bitteliten skrev for 8 timer siden: Byttet til tang. Den funker bra. En annen fordel er muligheten til å trekke kabler først og presse på kabelsko etterpå. Kjekt i båt der det ofte er trangt. Godt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 (redigert) MorganX skrev for 18 timer siden: Det verktøyet i første post til å klemme på kabelsko er ikke å anbefale, med dette verktøyet kan det hende sammen klemmingen av kabelskoen ikke blir optimal med det resultat at det blir varmegang i kabelen. Hilsen en elektriker. Og hva mener du er best av tangen som klemmer i 6-kant rundt hele skoen, eller den som presser med "kile"? Redigert 2.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Jannmar skrev 22 minutter siden: Og hva mener du er best av tangen som klemmer i 6-kant rundt hele skoen, eller den som presser med "kile"? Det kommer litt an på hvilken type kabelsko og fra hvilken leverandør, vi bruker begge deler. Når jeg presser i "kile" som du kaller det er selve tappen litt flat på tuppen og ikke rund eller spiss. Kabelskotenger er dyre ihvertfall om det er litt kvalitet på de. Om du skal bare presse 4stk 35-95mm kabelsko så blir det fort dyrt. Derfor kan de lønne seg og måle opp hvor mange meter kabel du trenger og kjøpe kabelsko i riktig størrelse og få noen til å presse de på for deg. Bruk også krympestrømpe over skjøt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 (redigert) Sekskantede og kile er fullgode begge to, bare du bruker tilhørende sko og tang. Redigert 2.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Da er "tanga til Lars" handlet, så da gjenstår det bare å se om jeg får innpå hylsene etter avisolering ( ) så blir det vel bra... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 (redigert) For å få kabelskoen greit innpå kabelen, er det viktig med et rent kutt av kabelen med en god kuttetang. Slik så det ut på mine 95mm2 og 50mm2 kabler. Jeg brukte denne tangen fra Biltema, kostet vel 100 - 150 kroner Redigert 3.Oktober.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BOBO II Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Bruk Biltema sin, jeg bruker den som Lars H bruker og er veldig fornøyd, presser veldig god og skoen sitter bra. Har lagt opp nye kabler fra start og forbruks batterier til thrustere i baug og akter funket for meg. Bare husk å ha et plant underlag når du klemmer. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Har ei 15-95 tang fra biltema. Opplevde at den mangla riktig mm2 på nokre kabler eg brukte, og at den ikkje passa alle kabelsko eg brukte. Eg hugsar ikkje kva mm2 som var problemet. Mulig eg brukte 25mm2 klem for 35mm2 kabelsko som hadde tynnare veggar en biltema sine sko. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jannmar Svart 3.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Bergstad skrev 28 minutter siden: Bruk Biltema sin, jeg bruker den som Lars H bruker og er veldig fornøyd, presser veldig god og skoen sitter bra. Har lagt opp nye kabler fra start og forbruks batterier til thrustere i baug og akter funket for meg. Bare husk å ha et plant underlag når du klemmer. Høres flott ut. Bruker du Biltema sine kabelsko også? Mange i denne tråden sier at tang og sko må passe sammen, og det høres ut som du har funnet den rette kombinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Lars H. skrev 48 minutter siden: For å få kabelskoen greit innpå kabelen, er det viktig med et rent kutt av kabelen med en god kuttetang. Slik så det ut på mine 95mm2 og 50mm2 kabler. Jeg brukte denne tangen fra Biltema, kostet vel 100 - 150 kroner Hmm. Kanskje der det ligger, vi har pleid å sage, har tenkt at kutt med tang gir mer deformering, men da er en god kutter kanskje veien å gå da. Takker for tipset Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Med min BT tang ble det ingen deformering som du ser av bildet. Og det var nesten som å klippe i smør, - selv 95mm2 kabel! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 (redigert) Lars H. skrev 1 time siden: For å få kabelskoen greit innpå kabelen, er det viktig med et rent kutt av kabelen med en god kuttetang. Slik så det ut på mine 95mm2 og 50mm2 kabler. Jeg brukte denne tangen fra Biltema, kostet vel 100 - 150 kroner Eg hadde ei slik tang i verktøykassen i mange år som elektrikar. Det som omsider ødela den, var einkvan som lånte den og kutta spiker. No kan man vel sei - det at denne har kjever som går på sida av kvarandre er det som gjer at den kutter so fint, men ogso derfor eg kaller den for saks. Edit: Eg ser at Lars har kutta 95 kvadrat med denne saksa. Sjølv har eg kutta 240 kvadrat aluminium, men det vart i meste laget. Redigert 3.Oktober.2018 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 3.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2018 Jannmar skrev 51 minutter siden: Høres flott ut. Bruker du Biltema sine kabelsko også? Mange i denne tråden sier at tang og sko må passe sammen, og det høres ut som du har funnet den rette kombinasjonen. Nei Kjøpte kabelsko på Maritim de satt bra sammen www.maritim.no/presskabelsko#.W7TIt2gzaUk Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.