Hulda Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Bare å stripse ledningen tii motoren og la den få en liten bukt mellom strips og flatstift. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Lars H. skrev On 6.10.2018 at 14.56: Må en det? Normal folkeskikk burde vel gjelde på sosiale media like vel som i det virkelige livet? Mitt motto er å oppføre seg i diskusjoner i sosiale medier på samme måte som om en står overfor personen og prater i båthavnen. Vis hele sitatet Det syns jeg er en god regel. Men feks i en av FB gruppene jeg er admin i så har jeg moderatorer som stort sett er uenige, men enige om at det er ok å være uenige. Poenget mitt er at denne stadige uenigheten skaper mye energi, de drøfter ting opp og ned og får frem ulike vinklinger og perspektiv som ellers fort ville gått hus forbi. Uenighet på "riktig måte" gir god energi, er skapende og kreativt. Jeg syns det er dumt å være redd for uenighet i alle tenkelige sammenhenger, bruk det skapende i stedet. Det betyr selvsagt ikke at en skal godta "drittslenging", i hvertfall ikke hvis det ødelegger for formålet. Jeg syns målet oftere bør få hellige middelet, så må en være mindre redd for "ufred". Vi må tåle litt og ikke ta ting for personlig og innpå selg. Syns ikke det er er så interessant om to blir sure på hverandre, men om de klarer å få frem gode vinklinger og innspill på vei dit så er det kjempebra, så får de bare bite i seg og gå videre de som ønsker å være med. --- Kjempefint hvis alle er snille med hverandre altså, ikke misforstå, men en må aldri stoppe en god uenighet hvis den skaper energi og er fruktbar ;-) Og som nevnt, vi må tåle litt snørr i barten underveis. Link to post
Arne_ Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Lars H. skrev On 6.10.2018 at 14.09: Jeg er selv ikke fra gokk, og var redd tråden var moden for å stenges. Og ærlig talt, litt fleip og erting er helt OK, men en krangel, selv om nordlendinger kaller en krangel for en "helt normal dialog" synes jeg ikke er på plass her. Etter reglene er personangrep helt forbudt. Slik "helt normal dialog" kan dere holde for dere selv der oppe i gokk. Vis hele sitatet Veldig enig i at man ikke skal gå på person. Når det er sagt så gikk du vel rett i fella selv. At du stigmatiserer en landsdel basert på uttalelsen til ett medlem er ikke greit. Som moderator burde du vite bedre. I 2018 er det for øvrig stort sett slutt på å kalle områder utenfor det sentrale Østland for gokk. Det er dit turistene vil, det er der mye av verdiskapingen skjer (Nordland fylke med sine 250k innbyggere innehar 4. plass mht. eksportverdier eks. petroleum og er i ferd med å innta 2. plass. Hver 9. laks som konsumeres i verden kommer fra samme fylke. Vestlandet kan vise til enda større verdiskaping osv.). Slå ned på usaklig og ugrei oppførsel, det er flott, men ikke tillegg meg de samme holdninger og synspunkter som andre fordi jeg bor der jeg bor. Det er uintelligent og dessuten blir jeg sur av det. Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 - Ja, jeg gikk nok i fellen selv. - Jeg har ikke ment å stigmatisere noen gruppe, men hva når en av to i denne diskusjonen selv definerer seg som en gruppe? - Jeg er ikke moderator, jeg var det før Sagaforumet ble nedlagt, men har aldri vært det i denne gruppen. - Jeg er klar over at ungdommene ikke kjenner ordet "gokk", men jeg er 75 år og er oppvokst med det ordet. "Delete" finnes ikke oppe under de to grå hårene øverst på kroppen, så det ordet er fremdeles i min ordliste. - Enig, usaklig oppførsel er greit, men så langt har jeg ikke sett det fra din side. - Om du mener mine innlegg er uintelligente, ja det må du få mene. - Beklager at du ble sur, - beklager. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne_ Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 (redigert) Først, Beklager at jeg tilla deg rollen som moderator. Burde ha sjekket det før jeg postet. Lars H. skrev On 6.10.2018 at 15.41: Jeg har ikke ment å stigmatisere noen gruppe, men hva når en av to i denne diskusjonen selv definerer seg som en gruppe? Vis hele sitatet Noen mener at det er greit å flette inn et banneord i annen hver setning, og at det i tillegg er kultur, fordi de bor nord for 67 breddegrad. Andre, som i denne tråden, fisker opp "Nordlending-kortet" når de blir konfrontert med uønsket oppførsel. Mitt poeng var at de ikke har noen rett il å representere andre enn seg selv, og i alle fall ikke meg; og Ideelt sett burde man ikke bite på agnet. Da havner man i samme bås mht. stigmatisering. Lars H. skrev On 6.10.2018 at 15.41: Om du mener mine innlegg er uintelligente, ja det må du få mene. Vis hele sitatet Det refererte kun til å tilegne mennesker egenskaper og holdninger basert på geografi, ikke til dine innlegg generelt. Har for øvrig hatt stor glede av å lese dine poster om diverse ferieturer. Ha en fortsatt flott helg! Redigert 6.Oktober.2018 av Arne_ (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Ha en god helg du også der nord for 67. breddegrad. Selv er jeg bare innflytter til Østlandet, - egentlig ekta Siddis fra Stavanger! Hva med flatstiftkontakter, har du problemer med slike, som mange har? Vi må vel komme tilbeke til trådens tema etter hvert. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne_ Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Hehe. Har brent meg på noen av de rimeligste som BT selger, men synes selv at disse (se bildet, også BT) fungerer greit. De har krympeplast rundt og når jeg varmer de opp virker det som om gummien på hylsa og stiften smelter sammen. Innbiller meg at dette skal bidra til at de forblir sammenkoblet. Bildet er bare for illustrasjon. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Hulda skrev On 6.10.2018 at 14.59: Bare å stripse ledningen tii motoren og la den få en liten bukt mellom strips og flatstift. Vis hele sitatet Ah, så ikke bokstavelig en "snurr/spiral" med 2-3 buktinger, bare at ledningen er "løs" mot stiften. Løs nok til å ta opp evt bevegelser? Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Pinkvin skrev On 6.10.2018 at 17.38: Ah, så ikke bokstavelig en "snurr/spiral" med 2-3 buktinger, bare at ledningen er "løs" mot stiften. Løs nok til å ta opp evt bevegelser? Vis hele sitatet Korrekt. Har benyttet metoden med hell i mer enn 50 år. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Hulda skrev On 6.10.2018 at 17.55: Korrekt. Har benyttet metoden med hell i mer enn 50 år. Vis hele sitatet Skal implementeres på noen få, men sånn passe kritiske flatstifter på motoren. Link to post
Mr. Hilde Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Morsom tråd, etter hvert! På Sabben satte jeg inn en elektrisk temp.føler for mange år siden. Den er utstyrt med flatpinn, og kabelskoen løsner i alle fall to ganger i løpet av året. Har prøvd både løsning med grisehale, støtte for ledningen og flere forskjellige typer sko. Men har resignert, og endt opp med å gi skoen en liten klem med tanga når jeg oppdager at jeg har mistet temperaturen. Ser nå på det som en del av det periodiske vedlikeholdet . Lever godt med det uten å hengi meg til teorier om vekslende opp- og nedkjølinger osv. Men synes det er rart/morsomt at tilsvarende sko sitter godt ellers i båten, også på oljetrykk.føleren som også er plassert på motoren. Ringe Åndenes Makt? Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Mr. Hilde skrev On 7.10.2018 at 5.44: Men har resignert, og endt opp med å gi skoen en liten klem med tanga når jeg oppdager at jeg har mistet temperaturen. Vis hele sitatet Jeg har opplevd noen slike grusomme tilfeller jeg også i løpet av min lange kabelsko-presse-karriere. Løsningen i disse shituasjonene ble å bytte ut flatstift-hunnen og legge to flatstift-hanner inntil hverandre og bolte fa#%skapet isammen. Spanderer du i tillegg en bit krympestrømpe over og strekkavlasting på ledningen kan du glemme problemet helt til du skal ha fa#%skapet fra hverandre igjen. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Mix skrev On 7.10.2018 at 6.54: Løsningen i disse shituasjonene ble å bytte ut flatstift-hunnen og legge to flatstift-hanner inntil hverandre og bolte fa#%skapet isammen. Vis hele sitatet Har erindringer om å ha tredd to flatstift hunner i sammen. En får tredd en "tunell" mot en annen. Så klemme det i sammen til slutt. Garantert ikke etter boka, men i nøden osv... Link to post
Dr.blind Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 https://www.ebay.com/itm/100Pcs-Waterproof-Heat-Shrinkable-Tube-Solder-Ring-Wire-Butt-Terminals-Connector/223134611003?hash=item33f3dbf63b:g:fZkAAOSwybpbkxc0 Link to post
Kjellg Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Dr.blind skrev On 7.10.2018 at 11.47: https://www.ebay.com/itm/100Pcs-Waterproof-Heat-Shrinkable-Tube-Solder-Ring-Wire-Butt-Terminals-Connector/223134611003?hash=item33f3dbf63b:g:fZkAAOSwybpbkxc0 Vis hele sitatet Har prøvd de der, men synes de fungerer dårlig. En ting er at på mange er det dårlig plast og lett å få hull, det andre er at bruker du ikke nok varme så får du en kaldlodd og dertil dårlig kontakt. Noen andre som har erfaring med dem? Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Skal jeg skjøte en tynn kabel, opp til 2,5mm2 avisolerer jeg endene, tvinner dem sammen og lodder for hånd. Over skjøten har jeg krympestrømpe. Da vet jeg at loddingen er utført 100% Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Interessant at det går an å lage en hel tråd om et problem de færreste har vært borti. Velg korrekt kvalitet på kabelsko og krympeutstyr, kontroller at delene er innenfor toleransen til det de skal brukes mot og se til at kabel er forlagt/klamret slik den skal så slipper man helt unna sånn styr. Er miljøet fuktig og rått bør man vurdere om man ikke bør gjøre noen tiltak her for å forbedre driftsbetingelsene for utstyret. Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Chiefengineer skrev On 7.10.2018 at 18.30: Velg korrekt kvalitet på kabelsko Vis hele sitatet Det er vel enklere sagt enn gjort? Plutselig trenger man en ny flatstiftkontakt til å sette på feks. stopp solenoiden da den gamle er irret i filler. Hva gjør så vi alle ikkeelektrikere? Jo, vi går til Biltema eller Maritim og kjøper en eske med sko til et par 10-ere. Skulle vi lete oss frem til en proff leverandør vi ikke vet hvor finnes, som hun selger i større volumer og som kanskje ikke selger til privatpersoner? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Lars H. skrev On 7.10.2018 at 19.01: Det er vel enklere sagt enn gjort? Plutselig trenger man en ny flatstiftkontakt til å sette på feks. stopp solenoiden da den gamle er irret i filler. Hva gjør så vi alle ikkeelektrikere? Jo, vi går til Biltema eller Maritim og kjøper en eske med sko til et par 10-ere. Skulle vi lete oss frem til en proff leverandør vi ikke vet hvor finnes, som hun selger i større volumer og som kanskje ikke selger til privatpersoner? Vis hele sitatet Helt riktig beskrivelse det der. Kjekt å være proff med riktig verktøy og hvadetnåmåttevære i verktøykassa. Men den dagen kommer ikke at jeg ringer proffen for å få bytta flatstiften som har løsna på stoppsolenoiden, sånn er det bare. Når det er sagt, jeg kjenner en som fikk elektriker til å henge opp to lampetter, og det var faktisk helt riktig av han å få en proff til å gjøre det. :-D Link to post
Kjellg Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Chiefengineer skrev On 7.10.2018 at 18.30: Interessant at det går an å lage en hel tråd om et problem de færreste har vært borti. Velg korrekt kvalitet på kabelsko og krympeutstyr, kontroller at delene er innenfor toleransen til det de skal brukes mot og se til at kabel er forlagt/klamret slik den skal så slipper man helt unna sånn styr. Er miljøet fuktig og rått bør man vurdere om man ikke bør gjøre noen tiltak her for å forbedre driftsbetingelsene for utstyret. Vis hele sitatet Er ikke enig at de færreste har vært borti det, jeg vil heller påstå at de fleste her har oppplevd det en eller annen gang. Sånn sett så kjøper jeg heller ei tang og noen sko til noen hundrelapper og plages litt, en å betale flere tusen kroner for et sett med proff tang og proffe sko. For det koster penger! Link to post
Jannmar Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Chiefengineer skrev On 7.10.2018 at 18.30: Velg korrekt kvalitet på kabelsko og krympeutstyr, kontroller at delene er innenfor toleransen til det de skal brukes mot og se til at kabel er forlagt/klamret slik den skal så slipper man helt unna sånn styr. Vis hele sitatet Og hvordan kontrollerer du at flatstiftskoen er innenfor toleransegrensen til flatstiften den skal brukes mot? Jeg har nok med å passe på at bredden er riktig når jeg kjøper flatstiftsko. Link to post
JRK Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Heisann, da var jeg pålogget igjen og må innrømme at jeg er litt overasket over hvordan denne tråden har tatt av. At noen er redd for at moderator skulle stenge dialogen mellom meg og Janmar er uforståelig. Dernest er jeg den første som vil be om unnskyldning om jeg har tråkket på Janmar eller andre. Ber med en gang Janmar om å kommentere sin opplevelse. Jeg mener oppriktig at jeg og Janmar har forskjellige erfaringer og står for det vi har skrevet. Hva janmar har fått ut av dialogen får han kommentere. Det jeg har lært av vår dialog er at I en serieproduksjon er nok ting mer på stell en ute i felt. og at noe leverandører (F.eks temperaturføler på motor) har utstyr som krever spesielle kabelsko. Og det er nettopp ved en slik dialog man får frem slike erfaringer. At andrer får frem nyansene på endre måter er selvfølgelig like greit. Så litt tilbake til den tekniske delen av dette. Det finnes kabelsko I fra mange leverandører og til svær forskjellig kvalitet, og det jeg ville får frem er, bruk rett sko på rett sted. Man kjøper ikke kabelsko på Biltrema og modifiserer dem for å få det til å passe. Unntaket må være om leverandøren av motoren/utstyret har levert noe som ikke er standard. Men her er en link fra en leverandør for de som gidder å lese litt om egenskaper på kabelskor, se gjerne side 6 I limken: https://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srchrtrv&DocNm=82004_FASTON_TERMINALS_-_FULL_CATALOG&DocType=CS&DocLang=EN Link to post
JRK Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 (redigert) Om det er slik at det faktisk ikke er mulig og skaffe rette kabelsko så kan jo følgende vurderes: Ett forslag kan være og bore et 2 mm hull I giveren/spolenoiden, og bruke en ringsko istedenfor en spade. Ett annet, man kan fjerne plasten I en en stor "sukkerbit" skru innmaten fast igiveren/spolenoiden , og så buke en nite eller kabelsko med stift på ledningen. Ett tredje enda mer oppfinnsomt, sette en bitte liten slangeklemme rundt kabelskoen Redigert 8.Oktober.2018 av JRK (see edit history) Link to post
JRK Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Jannmar skrev On 7.10.2018 at 19.35: Og hvordan kontrollerer du at flatstiftskoen er innenfor toleransegrensen til flatstiften den skal brukes mot? Jeg har nok med å passe på at bredden er riktig når jeg kjøper flatstiftsko. Vis hele sitatet Som du ser så kan kabelsko variere og med et skyvelære kan du enkelt sjekke om både giveren og skoen er innenfor. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn