Jump to content

Personlig AIS SART-sender kontra bærbar VHF med GPS og DSC Distress - hva er styrker og svakheter?


HaHa

Recommended Posts

Seilmagasinet har en produktomtale av Simy MY-AIS  en personlig sender av nødsignaler via AIS. Denne er liten og lett og beregnet til å feste på redningsvesten.

Selv har jeg alltid festet til vesten en bærbar vanntett VHF (Icom m91D) med GPS og mulighet for å utløse DSC Distress-signal.

 

For mitt bruk som er kystnær seilas vil jeg tro at den bærbare vhf'en gir langt bedre dekning i en nødsituasjon, av to grunner:

1. Det er lytteplikt på VHF, det er sannsynligvis flere lyttende VHF'er enn aktive AIS-mottakere innen dekningsområdet

2. VHFen kan sende med 5 W, mens dingsen omtalt i Seilmagasinet sender med 1 W

 

Slik jeg ser det gir ikke en AIS-SART-sender bedre eller annen dekning enn en VHF som sender DSC Distress-signal. Er det noe jeg har oversett?

 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 4 minutter siden:

Så lenge du ikke får bommen i hodet og er bevisstløs, så vil vel oppkall på ch 16 være effektivt.

 

 

Jeg ser den fordelen. Moderne radioer er programmerbare.  Min Icom begynner å blinke når den havner i vannet. Det burde være mulig å lage en opsjon man kan slå på som gjør at den sender nødsignal automatisk utløst av å havne i sjøen.  

Link to post
Share on other sites

Den lille er vel mest ment for at resten av mannskapet skal finne deg om du hopper på sjøen i dårlig vær eller mørke.

Bærbar Vhf helt nede i vannflata rekker antakelig 4-5 kilometer og holder i sommertrafikken.

Vinterstid alene utpå må du nok sende til satelitt for å få hjelp, men da ser ikke andre båter deg før Hrs sender nødmeldingen videre.

Betyr at man må tenke igjennom hvilken nød man vil bli berget fra.

Automatisk utløsing av nødsignal fra bærbar vhf tror jeg det er lite hjelp i.

Hvis du er slått bevisstløs av bommen skal det mye til for at du flyter slik at antenna er over vann.

Ikke mange som har radioen montert slik at den blir liggende oppå bryststykket på en oppblåsbar vest i sjøen, og det tror jeg er eneste plasseringen som ville virket.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Er valget enten eller, ville jeg sterkt vurdert en PLB i stedet. Litt større en en fyrstikkeske, garantert dekning ( fungerer via satelitt), batterilevetid 7 år, rapporterer GPS posisjon. En håndholdt VHF i vannet har dårlig dekning. PLB'en kan du også ha med deg på tur i skogen eller på fjellet når du ikke bruker den på sjøen.

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige innspill!

 

Den omtalte enheten gir altså dårligere dekning enn en håndholdt VHF, men har den fordelen at den kan monteres på en oppblåsbar vest slik at det gir mening å ha automatisk utløsning av nødsignal, dvs med antennen over vann. 

 

Jeg er enig i at en satelittbasert nødpeilesender vil være et bedre tillegg til min håndholdte VHF enn den omtalte enheten som bruker AIS/VHF. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

etter en litt baskete seilas i helga kryper jeg omsider til korset og skal handle en AIS-SART. Noen som har vurdert disse to modellene opp mot hverandre, evt har forslag til andre kandidater?. Skal monteres i vest:

 

https://seatronic.no/sikkerhet/nodpeilesender-sart/personlig-ais-utstyr/ocean-signal-mob-1

https://seatronic.no/sikkerhet/nodpeilesender-sart/personlig-ais-utstyr/mcmurdo-smartfind-s20-personlig-ais

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vi har OceanSignal i vestene våre. Koblet til Ocean signals alarm system ombord. Har kun sjekket de ved ved årlig test. 

https://seatronic.no/ocean-signal-ais-alarm

 

med dette oppsettet hyler en alarm ombord som vekker frivakten og mob settes på plotter

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mons skrev On 6.10.2018 at 21.56:

Bærbar Vhf helt nede i vannflata rekker antakelig 4-5 kilometer og holder i sommertrafikken.

Ligger Kystradioens stasjoner lavere om sommeren ?

For ett DSC  distress signal er det vesentligste at Kystradioen fanger det opp. Og Kystradioens anlegg ligger høyt nettopp pga. rekkevidde. De har også anlegg ute i nordsjøen. Ved DSC distress vil Kystradioen ta over og styre kommunikasjonen.

Dessuten har DSC distress lenger rekkevidde, bruker mindre båndbredde, det er digitalt og squelch er ikke innvolvert.

Jeg vil anta rekkevidde på 50-60km rekkevidde som sannsynlig hvis man ikke ligger borthjemt i bunn av en fjord.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 19.8.2019 at 18.43:

Vi har OceanSignal i vestene våre. Koblet til Ocean signals alarm system ombord. Har kun sjekket de ved ved årlig test. 

https://seatronic.no/ocean-signal-ais-alarm

 

Too Much skrev On 19.8.2019 at 19.45:

Er det pga. manglende støtte for mottak av alarmer på VHF / Plotter om bord du har instalert Ocean Signal alarm, eller er det andre årsaker?

 

 

Vi har også OceanSignal i våre vester.......

 

og våre sender både AIS og DSC både til eget fartøy og andre ..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men om noen finner den gjennom søk, kan jeg lufte mine 50 øre om MOB-systemer.

 

Vi vurderte mange forskjellige løsninger før vi dro på langtur. Konklusjonen er noe slik som dette:

 

Er man langt til havs, er det helt essensielt at det er moderskipet som blir varslet om man faller over bord. At HRS blir varslet når båten din er 1 km unna, er håpløst. Det fins flere systemer for dette. Raymarine har en egen løsning som heter LifeTag som gir beskjed om kontakten med personen som faller over bord blir brutt pga. avstand. Andre alternativer er AIS Sart og VHF DSC. Denne f.eks. virker interessant.

 

Er man avhengig av at egen eller andre omkringliggende båter får beskjed, ville jeg gått for VHF DSC. Ikke alle båter har AIS, og ikke alle har på plotteren slik at de får opp en eventuelt AIS SART-alarm. VHF-en står derimot alltid på (det skal den i alle fall gjøre). Og et DSC-oppkall høres som regel veldig godt.

 

EPIRB som varsler HRS er viktig, men det er helst visst hele båten holder på å gå ned og man trenger evakuering fra helikopter eller større fartøy i nærheten.

 

Vi endte opp med ingen MOB-løsning. Derimot hadde vi forbud mot å gå ut av cockpit og frem på dekk om man var alene på vakt, og om det var høye bølger var det sikkerhetsline som gjaldt. Det er bedre å ikke ramle over bord i utgangspunktet, enn å ramle over bord og bli plukket opp.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AIS basert SART er vel best når MOB kan reddes av eget mannskap, men nå finnes det visstnok AIS SART som også kan sende DSC-signal. Seiler du alene er vel satellitt PLB med GPS best. Dessverre er det foreløpig ingen (?) som kombinerer dette selv om det har vært snakk om det lenge. Det beste er å unngå å dette uti. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...