Jump to content

Prosjekt: Windy 22 DC 1979


Zero14

Recommended Posts

Da har tiden kommet for å påbegynne modernisering av en 1979 Windy 22 DC kjøpt sammen med frixx som også er her på forumet - vi håper på å kunne inspirere andre som lurer på å kaste seg i moderniseringprosjekter, men mest av alt ha en kanal hvor vi kan få tips og råd fra andre ildsjeler her på forumet :) Vi har som ambisjon å bli 70% ferdig før neste sommer, og håper å kunne ha én større post i måneden hvor vi kommer med en god oppdatering på progresjonen. Skinnet skal dog ikke selges før bjørnen er skutt; vi har aldri gjort noe lignende dette før, og både snekkerprosjekter og erfaring med motor er relativt begrenset - vi krysser fingre for at stå-på-vilje er nok for å dra dette prosjektet i havn.

 

Båten ble kjøpt usett og hentet  i Stenungsund i Sverige rett før sommeren 2018, og det var derfor to store smil da vi ankom planlagt hentested og ser at både båt og motor er i god stand og identisk med bildene.  10 timer senere (uten så mye som et host fra motoren) putret båten inn til sitt nye hjem ved Slependen, Oslo. Det er garantert innbilning, men man føler man får litt ekstra blikk første turen gjennom Middagsbukta i en Windy 22!

 

Først litt om båten:

Båten er en 1979 modell med stort sett originale deler interiørmessig - med unntak av noen småting som ratt, girspak +.

Motoren er en 5.7 liter Mercruiser V8 med 260hk. Med unntak av ganske store startproblemer, går den som et uvær når den først kommer i gang, med en fantastisk låt:)

 

Dette ønsker vi å gjøre:

Vi ser i utgangspunktet for oss en totalmodernisering til dagens komfort, men hvor vi likevel så langt det lar seg gjøre tar vare på arven og sjelen som ligger i båten. Må kunne sies at vi har blitt inspirert av Meklingsmannen her på forumet når det kommer til et par av detaljene, men innser at vi ikke sitter med samme kompetansen - vi ønsker likevel å ha bildene derifra som en slags mal, i hvert fall når det kommer til kvalitet.

- Nedpussing, og ny lakkering av hele båten.

- Lakkering av konsoll, samt et nytt instrumentoverbygg i glassfiber.

- Nye brytere, instrumenter og innebygd GPS. Ny kontrollspak.

- Bygge "L" ut fra solsengen bak som strekker seg helt til front (tar bort ett sete).

- Diverse elektrisk som montering av stereo, kjøleskap under L m.m

- Moodlighting (i moderasjon).

- Finpusse motor, ny starter m.m

- Legge teak på dekk. Ny dørk.

- Blankpusse all railing og detaljer.

 

Her er noen bilder av båten: 

43527240_1018442034984293_8812577080920244224_n.jpg.b7dd4c0f304acff35fa35d4213aa43ec.jpg43731196_1919746078108305_304593286721437696_n.jpg.4741bd06e5ad5d3ca9968c1a43ec098a.jpg43480556_551006835359358_7823655956163592192_n.jpg.21457741ef68557d4b552d6afe7b68c3.jpg39786252_240793899971268_3168213811651936256_n.jpg.c76aceed09866381b054ac90ebcba384.jpgfile.jpeg.12d9531507ef70816b2abe6ec6780cdd.jpeg

 

 

 

39685798_584306641971937_7050549902874509312_n.jpg

43500620_245180832841061_3752532077774372864_n.jpg

43534310_879644638900877_8866019878675415040_n.jpg

43534360_259418018096686_2503190331193819136_n.jpg

43580179_2306500266045325_5851587267977543680_n.jpg

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har båten omsider kommet seg inn i hall på Fagerstrand utenfor Oslo, hvor arbeidet kan bli påbegynt. Mens vi venter på at lys og strøm skal komme på i hallen har boligen hjemme blitt konvertert til en midlertidig systue og mekanisk verksted:

 

Først ut er hjemmesydde puter - det var noen horrible puter som satt i båten fra før (Originale?), og vi har valgt å gå for en grålig farge på trekket denne gangen for å få en litt lunere kabin:

file.jpeg.1b94bbeabf510854548d69f555763289.jpegfile1.jpeg.2c3a34883c9b31ce1bd55a2b19d978e3.jpegfile4.jpeg.1a0d3fbdc1e16b7969d2482bf97a8bee.jpeg

 

 

Et annet sideprosjekt er å fikse de gamle vindusviskermotorene som satt fastmontert; det høres ut som motorene går, men ingen deler som beveger seg. Det kom derfor ikke som noe sjokk at insiden av motorene var stappfull med smøremiddel og rust. En liten cleanup senere og viskermotorene fungerer igjen som de gjorde da båten var ny :)

 

file2.jpeg.fc50027e5bbea36b80b38fae405cc9e9.jpegfile3.jpeg.e011e3aff25297ba4eac7e1151a46f88.jpeg

 

Håper å komme med noen oppdateringer ganske så snart på selve båten når vi får kommet oss inn i en opplyst hall med strøm - først ut er full modernisering av konsollen med ny lakk, nye instrumenter, girspak, innebygget GPS, ratt mm.

Link to post
Zero14 skrev On 9.10.2018 at 21.48:

Vi ser i utgangspunktet for oss en totalmodernisering til dagens komfort, men hvor vi likevel så langt det lar seg gjøre tar vare på arven og sjelen som ligger i båten

Veldig spennende målsetning. Jeg har også en gammel kjerre av en båt - Draco 2100sc. Spesielt interessert i hvordan dere løser L-innredningen i båten. Jeg lurer selv på om hva/om jeg skal gjøre noe med uteområdet mitt (som er orginalt og knotete).

 

Arbeidet du holder på med nå, minner meg om vinteren 2017: Da vår stue omgjort til systue...

 

Kos deg med jobben og hold oss oppdatert!!

Link to post

Draco 2100 SC er en nydelig båt - Linge kunne virkelig sine saker. Har enda til gode å sitte på i en, men jeg kan se for meg at at du nyter samme gode kjørekomforten som i Windyen! Ser frem til oppdateringer hvis du skulle bestemme deg for å gjøre noe mer med båten :)

Kult å se syjobben du har gjort, virkelig imponert over hvor tett og fint stoffet sitter - vi er kjempefornøyd med de to vi har rukket å ta så langt, men ser at vi kan ta enda et lite steg opp på de tre siste når vi ser jobben du har gjort. Sylappen fra barneskolen gikk ut for noen år siden..

 

Når det gjelder L innredningen må det kunne sies at vi tramper litt på arven til båten: Vi ser at vi ikke slipper unna å fjerne passasjersetet i prosessen skal vi få det akkurat som vi vil. Foreløpig ser vi for oss å bygge en konstruksjon av treverk fra motorrommet og fremover hvor det kun vil være igjen 60-80cm før du treffer kabinen. Vi kler i glassfiber, sparkler, og pusser godt hvor vi så maler i hvit klarlakk for å etterligne båtens konstruksjon. 

 

Foreløpig ser vi for oss en høy armstøtte/lene mot front kledd med en god og tykk pute - denne vil fungere som et sted å lene seg inntil når man står i de ledige 60-80cm i fronten; passasjersetet måtte bort, men vi ønsker likevel muligheten til å ha en co-pilot:) 

 

Originalt tenkte vi å benytte det lille mellomrommet i front til et stort kjøleskap, men vi har funnet ut at det er en bedre løsning med en kjøleskapsskuff som ligger under Len - det dekker våre behov mer en godt nok, og vil trolig se litt bedre ut. I tillegg vil jo rommet under Len også åpne for et dedikert oppbevaringssted når man er til sjøs.

 

Jeg skal prøve å være flink til å oppdatere, og skal så klart poste tegninger og idéer når de kommer på plass! Foreløpig har vi ikke villet begynne å knote for mye med detaljene før vi ser arbeidspotensialet i hallen vi har leid.

Link to post
  • 4 måneder senere...
On 10/9/2018 at 9:48 PM, Zero14 said:

 

 

Båten ble kjøpt usett og hentet  i Stenungsund i Sverige rett før sommeren 2018, og det var derfor to store smil da vi ankom planlagt hentested og ser at både båt og motor er i god stand og identisk med bildene.  10 timer senere (uten så mye som et host fra motoren) putret båten inn til sitt nye hjem ved Slependen, Oslo. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er dette greit? Bare kjøpe en båt i Sverige og kjøre den til Norge? 

Har lurt på dette selv men egentlig aldri studert hva dette innebærer med tanke på MVA. 

Må man ikke betale dette ved import av båt fra Sverige?

Link to post
  • 2 måneder senere...
On 3/21/2019 at 2:31 PM, Porsche said:

Er dette greit? Bare kjøpe en båt i Sverige og kjøre den til Norge? 

Har lurt på dette selv men egentlig aldri studert hva dette innebærer med tanke på MVA. 

Må man ikke betale dette ved import av båt fra Sverige?

Vi ringte inn til tollvesenet og sa at vi kom til å kjøre båten over grensen på aktuell dato. Deretter dro vi til tollstasjonen på Gardermoen og betalte mva. og fikk registrert den. 

 

On 3/21/2019 at 11:30 AM, Torsen67 said:

Hei. Hvordan skrider dette frem?

Kommer med oppdateringer når vi får båten på vannet - er pågående oppussing, men vi har blitt forsinket da hallen vi har hatt vinteropplag i ikke hadde alle fasiliteter vi hadde håpet på.  

Link to post
  • 1 måned senere...
On 7/24/2019 at 11:50 PM, Jan_Erik said:

Hvordan går dette?

 

Vi hadde en litt røff start på sesongen...

 

Etter å ha fått båten på vannet viste det seg at vi hadde hull i gear wire belgen og fikk stor oversvømmelse i motorrommet. 

Oversvømmelsen bidro til ødelagt startmotor. 

 

I løpet av sommeren har vi byttet starter og bensinpumpe, samt byttet til ny kontrollboks. 

 

Videre har vi fullført instrumentpanelet og festet i båten - men vi har enda ikke rukket å montere nye instrumenter. 

 

instrument.jpg.819ac078519f937bdea5af08215eccad.jpg

 

 

Link to post
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...