Jump to content

Ikke skal man bruke kabelsko, ikke skal man lodde, hva gjør man da?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har opplevd at kabelsko har løsnet i båten, feks en som går inn på stopp- stesoliden. Ikke at kabelen løsner fra skoen, men at selve skoen ikke lengre klemmer hardt nok så den på ett tidspunkt glir av. Min løsning er da å ta av den gamle kabelskoen. Klippe/strippe kabelen så jeg kommer inn på "fersk" kabel. På med ny kabelsko som klemmer godt. Og dett var dett. 

Men jeg tipper jo at den nye og freshe kabelskoen på et tidspunkt kan bli litt "slapp i grepet", så er vi der igjen. 

Så hvordan skal man egentlig løse dette? 

Guest Avmønstret#
boble65 skrev 8 minutter siden:

Bruker klemme litt på kabelsko så sitter den

Har brukt det "jungeltrikset" noen ganger ja ;-)

Big Horn skrev 5 minutter siden:

Mener du at skoen løsner fra bolten eller at kablen løsner fra skoen?

Som jeg skrev ". Ikke at kabelen løsner fra skoen, men at selve skoen ikke lengre klemmer hardt nok så den på ett tidspunkt glir av"

Big Horn skrev 5 minutter siden:

Hva er feil med å sølvlodde kabel til sko, eller en låseskive mellom bolt og kabelsko?

Snakker da om kabelsko av typen som en "glir på". Ang lodding så har jeg lest flere ganger, feks her inne, at det er fy- fy i båt,. 

Mons Olav skrev 41 minutter siden:

Ledningen blir da som en vibrasjonsdemper som opptar vibrasjonene og bevegelser i motoren ved start feks.

Ah ha, så et par slike tørn på mine 95mm2 kabler skulle garantere at alt sitter godt. :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva med å pakke inn kabelskoene i feks sugru? Det vil holde hann og hunn delene sammen samtidig som du får korrosjonsbeskyttelse.. sugru tåler visst opp til 180 grader varme

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg har  veldig god erfaring med å buke den typen flatstift som har ferdigmontert krympestrømpe med lim.  BT og andre har denne.  Føhnes etter at female delen er satt på male delen..  Min teori er at krympestrømpen både forsterker rundt metallet og at noe av limet også limer stiftene til hverandre.

Utfordringen er å tilpasse varmen slik at strømpen  krymper, men at komponenter rundt ikke blir svidd.

Edited by Lysekil (see edit history)

Hvis det løsner er det for mye bevegelse; er ikke verre enn det. Riktig klamring, fri-lengde etc.

Fungerer ikke det så tar man en skrudd versjon (øye) rett på en bolt - hvis starteren muliggjør det.

Lars H. skrev for 1 time siden:

Ah ha, så et par slike tørn på mine 95mm2 kabler skulle garantere at alt sitter godt. :giggle:

Skjønner du virkelig ikke att dette da gjelder tynne ledninger som går i kabelsko som på bildet over? :headbang: 

Båt med fjernkontroll

Guest Avmønstret#
Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Stop-stesolid høres ut som en sterk kur! :sleep:

Må google hver gang jeg skal skrive/stave den dingsen med det forbaska vanskelige navnet. Men det er altså en elektrisk styrt mekanisk bryter. Fjærbelastet ene veien så den står "ute", sett på strøm så drar den armen tilbake. Brukes da i mitt tilfelle til å dra i stopparmen på dieselpumpa. Men finnes også i ulike kraner/ventiler osv. 

En fordel at navnet er internasjonalt da, en finner det en ser etter når en googler. 

Så du ikke smily'n i kommentaren min? Å skrive 95mm2 var tydeligvis et feilslått forsøk på å være morsom.

Nei, jeg skjønte ikke helt at dette gjaldt for flatstiftkontakter. Det har vært så mye snakk om verktøy for å presse kabelsko med øye inn på grovere kabler det gikk meg hus forbi.

Når det gjelder hun flatstiftkontakter som løsner fra hannkontakten, er det et kjent fenomen. Jeg har slike som har sittet dønn fast fra båten var ny i 1986, men også andre hvor spensten har gitt seg og som har blitt slappe etter noen få år. Her må det være store kvalitetsforskjeller ute og går. Men om kontakter fra Biltema skulle være dårligere enn fra feks. Maritim, det har jeg ikke "forsket" i. Men kanskje jeg skulle få tak i noen med proffkvalitet neste gang? Det finnes sikkert også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Mons Olav skrev 1 time siden:

Skjønner du virkelig ikke att dette da gjelder tynne ledninger som går i kabelsko som på bildet over? :headbang: 

Jeg ser smilefjeset i enden av setninga til Lars. ;-)

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 2 minutter siden:

Men om kontakter fra Biltema skulle være dårligere enn fra feks. Maritim, det har jeg ikke "forsket" i. Men kanskje jeg skulle få tak i noen med proffkvalitet neste gang? Det finnes sikkert også.

Skulle gjerne hatt en kilde til noe som er bedre kvalitet ja. Syns egentlig det "kun" er plasten på utsiden som varierer i kvalitet. Noen er sprøere enn andre. 

Bruk gode kabelsko. Du kjenner når du klemmer utpå isolasjonen om plasten nesten knekker og deformeres mye. Da holder det dårlig. Må se pent ut etter at de er klemt passende.

Skoen skal videre være treg å tre innpå stiften (hannen).

Viktig at plastenden på kabelskoen klemmer godt rundt isolasjonen for å hindre vibrasjon og strekk på selve presspunktet.

Strips eller klamre fast kabelen så nært kabelskoen at det overhodet ikke blir bevegelser. Smør gjerne for å hindre korrosjon, men ikke bruk et smøremiddel som isolerer.

Hvis kabelen går mellom to punkter som beveger seg er en bukt eller grisehalen beskrevet ovenfor bra mot uheldig vibrasjon

Mons

Mons Olav skrev for 2 timer siden:

Nei ! Jeg skjønte ikke det.

Jeg skjønner det nå, men jeg skjønner ikke at det skulle være noe problem å få de til å sitte.

Klem de "litt" mere sammen før bruk, slik at de er skikkelig trege å få på plass. De løsner aldri.

Dette forutsetter at du bruker kabelsko som har godstykkelse nok til å holde fasongen.

Lars H. skrev 1 time siden:

Her må det være store kvalitetsforskjeller ute og går. Men om kontakter fra Biltema skulle være dårligere enn fra feks. Maritim, det har jeg ikke "forsket" i. Men kanskje jeg skulle få tak i noen med proffkvalitet neste gang? Det finnes sikkert også.

Var innom Solar for en måned siden, det hadde de et sett på tilbud til den nette sum av 3600 ex mva. Dog var det med tang da.