Jump to content

Kabelskopresse fra Biltema. Er det et brukbart verktøy?


Jannmar

Recommended Posts

Dette har vært diskutert opp ad stolper og ned ad stolper tidligere. Jeg vill valgt denne for 10 - 95mm2 fra Biltema, godt fornøyd med den.

 

71-658_xl_1.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 10 minutter siden:

Fungerer sikkert greit til de løvtynne skramlete kabelskoene som mange selger.
Sverger selv til Abiko KRF presskabelsko og de er så tjukkvegget at det verktøyet er nok mindre egnet.
 

 

Hehe.. Hvis du ikke klarer å lage merke og knipe sammen kabelskoen med den der du bruker hammeren på må du trene mer ?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Dette har vært diskutert opp ad stolper og ned ad stolper tidligere. Jeg vill valgt denne for 10 - 95mm2 fra Biltema, godt fornøyd med den.

 

71-658_xl_1.jpg

Biltema har også en annen tang, som er enda bittelitt dyrere. Lars sin tar 10-95mm2. Denne tar 6-50mm2.  Men gitt at dimensjonen du skal presse er dekket av begge tenger, er det da hips om haps hvilken tang du velger? I så fall er jo den Lars linker til den med størst spennvidde i dimensjoner og lavest i pris.

Spørr fordi jeg skal kjøpe en av de for å presse 50mm2 nå i første prosjekt den skal brukes til.

 

Alternativet er denne https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000030671

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

MorganX skrev for 18 timer siden:

Det verktøyet i første post til å klemme på kabelsko er ikke å anbefale, med dette verktøyet kan det hende sammen klemmingen  av kabelskoen ikke blir optimal med det resultat at det blir varmegang i kabelen. Hilsen en elektriker.

 

Og hva mener du er best av tangen som klemmer i 6-kant rundt hele skoen, eller den som presser med "kile"?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 22 minutter siden:

 

Og hva mener du er best av tangen som klemmer i 6-kant rundt hele skoen, eller den som presser med "kile"?

 

Det kommer litt an på hvilken type kabelsko og fra hvilken leverandør, vi bruker begge deler. Når jeg presser i "kile" som du kaller det er selve tappen litt flat på tuppen og ikke rund eller spiss. Kabelskotenger er dyre ihvertfall om det er litt kvalitet på de. Om du skal bare presse 4stk 35-95mm kabelsko så blir det fort dyrt. Derfor kan de lønne seg og måle opp hvor mange meter kabel du trenger og kjøpe kabelsko i riktig størrelse og få noen til å presse de på for deg. Bruk også krympestrømpe over skjøt.

Link to post
Share on other sites

For å få kabelskoen greit innpå kabelen, er det viktig med et rent kutt av kabelen med en god kuttetang. Slik så det ut på mine 95mm2 og 50mm2 kabler.

 

1490288163.jpg

 

 

Jeg brukte denne tangen fra Biltema, kostet vel 100 - 150 kroner 

 

1490274175.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruk Biltema sin, jeg bruker den som Lars H bruker og er veldig fornøyd, presser veldig god og skoen sitter bra. Har lagt opp nye kabler fra start og forbruks batterier til thrustere i baug og akter funket for meg. Bare husk å ha et plant underlag når du klemmer. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har ei 15-95 tang fra biltema.  Opplevde at den mangla riktig mm2 på nokre kabler eg brukte, og at den ikkje passa alle kabelsko eg brukte.  Eg hugsar ikkje kva mm2 som var problemet.  Mulig eg brukte 25mm2 klem for 35mm2 kabelsko som hadde tynnare veggar en biltema sine sko. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bergstad skrev 28 minutter siden:

Bruk Biltema sin, jeg bruker den som Lars H bruker og er veldig fornøyd, presser veldig god og skoen sitter bra. Har lagt opp nye kabler fra start og forbruks batterier til thrustere i baug og akter funket for meg. Bare husk å ha et plant underlag når du klemmer. 

 

Høres flott ut.

Bruker du Biltema sine kabelsko også?

Mange i denne tråden sier at tang og sko må passe sammen, og det høres ut som du har funnet den rette kombinasjonen.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 48 minutter siden:

For å få kabelskoen greit innpå kabelen, er det viktig med et rent kutt av kabelen med en god kuttetang. Slik så det ut på mine 95mm2 og 50mm2 kabler.

 

1490288163.jpg

 

 

Jeg brukte denne tangen fra Biltema, kostet vel 100 - 150 kroner 

 

1490274175.jpg

Hmm.

Kanskje der det ligger, vi har pleid å sage, har tenkt at kutt med tang gir mer deformering, men da er en god kutter kanskje veien å gå da.

Takker for tipset :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Med min BT tang ble det ingen deformering som du ser av bildet. Og det var nesten som å klippe i smør, - selv 95mm2 kabel!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

For å få kabelskoen greit innpå kabelen, er det viktig med et rent kutt av kabelen med en god kuttetang. Slik så det ut på mine 95mm2 og 50mm2 kabler.

 

1490288163.jpg

 

 

Jeg brukte denne tangen fra Biltema, kostet vel 100 - 150 kroner 

 

1490274175.jpg

Eg hadde ei slik tang i verktøykassen i mange år som elektrikar. Det som omsider ødela den, var einkvan som lånte den og kutta spiker.

No kan man vel sei - det at denne har kjever som går på sida av kvarandre er det som gjer at den kutter so fint, men ogso derfor eg kaller den for saks.

Edit:

Eg ser at Lars har kutta 95 kvadrat med denne saksa. Sjølv har eg kutta 240 kvadrat aluminium, men det vart i meste laget.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 51 minutter siden:

 

Høres flott ut.

Bruker du Biltema sine kabelsko også?

Mange i denne tråden sier at tang og sko må passe sammen, og det høres ut som du har funnet den rette kombinasjonen.

Nei Kjøpte kabelsko på Maritim de satt bra sammen 

www.maritim.no/presskabelsko#.W7TIt2gzaUk

10304-.jpg.a513ae7368281f386e100c001556ed6f.jpg


 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...