Jump to content

Ikke skal man bruke kabelsko, ikke skal man lodde, hva gjør man da?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

20 hours ago, Roger jo said:

Ser mange sverger til kabelsko med krympestrømpe, klart de sitter fast på ledningen, men en får ikke vite når kabelskoen mister forspenningen og lager dårlig kontakt.

Klemme litt ekstra sier en, har ikke de litt dyre kabelskotang fast forspenning basert etter det som er rett,  ved overspenning mister metallet evnen til å holde på ledningen og løsner etter en tid.

Nå forstår jeg hvorfor  kabelskoene  som Sabb monterte i 77 er faste i fisken de har 5 til 10cm med grisehale på instrumentledningene, fram til første klamringspunkt..

Saab var jo en gammel flyfabrikk - så det er vel arven derfra som har ført tilbedre koblingsklemmer i bilene. Jeg jobbet for mange år siden sammen med en tidligere flymekaniker som hadde jobbet 330-skvadronen tidligere. Han fortalte om hvordan de fortinnet kordelene for å holde de sammen før de ble skrudd fast i rekkeklemmene. Og han ble ganske bleik om nebbet da jeg fortalte om mine erfaringer med lampetter som ble laget slik her i landet på femti-seksti-tallet- ledninger som er løse pga. varme og vibrasjon - rene brannfeller.

I rene skruklemmer - enten bare den rene kobberen, eller bedre;  En endehylse. Å fortinne ledningsstumpen er ingen god ide - det kan ta 70 + år - men før eller senere vil en fortinnet flerkordel kobberledning i en  skruklemme føre til dårlig kontakt. Det er like sikkert som at IPCC's konklusjoner er feil.

Og loddehylser er bra - men en skikkelig godt utfrørt krympekobling er bedre.

Amen --- .

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
JRK skrev for 6 timer siden:
Jannmar skrev for 16 timer siden:

Unnskyld at jeg sier det, men det får da være grenser for skrivebordsteori !

Dette handler ikke om skrivebordsteori. Har selv fagbrev i produksjoselektronikk. Om en leverandør skulle finne på noe sånt som du foreslår her ville arbeidet blitt avvist. 

OK.

Du har til nå bare fortalt meg hvordan det ikke skal gjøres.

Jeg vil nå gjerne høre hvordan det skal gjøres.

La oss si at du har kjøpt en ny bryter, og skal montere denne i bryterpanelet.

På bryteren er en fastmontert/integrert flatstift som det ikke er mulig å demontere eller bytte.

For å få strøm til denne bryteren må du ha en ledning. 

For å få koblet denne ledningen til bryteren må du klemme en flatstifthylse (eller sko som du kaller det) på ledningen.

Alt vel, så langt.

Men når du skyver ledningens hylse inn på kontaktens flatstift, synes du denne forbindelsen blir litt for slakk, slik at du blir i tvil om at den har god kontakt, og i verste fall kan falle av.

Hva gjør du?

Lar du det være slik, eller......................................................................................?

(Legger for ordens skyld ved bilde av en bryter og en flatstifthylse). 

Bryter.PNG

Flatstifthylse..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

For meg blir det en litt hypotetisk situasjon. Har vært borti noen tusen krympingen med kabelsko uten og ha sett dette problemet. Er du sikker på at du har rett kabelsko? Om flatstiften på bryteren er deformert og bryteren ikke kan byttes, ville jeg loddet en ledningsump til bryteren og krympet en skjøtehylse i andre enden. Men dette frarådes da varmen fra loddebolten kan skade bryteren 

som jeg skrev i forrige innlegg problemet med å klemme på spaden vil denne bli skjev og anlegsflaten mellom sko og stift vil bli mindre og selv om den føles tett løsner den fort ved vibrasjoner. Men som en foreløpig løsning i egen båt rr det jo greit. Det trådstarter spør om er jo en giver på en motor. Her vil det vibrere mye og er stiften deformert er det greit med en loddeløsning, men strekkavlasting må til

Jeg snakker ikke om deformerte flatstifter.

Jeg snakker om ny flatstift (som står på den nye bryteren) og en ny sko (som står på ledningen).

Du sier at min metode med å klemme skoen litt sammen (det kan dreie seg om mindre enn 1/10 dels mm) er grei som en foreløpig løsning.

Jeg er ute etter å få vite hva du foreslår som en permanent løsning.

Vel, nå har jeg satt sammen temmelig mange flatstiftkontakter gjennom et langt liv, og det er ikke tvil om at noen setter en på svært enkelt, mens andre er mye trangere og en må bruke litt makt for å få de sammen. Om det da er flatstiften på feks. et rele, en sikringsboks ol. som er for tynn, eller hunnkontakten som er for rom har jeg ikke "forsket" noe på. Men det er forskjeller, selv på nye kontakter.

Nå fant jeg frem noen releer og microswitcher fra skuffen med hankontakter og målte godstykkelesen med et micrometer. Da varierte tykkelsen mellom 0,80mm og 0,83mm. Det burde være helt "innafor".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Klart det er forskjell på kabelsko som ikke følger standarden. For små kabelsko så er det DIN46234 som gjelder. Om produsent ikke følger standarden så vil man oppleve at noen sko passer mens andre passer heller dårlig. En liten link. Selv har jeg ei tang fra BT og sko har jeg kjøpt overalt, men er ikke fornøyd. Ser at tingene rett og slett ikke passer sammen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
JRK skrev 48 minutter siden:

Med nytt på nytt er ikke dette et problem. Mulig det finnes noe kinaprodukter der man ikke følger standarder. Nå snakker du om 1/10 mm på en fjærende kabelsko.  Hvorhardt klemmer du i tangen for å oppnå dette?.??  Dette blir virkelig skrivebordsteori.....

Så din erfaring er at en ny sko alltid, (jeg sier alltid i og med at du har satt sammen "noen tusen" kabelsko uten å ha sett dette problemet), passer sammen med en ny flatstift.

Jeg må få si at jeg mistenker at du sikkert nok har satt sammen noen tusen kabelsko på papiret, men ikke mange ute i felten.

Til slutt: Jeg ser ikke på dette som jeg har beskrevet som noe annet enn å feks ettertrekke en bolt eller dra til ei slangeklemme osv. osv.

Jeg synes dette nå begynner å bli pinlig på dine vegne.

Jeg tar dine synspunkter til etterretning og takker for ordskiftet (som de sier på stortinget).

Redigert av Jannmar (see edit history)

Du kan jo mene hva du vil, men jeg har jobbet i 3 år med elektromekanisk montasje. Men du har helt rett i at dette er nytt utstyr godkjent  for militær og sivil produksjon.  Etter dette har jeg jobbet som kontrollør for utstyr fra diverse elektromekaniske verksteder. I dag jobber jeg som produktutvikler og velger blant ut hvilket materiell våre leverandører får bruke. At du synes at ting begynner å bli pinlig på mine vegne er helt greit. Så lenge jeg ikke beklager mine feil. så står jeg for det jeg har skrevet og det regner jeg med at du også gjør. Samtidig observerer jeg at enkelte velger og gå på person når den tekniske argumentasjon ikke holder. Det er jo synd. Nok fra meg nå ?

JRK skrev for 2 timer siden:

Du kan jo mene hva du vil, men jeg har jobbet i 3 år med elektromekanisk montasje. Men du har helt rett i at dette er nytt utstyr godkjent  for militær og sivil produksjon.  Etter dette har jeg jobbet som kontrollør for utstyr fra diverse elektromekaniske verksteder. I dag jobber jeg som produktutvikler og velger blant ut hvilket materiell våre leverandører får bruke. At du synes at ting begynner å bli pinlig på mine vegne er helt greit. Så lenge jeg ikke beklager mine feil. så står jeg for det jeg har skrevet og det regner jeg med at du også gjør. Samtidig observerer jeg at enkelte velger og gå på person når den tekniske argumentasjon ikke holder. Det er jo synd. Nok fra meg nå ?

Trist at du opplever det som at jeg går på person.

Den diskusjonen vi to har hatt var vel egentlig håpløs fra starten, etter som den har handlet om et "problem" jeg har hatt som ikke du har hatt.

Tviler ikke på din kompetanse innen dette feltet, men det blir vel fort til at vi snakker litt forbi hverandre, forskjellig bakgrunn som vi har.

Håper debatten har vært av interesse for resten av folket på BP, og om den har vært det, kan vi begge være fornøyde.

Ha et fortsatt godt båtliv.

Jeg er selv ikke fra gokk, og var redd tråden var moden for å stenges. Og ærlig talt, litt fleip og erting er helt OK, men en krangel, selv om nordlendinger kaller en  krangel  for en "helt normal dialog" synes jeg ikke er på plass her. Etter reglene er personangrep helt forbudt. Slik "helt normal dialog" kan dere holde for dere selv der oppe i gokk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Setter pris på nitidig pirking på detaljer, som faktisk dette ofte handler om. Så dette var en fruktbar diskusjon som bragte frem flere ulike synspunkt. Både lærerikt og bra å få frem i tråden. 

Dere som er så følsomme at dere ikke tåler å lese en uenighet mellom to voksne menn som foregår svært så anstendig... vær så snill da.. ikke gjør dette til noe skummelt og farlig. Blir litt snørr i barten av og til når en snyter nesa, sånn er livet :-)

Faktisk, jeg vil takke til de to som knurret litt og brukte en god del energi på å file frem de siste små detaljene i flatstiftens mangfoldige verden. 

---

Uenighet er fruktbart.

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

Uenighet er fruktbart.

Ikke når det blir personlig. Jeg oppfatter ikke dette som "knurring", men kanskje jeg har et litt følsomt sinn?

Pinkvin skrev On 4.10.2018 at 15.12:

Har opplevd at kabelsko har løsnet i båten, feks en som går inn på stopp- stesoliden. Ikke at kabelen løsner fra skoen, men at selve skoen ikke lengre klemmer hardt nok så den på ett tidspunkt glir av. Min løsning er da å ta av den gamle kabelskoen. Klippe/strippe kabelen så jeg kommer inn på "fersk" kabel. På med ny kabelsko som klemmer godt. Og dett var dett. 

Men jeg tipper jo at den nye og freshe kabelskoen på et tidspunkt kan bli litt "slapp i grepet", så er vi der igjen. 

Så hvordan skal man egentlig løse dette? 

En problemstilling jeg aldri har vært borti. Bør vel kanskje se litt på kvaliteten på selve kabelskoen isåfall.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 6 minutter siden:

Ikke når det blir personlig. Jeg oppfatter ikke dette som "knurring", men kanskje jeg har et litt følsomt sinn?

En ting er på en arbeidsplass eller i en faktisk sosial relasjon. På sosiale media spiller det da ingen rolle for andre enn de to... så jeg syns ikke en skal bry seg før det ødelegger selve formålet med utvekslingen, som det ikke har gjort i denne tråden. 

Helt ærlig, jeg driter i om de to er sure på hverandre, tror ikke engang de faktisk er det. Om de ønsker å unngå hverandre i noen tråder her inne fremover, hvem bryr seg, hvem går det utover, ingen andre enn de selv? 

---

Tror det er viktig og riktig å ikke sammenligne faktiske sosiale relasjoner med det som skjer på sosiale media. Følgene av "uenighet" er mindre, om ikke null. Men ja, en må følgelig tåle mer på sosiale media enn i det virkelige liv. 

---

Edit: Og Lars, jeg tror ikke du er en sart sommerfugl. Har da sett deg "klemme til" noen ganger ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
7 hours ago, JRK said:

For meg blir det en litt hypotetisk situasjon. Har vært borti noen tusen krympingen med kabelsko uten og ha sett dette problemet. Er du sikker på at du har rett kabelsko? Om flatstiften på bryteren er deformert og bryteren ikke kan byttes, ville jeg loddet en ledningsump til bryteren og krympet en skjøtehylse i andre enden. Men dette frarådes da varmen fra loddebolten kan skade bryteren 

som jeg skrev i forrige innlegg problemet med å klemme på spaden vil denne bli skjev og anlegsflaten mellom sko og stift vil bli mindre og selv om den føles tett løsner den fort ved vibrasjoner. Men som en foreløpig løsning i egen båt rr det jo greit. Det trådstarter spør om er jo en giver på en motor. Her vil det vibrere mye og er stiften deformert er det greit med en loddeløsning, men strekkavlasting må til

Velig lite hypotetisk . men veldig reellt ! Jeg kunne dratt den historien om min engelske Ford Cortina  fra 1969 - men jeg vil ikke fremkalle posttraumatiskstressyndrom hos unge bilmekanikere - før de er i jobb !

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

En problemstilling jeg aldri har vært borti. Bør vel kanskje se litt på kvaliteten på selve kabelskoen isåfall.

Den var byttet "før min tid". Men jeg byttet til en som jeg mente var den beste jeg hadde. Har jo holdt etterpå da, men skal legge til strekkavlaster/grisehale. Men det er noen flatstifter til på motoren, og den har ett "kritisk turtall" litt sånn over tomgang som jeg må gjennom, da rister den bra. 

Noen som har et bilde av en slik "grisehale"?

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

Men ja, en må følgelig tåle mer på sosiale media enn i det virkelige liv. 

Må en det? Normal folkeskikk burde vel gjelde på sosiale media like vel som i det virkelige livet? Mitt motto er å oppføre seg i diskusjoner i sosiale medier på samme måte som om en står overfor personen og prater i båthavnen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...