BØstrøm Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Mitt oppsett er som følger. To dynamoer, som lader henholdsvis: Balmar 210A til 1000AH Wilson Lithiumbatterier, Balmar 150A som lader 700AH blybank, og 200AH startbank via VSR rele, og 24V bank til ankervinsj og baugthruster vi 12-24v lader. Multiplus 3000/12/120 lader og forbruker fra blybanken. Blue Sea automatisk remoteswitch, som ktter bort Lithium ved over, eller underlading. Batteribankene er forbundet via skillediode fra bly til Lithium, med spenningsfall på 0;7 volt, og fra Lithium mot blybatterier, med MosFet diode, uten spenningsfall. Ved lading via dynamoer, funker dette selvfølgelig strålende, da hver dynamo har sin MC regulator. Med lading via Multipluss, klarer jeg ikke å fylle opp en slunken Lithiumbank. Den fylles en del, men stopper opp pga spenningsfallet på 0;7 volt, og jeg innrømmer at jeg har lagt en lask over skilledioden, for å korte ned ladetiden her, men den er ikke permanent. I det store og det hele, tror jeg systemet kunne vært forenklet, til å lade begge banker med en dynamo, og redusert spenningen til f.eks maks 14volt, (muligens lavere)og kuttet vekk lithiumbanken der, ved mange timers motorgange, og latt blybanken få laderegimet sitt fra landstrømslader. Ved forbruk, uten lading(type uthavn) ser det ut til at blybanken er med litt til å begynne med, men raskt er det Lithium som tar over forbruket, og blybatteriene holder spenningen, i time etter time og faktisk døgn etter døgn, , med kun ett lite spenningsfall, som svarer til utladingskurven fra lithiumbatterier. Dvs, at når jeg har brukt 80% av det som er på Lithium, kan jeg igjen kutte dem bort, og står igjen med nesten fulladet blybank. Link to post
Framtia Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Litt mindre krutt hos meg... 300Ah Winston, REC BMS og Balmar AT-165 med regulator. Fungerer som smurt, lader typisk med 150A og årets ferie kunne gjennomføres uten landstrømlading (en dag kjørte jeg motor en time ekstra for ladingens skyld). Har ikke forsket mye på innstillinger av dynamoregulator, bare tatt et standard oppsett som typisk brukes av andre. Er ikke helt fornøyd med landstrømlading, av en eller annen grunn klarer jeg ikke å laderen til å forstå når jeg vil at den skal gå i bulk, og på hvilken spenning den skal forbli i float. Dette er egentlig ikke noe problem da jeg i stor grad ikke lengre kobler til landstrømlader i hjemmehavn. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjellg Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Framtia skrev for 2 timer siden: Har ikke forsket mye på innstillinger av dynamoregulator, bare tatt et standard oppsett som typisk brukes av andre. Du kan ta en titt her. Kanskje du får noen tips. Link to post
BØstrøm Posted October 3, 2018 Author Share Posted October 3, 2018 Takk for flott link! Kjellg skrev 36 minutter siden: Du kan ta en titt her. Kanskje du får noen tips. Den er lagret på båtsiden. Spesielt tipset om å programmere den før montering, var lurt. Jeg måtte stå på hue inn i skafottet bak roret for å programmere, og det tar jo litt tid, den programmeringen. Link to post
Kjellg Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 BØstrøm skrev 24 minutter siden: Takk for flott link! Den er lagret på båtsiden. Spesielt tipset om å programmere den før montering, var lurt. Jeg måtte stå på hue inn i skafottet bak roret for å programmere, og det tar jo litt tid, den programmeringen. Ja, syntes også den var fin. Han går litt mere i dybden en jeg har sett noen andre plasser. Så får man forklart alle begrepene som Balmar benytter. Link to post
Framtia Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Utrolig knotete å programmere mc614, men det er relativt lett å forstå. Mastervoltladeren min derimot klarer jeg ikke få til å lade for fullt i situasjoner der batteriet er halvfullt. Så i stedet for å gi 50A gir den kanskje bare 10A. Har prøvd å justere det meste hva masteradjust softwaren, men får ikke noe grep på det... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts