Jump to content

Sparkel/filler til plugg av glassfiber/MDF

Framtia

Recommended Posts

Driver med et lite støpeprosjekt, og jobber nå med pluggen. Kjøpte en boks med epoksysparkel/filler fra Biltema, men den var ikke noe god å jobbe med for slik bruk. Jeg skal uansett dekke pluggen med et lag gelcoat før formen lages, så sparklet trenger ikke være spesielt robust, men må være lett å påføre. Hva er greit å bruke til slikt?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg kjøper alt av sparkel på Biltema uansett hvor jeg skal bruke den. Opplever at finsparkel har best konsistens når jeg kjøper de største boksene ( gul sparkel) den grå er litt tynn. På en plugg er det god heft til underlaget som er viktigst. Så at den er god å pusse.  Om pluggen er litt komplisert i fasongen vil jeg sterkt annbefale slipp middel i tillegg til voks da det er en fare for at alt henger sammen og pluggen må rives i stykker. Lurt å lage blåsehull i forma for lettere avforming fra plugg. Samme for videre støp.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 1 time siden:

Jeg kjøper alt av sparkel på Biltema uansett hvor jeg skal bruke den. Opplever at finsparkel har best konsistens når jeg kjøper de største boksene ( gul sparkel) den grå er litt tynn. 

Har også erfart akkurat det samme. 

Ellers kan du jo sparkle med gelcoat også, bare å blande inn microglassballonger til du får ønsket konsistens. Men den blir vesentlig hardere å slipe enn vanlig finsparkel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...