Lars H. Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Vel, hos oss er det like bra etter 30 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PolarLi Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 GunR skrev On 6.10.2018 at 6.44: Da jeg hadde flett ny daycruiser for noen år siden, rakk jeg ikke å lage til tauene med en gang. Ene forre fortøyningen slet av i øyet, selv om tauet var helt nytt. Da pekte bare sjefen i laget og sa: "Det er derfor vi skal ha kause og sjakkel i enden". Vi hadde fått en kuling som stod rett inn i havna. Vis hele sitatet Var det bare en enkel part i gjennom ringen/bøylen, eller en cow/sling hitch hvor tauet blir dobbelt i gjennom ringen? Sistnevnte låser sånn høvelig greit og jeg har det selv til båt på svai, men det skal og sies at ringen er nesten dobbelt så tykk som tauet.. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 En gang gjennom øyet. 12 eller 14mm tau, tipper øyet er 12mm i godstykkelse. Må bare si at jeg prøver ikke å si et jeg har noen fasit her. Jeg beskriver hva vi gjør, og det er sikkert mange andre gode måter å gjøre det på også. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 (redigert) I reklameblog fra RS i dag. Sitat Når det gjelder hvilke bruddstyrke som kreves på fortøyningstauene, så bruker man gjerne tommelfingerregelen om at bruddstyrken skal være båtens vekt. Veier for eksempel båten 3,5 tonn, så går du for tau med bruddstyrke på minst 3 500 kg. Vis hele sitatet Det høres litt i overkant grovt ut. Hvilke fortøyningstau kan jeg bruke på en båt på 10,5t? Redigert 5.Mai.2019 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Overkill. Gjelder kanskje på svai? Det er jo fleire måter å fortøye på, men som regel bestreber man å fordele last mellom fleire tau. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjøholken Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Det er ikke noe poeng å velge tau som er sterkere enn innfestingen på båten. Hjelper lite å ha høy bruddstyrke hvis du ender opp med å rive av oullerten. Jeg har valgt biltema sine 18mm med 6,3 tonn (mener jeg å huske). Disse bruker jeg som brest og spring. Bruker biltemas største rykkdemper på alle, funker knall. Båten min veier rundt godt over 30tonn, men jeg gidder ikke å rive av pullertene, da er det bedre at tauene ryker hvis det først skal gå galt. (Da har jeg i hvert fall noe å fortøye båten med når jeg får tak i den igjen). Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Jeg bruker også Biltemas 18mm tau, her veier båten i overkant av 10 tonn. Kunne nok ideelt sett ha brukt 20-22mm for økt bruddstyrkes skyld, men det er også andre hensyn å ta. Blant annet plass på kryssholtene og pris (Biltema har ikke større enn 18mm tau, leverandører med grovere tauverk skriver prisene med gaffel). Skal skifte ut alle fortøyningene nå og bytter da også ut Biltemas rykkdempere til Forsheda sine (de første sprekker opp etter et par sesonger med aktivitet). Håper på og regner med økt levetid på fortøyningene nå etter vi fikk molo i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Jeg har akkurat spleiset nye fortøyningstau til båtplassen nå, og brukte av den samme kveilen som sist, det var 14mm tau. Båten er en 30 fot Viksund. Synes den dimensjonen er passe. Bruddstyrken synes jeg er ganske irrelevant. Jeg vil ha tau som er behagelig å håndtere, og har litt å slite på dersom et tau blir liggende litt uheldig å gnage. Som fortøyningstau ute i holmene har vi brukt 16mm tvinnet, men nå har jeg bestilt meg en rull med 100m 14mm. De gamle tauene har blitt brukt i mange år og begynner å bli stygge så jeg ville ha nye tau. Det er jo grenser for hvor shabby alt trenger å være selv om man har gammel båt Grunnen til at jeg valgte 14 istedenfor 16 denne gangen er at det er lettere for kona å håndtere. Hun har rett og slett litt mindre hender enn kapteinen, og da blir 14mm tau lettere å kveile opp og hoppe i land med osv. Likedan med jentungen som nå går i lære for å overta jobben som galeonsfigur. Dersom det blåser opp legger vi gjerne ut ekstra fortøyningstau i tillegg for å avlaste. I tillegg henger jeg også på dødmannslodd av bly på alle tau, slik at det ikke blir rykking i båten. Styrkemessig kunne vi nok klart oss med vesentlig tynnere tau selv om det er storm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.