bjorska Startet 7.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2018 Fant et triks jeg må dele. Alltid styrt med å få kjørt inn glykolen uten å søle. Særlig når jeg jobber alene og må løpe opp og slå av motoren når bøtta er tom. En slangebit og gaffa gjorde susen. Sitér dette innlegget Link to post
v2k Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Fint tips, suger motoren selv inn glykolen? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Veldig mørk kjøleveske, har du ikke blandet 50/50? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Jeg tar av lokket på sjøvannsfilter og stapper enden til en 1.5 meter lang slange ned i slangen som går fra filteret til motoren. Setter andre enden i en bøtte med froskvæske og stater motoren. Stopper motoren når bøtta a tom. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 (redigert) PiperBill skrev for 1 time siden: Jeg tar av lokket på sjøvannsfilter og stapper enden til en 1.5 meter lang slange ned i slangen som går fra filteret til motoren. Setter andre enden i en bøtte med froskvæske og stater motoren. Stopper motoren når bøtta a tom. Slik gjør jeg det også, vanlig hageslange passer akkurat. Ikke noe teiping, ikke noe søl. Redigert 8.Oktober.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 v2k skrev for 4 timer siden: Fint tips, suger motoren selv inn glykolen? Det går fint , men ikke si det høyt. Motoren tror det er sjøvann..... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 8.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2018 Det suger sakte dersom man glemme og blande ut. Been there done that :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjeles Svart 9.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2018 Det er nyttig å legge litt arbeid i å gjøre vedlikeholdet enkelt. Jeg har montert en permanent forgreining på kjøleslangen mellom sjøvannsfilteret og motoren. Forgreiningen er en 1-meter-lang slange med stoppekran mot kjøleslangen og med en sil i den frie enden. For å kjøre ferskvann og kjølevæske gjennom saltvannskretsen, stenger jeg inntakskranen for sjøvann, åpner forgreiningskranen og slenger slangen i bøtta med vann. Vekten av metallsila gjør at slangeenden ligger stabilt i bunnen av bøtta. Når jobben er gjort, ligger alt klart til neste års bruk. Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 (redigert) I håndboka for min saltvannkjølte, 20hk motor (Bukh dv20) står det at man skal la ferskvann med frostveske sirkulere i 10 minutter, altså putte inntaket og utløpet i samme bøtta. Men jeg er lat, så jeg har ofte bare latt motoren suge ferskvann i ti minutter og deretter latt den suge tom en halv bøtte med 30% frostveske. Så lurer jeg jo på: holder det? Jeg kan vel risikere at termostaten er stengt underveis her,.... Redigert 10.Oktober.2018 av babu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 (redigert) 1 hour ago, babu said: ... la ferskvann med frostveske sirkulere i 10 minutter, altså putte inntaket og utløpet i samme bøtta. Jeg tror ikke man skal tolke ordet "sirkulere" på denne måten. Poenget med operasjonen er jo å vaske ut alt saltet fra saltvannskretsen. Da er det lite fornuftig å sende saltet inn igjen. Jeg gjør akkurat som deg: lar motoren suge mens hageslangen tilfører vann i bøtta. Og så på slutten, tømmer ei kanne med frostvæske i ei halvfull bøtte. Det er ikke tegn på latskap, men fornuft. Redigert 10.Oktober.2018 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 10.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2018 8 minutes ago, Kjeles said: Og så på slutten, tømmer ei kanne med frostvæske i ei halvfull bøtte. Jepp. Men - hva om termostaten tilfeldigvis er stengt akkurat da? Da blir jo frostvesken sendt rett ut eksosen - og får ikke gått runden i motorblokka/toppen? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 Klumpen min suger fra et 200l. fat med vann. Har slange som akkurat glir over inntaksslangen som fjernes fra sjøvannsfilteret, setter på en slangeklemme. Fatet blir forbausende fort tomt. Derfor har jeg vært litt skeptisk til å kun fylle på med vannslangen i sjøvannsilteret. Så lar jeg den suge fra en 25l dunk med 60/40 blanding frostvæske, hos meg er det akkurat passe til at den blåser ut blått et par ganger ut eksosen.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Vingen300 Svart 11.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2018 babu skrev for 13 timer siden: Men - hva om termostaten tilfeldigvis er stengt akkurat da? Da blir jo frostvesken sendt rett ut eksosen - og får ikke gått runden i motorblokka/toppen? Eller? Har også saltvannskjølt motor, vp 4,3Gi, jeg fjerner termostaten. Står også i brukermanualen at man skal gjøre det for denne motoren. Pleier å kjøre motor 10-15 min med ferskvann, med motor på tomgang og ingen motstand blir ihvertfall ikke denne motoren varm nok til å åpne termostaten. Etter dette kjører jeg igjennom med frostveske. Monterer så tilbake termostaten til våren før båten skal på vannet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 On 10/10/2018 at 7:02 PM, babu said: ... saltvannkjølte, 20 hk motor ... Beklager, jeg overså at motoren din var saltvannskjølt. Det blir jo litt annerledes enn ferskvannskjølte motorer som jeg er vant med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.