Jump to content

Hvordan tilføre olje til et luftfilter i skumgummi

Foe

Recommended Posts

Skal ta service på min mercruiser i helga og har lenge lurt på hvordan luftfilteret skal renses. Dette er av skumgummi og skal ikke skiftes til vanlig, men renses. Kjøpte luftfilterolje på Biltema og behøver et lite råd på hvordan jeg påfører filteret oljen. Tenkte å rense/vaske det med motorvask eller diesel, for så å dynke det med oljen. Skal oljen deretter vries ut eller bare renne av? Eller er det rett å bruke ei sprayflaske og lett spraye på olje? Kan det bli for mye olje? Trenger jeg bruke olje i hele tatt? Kanskje enkle spørsmål dette, men man har jo lyst til at det blir gjort på rett måte slik at motoren puster best mulig neste vår. Hvordan gjør dere dette?

Vask filteret med maskinoppvaskmiddel oppløst i vann. Det er svært effektivt på fett og olje uten at det skader skumgummien. Bare pass på å skylle filterer godt etterpå. 

Ny olje kan med fordel dusjes på filter.

Det skal ikke så mye til ettersom funksjonen til oljen er å lage en kleberlig overflate slik at støv og partikler henger seg fast i filteret i stedet for å bli sugd gjennom dette. Dynker du filteret med olje kan du risikere å få for høy restriksjon gjennom filteret med dårlig motorytelse som resultat. 

Redigert av kdtran (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...