Jump to content

Ikke skal man bruke kabelsko, ikke skal man lodde, hva gjør man da?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Pinkvin skrev On 4.10.2018 at 18.22:

Må google hver gang jeg skal skrive/stave den dingsen med det forbaska vanskelige navnet. Men det er altså en elektrisk styrt mekanisk bryter. Fjærbelastet ene veien så den står "ute", sett på strøm så drar den armen tilbake. Brukes da i mitt tilfelle til å dra i stopparmen på dieselpumpa. Men finnes også i ulike kraner/ventiler osv. 

En fordel at navnet er internasjonalt da, en finner det en ser etter når en googler. 

Vis hele sitatet  

stop solenoid, eneste grunnen jeg veit det er jeg nettopp kjøpt meg ny :D

Jannmar skrev On 4.10.2018 at 19.32:

Nei ! Jeg skjønte ikke det.

Jeg skjønner det nå, men jeg skjønner ikke at det skulle være noe problem å få de til å sitte.

Klem de "litt" mere sammen før bruk, slik at de er skikkelig trege å få på plass. De løsner aldri.

Dette forutsetter at du bruker kabelsko som har godstykkelse nok til å holde fasongen.

Vis hele sitatet  

Å klemme sammen litt ekstra ved montering, høres ut som en god ide, det skal jeg ha i bakhodet neste gang jeg setter på en ny kabelsko. Å etterklemme, har jeg gjort flere ganger når de blir løse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pinkvin skrev On 4.10.2018 at 18.22:

Må google hver gang jeg skal skrive/stave den dingsen med det forbaska vanskelige navnet. Men det er altså en elektrisk styrt mekanisk bryter. Fjærbelastet ene veien så den står "ute", sett på strøm så drar den armen tilbake. Brukes da i mitt tilfelle til å dra i stopparmen på dieselpumpa. Men finnes også i ulike kraner/ventiler osv. 

En fordel at navnet er internasjonalt da, en finner det en ser etter når en googler. 

Vis hele sitatet  

Skjønte det? Solenoid er vel det du søker? Heter for øvrig elektromagnet på svensk.

Guest Avmønstret#
  Kallethekid skrev On 4.10.2018 at 19.56:

Skjønte det? Solenoid er vel det du søker? Heter for øvrig elektromagnet på svensk.

Vis hele sitatet  

Har jeg stavet feil? Der kan du se hvor vanskelig jeg syns det navnet er :-D Samme med butyltape, slår seg helt på vranga i "stavesenteret" i skallen min. 

Ah, elektromagnet likte jeg. Har ikke dissekert en sånn en men det slo meg at her må det være en elektromagnetaktig greie ute å gå. 

Guest Avmønstret#
  Lars H. skrev On 4.10.2018 at 19.51:

Å klemme sammen litt ekstra ved montering, høres ut som en god ide, det skal jeg ha i bakhodet neste gang jeg setter på en ny kabelsko. Å etterklemme, har jeg gjort flere ganger når de blir løse.

Vis hele sitatet  

Egentlig er det vel ett overforbruk av flatstift. I praksis er det jo laget for å kunne løsnes for hånd, noe som vel ofte ikke er nødvendig å kunne mange av plassene de brukes. 

---

Edit... når jeg tenker meg om så er vel flatstift der for å kunne montere for hånd, uten verktøy, uten ekstra deler.. Litt pinlig treg i skallen..:rolleyes:

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
  Pinkvin skrev On 4.10.2018 at 20.01:

Har jeg stavet feil? Der kan du se hvor vanskelig jeg syns det navnet er :-D Samme med butyltape, slår seg helt på vranga i "stavesenteret" i skallen min. 

Ah, elektromagnet likte jeg. Har ikke dissekert en sånn en men det slo meg at her må det være en elektromagnetaktig greie ute å gå. 

Vis hele sitatet  

Jeg mistenker at du fått hjelp av autokorrekt. Stesolid er en ganske sterk angstdempende tablett i slekt med Valium.  Derfor syntes jeg stop-stesolid var et morsomt ord.?

Guest Avmønstret#
  Kallethekid skrev On 4.10.2018 at 20.15:

Jeg mistenker at du fått hjelp av autokorrekt. Stesolid er en ganske sterk angstdempende tablett i slekt med Valium.  Derfor syntes jeg stop-stesolid var et morsomt ord.?

Vis hele sitatet  

:lol: :lol: 

Det ante jeg ikke. Helt enig, Stop- Stesolid vil da være tingen for en angstdrevet mekaniker :-D

Ser mange sverger til kabelsko med krympestrømpe, klart de sitter fast på ledningen, men en får ikke vite når kabelskoen mister forspenningen og lager dårlig kontakt.

Klemme litt ekstra sier en, har ikke de litt dyre kabelskotang fast forspenning basert etter det som er rett,  ved overspenning mister metallet evnen til å holde på ledningen og løsner etter en tid.

Nå forstår jeg hvorfor  kabelskoene  som Sabb monterte i 77 er faste i fisken de har 5 til 10cm med grisehale på instrumentledningene, fram til første klamringspunkt..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei,

Svaret er som noen allerede har nevnt, STREKKAVLASTNING.

Rotårsaken til at kabelskoen løsner er vibrasjoner. Desto lengre ledninen er mellom strekkavlastning og kabelsko desto mere krefter må koblingen oppta. Stripser man ledningen så nært koblingen som mulig minsker man belastningen på koblingen.

Valg av kabelsko er viktig

Så er det også slik at det er stor forskjell på kabelsko. De beste har en aluminumshylse mellom plast og spade. Disse gir en bedre krymp. Noen har rett og slett tykker metal i spaden slik at man oppnår større fjærkrat I spaden. Neste er at noen sko har bedre låsemekanisme mellom sko og spade.

Det er noen her som nevner at man kan klemme på spaden for å øke spennet. Dette er "greit", som en nødløsning på en gammel sko, men ikke ødelegg en ny en med dette trikset.

JRK skrev On 5.10.2018 at 8.00:

Det er noen her som nevner at man kan klemme på spaden for å øke spennet. Dette er "greit", som en nødløsning på en gammel sko, men ikke ødelegg en ny en med dette trikset.

Vis hele sitatet  

Det jeg mener er:

Det er ikke alltid hunn (flatstifthylsen) og hanndelen (flatstiften) passer helt sammen.

Feks.:

Det gjelder når flatstiften er der fra før, feks. på et sikringspanel, en bryter osv. og man skal på med en ny eller ekstra ledning.

Man klemmer da en flatstifthylse på den nye ledningen. Det er da ofte slik at flatstiften som står der fra før, og som den nye flatstifthylsen skal innpå, er for tynn (har for tynt gods) i forhold til "åpningen" på den nye flatstifthylsen. Det kan da være på sin plass å lukke flatstifthylsen litt mere, dvs klemme den litt mere sammen, før man setter de to delene sammen.

Ser ikke på dette som et "triks" som ødelegger den nye hylsen, men en vettug handling for å sikre at delene passer sammen, og forblir sittende sammen.

Bryter.PNG

Flatstifthylse..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Vet ikke helt med flatstift sko. Synes de med isolering krimper selve jernet litt dårlig. Om man ser inn i skoen etter crimp så er den oval. Selv har jeg gått over til bare å bruke uisolerte sko, enten med hylse jeg kan sette på etterpå, eller rett og slett krympestrømpe. Synes crimpen på slike sko ser mye mere proff ut. Så bruker jeg også slike sko som vist ovenfor med ei leppe innvendig som klemmer til. 

Janmar, kan godt være at du har en god følelse med hvordan du klemmer sammen den fjærende delen av kabelskoen, men har sett flere eksempler på at skoen er klemt skjevt sånn at den bare klemmer på en liten del av motparten. Klemmer du for mye ødelegger du dessuten den fjærende delen. Jeg ville ikke anbefalt dette, men vet du hva du gjør når du jukser, så er det helt greit. (Alle snekkere jukser iblandt)

Kjellg. Om du benytter en grei nok krympetang så spiller det egentlig ingen rolle hvordan selve krympen ser ut. Er presskraften korrekt oppnår du materialflyt mellom ledning og kabelsko. Altså en gasstett forbindelse. Da slipper ikke oksygen til, og koblingen oksyderer ikke. Har tatt endel strekkprøver på krymp og som regel gir ledningen seg før krympen om man broker rett krympeverktøy.

Eller så finnes det en fin tråd fra 2006 om krymping:

Redigert av JRK (see edit history)
  JRK skrev On 5.10.2018 at 11.33:

Kjellg. Om du benytter en grei nok krympetang så spiller det egentlig ingen rolle hvordan selve krympen ser ut. Er presskraften korrekt oppnår du materialflyt mellom ledning og kabelsko. Altså en gasstett forbindelse. Da slipper ikke oksygen til, og koblingen oksyderer ikke. Har tatt endel strekkprøver på krymp og som regel gir ledningen seg før krympen om man broker rett krympeverktøy.

Vis hele sitatet  

Joda, er fullstendig enig med deg, men utfordringen som jeg ser det er at tenger og sko (røde, blå og gule) lages av mange forskjellig fabrikker og faktisk ingen jeg har sett er nøyaktig like. Jeg har selv en tang fra kremt.. Biltema og bruker sko fra forskjellige leverandører. Kjøper sko alt ettersom nærheten til leverandør akkurat når jeg MÅ ha dem :)

Ser bare på mine egne crimp, de er mere ovale en runde, i tillegg så blir det alltids litt «friareal» på siden av kabelen inne i skoen. Det er det ene det andre er vel at de er særdeles vanskelige å få gasstett. Da synes jeg de uisolerte skoene crimper mye bedre. Det blir aldri et slikt friareal som man ser på de isolerte, og de er veldig lette å få gasstett. For plasten i de isolerte bygger mye i forhold til kabelen og om man setter en strømpe på, så må du ha en veldig stor en. Så stor av en vanlig 2:1 slange limer litt dårlig rundt selve kabelen og eventuelt halsen på skoen. Da må du han en strømpe på 3:1, minst. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
  JRK skrev On 5.10.2018 at 11.33:

Janmar, kan godt være at du har en god følelse med hvordan du klemmer sammen den fjærende delen av kabelskoen. Jeg ville ikke anbefalt dette, men vet du hva du gjør når du jukser, så er det helt greit.

Vis hele sitatet  

Såpass følelse har vel de aller aller fleste med hvordan de klemmer. Men om du foretrekker å ha en slakk og løs forbindelse når du feks. skal koble en ledning til en ny bryter, så er det ditt valg.

Går ut i fra at heller ikke du drar landet rundt for å finne en flatstifthylse som passer perfekt til flatstiften på den nye bryteren.

Til orientering, da jeg er i tvil om at du har forstått det.

Du klemmer selvfølgelig sammen den fjærende delen av flatstifthylsen før du setter den inn på flatstiften. Om du klemmer den helt sammen, og mere til, er det umulig å få hylsen inn på flatstiften.

Så lenge det er mulig å få hylsen inn på flatstiften har du ikke klemt for mye, og hverken den "fjærende" delen av skoen eller noe som helst annet er ødelagt. 

Unnskyld at jeg sier det, men det får da være grenser for skrivebordsteori !

Redigert av Jannmar (see edit history)

Vel, - nå var vel disse kontaktene "nypressede", og hadde ikke stått og vibrert på en motor over tid. Men her diskuterer vi vel egentlig hvordan han og hun flatstiftkontakter sitter godt sammen, ikke hvordan en kabel er presset inn i disse kontaktene?

Jeg skulle gjerne sett den samme "vitenskapelige" testen med en han og en hun flatstiftkontakt av forskjellige fabrikat.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...