Jump to content

Hvor sterk saltsyre blanding brukes ved vask av bunn.?

goggen000

Recommended Posts

mthoms skrev 12 minutter siden:

Det er grove sager ... de færdigblandede produkter, som reklamerer med at kunne fjerne rur, er 20% saltsyre.

HUSK: Hæld aldrig vand i syre, men hæld syren i vandet.

Jeg benytter mig af en tynd stråle fra en sprayflaske ved påførelsen ved svært tilgængelige steder; ellers en pensel.

Regelen for å tynne ut syre  er følgende: - Syre i vann går ann - Vann i syre blir uhyre

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 måneder senere...

Vaska med saltsyre idag. Ren 30% fra flaska og smurte på med pensel. Selvsagt briller og hansker på.. Men jeg er litt skuffet over resultatet. Ut fra skildringer skulle rur og alt bare forsvinne? Det bobla litt og den var bra på å fjerne gulfargen rundt vannlinja, men det var det. Masse rur stod igjen som før påføring, selv etter 2 omganger. 

Arvid_A skrev for 6 timer siden:

Jeg pirker/skraper ruren av og pensler/gnir 25-30% saltsyreblanding på "fotavtrykket" med en pensel. Samme oppskrifta for å få av algebelegget på propellen. Det kan fort skje at det spruter litt fra penselen, så bruk hansker og vernebriller!! 

Og alt forsvinner da for deg? Da tror jeg du masserer og jobber mye på hvert sted. Som sagt smørte jeg på rikelig med saltsyre på steder med rur og der det var pirket av. Litt fresing men det ble værende. Samme med fotavtrykket. Her må jeg skrape på gammel tradisjonell måte for at det skal forsvinne. Første gang jeg prøver, så en smule skuffa da jeg trodde jeg skulle slippe unna skrapinga ;)

Men gul missfarge i gelcoat var den effektiv på?

Crazym skrev for 4 timer siden:

Og alt forsvinner da for deg? Da tror jeg du masserer og jobber mye på hvert sted. Som sagt smørte jeg på rikelig med saltsyre på steder med rur og der det var pirket av. Litt fresing men det ble værende. Samme med fotavtrykket. Her må jeg skrape på gammel tradisjonell måte for at det skal forsvinne. Første gang jeg prøver, så en smule skuffa da jeg trodde jeg skulle slippe unna skrapinga ;)

Men gul missfarge i gelcoat var den effektiv på?

Jeg har samme erfaring. Tror kanskje effekten av saltsyre er noe opphauset. Det mest effektive synes jeg derfor er å skrape vekk all løs rur med en plankebit eller ei plastskrape (isskrape til bil funker bra :thumbsup:), og kun ta restene med syre. De siste restene kan det være litt jobb å skrape vekk, dessuten kan det være fort gjort å skade underlaget. Da kommer syra til sin rett :yesnod:

Trådstarter  snakker vel om bunnen på båten, som forhåpentligvis er bunnsmørt...

Så langt har jeg aldri gjort noe annet en og skrape de vekk, og disse fotavtrykkene forsvinner da, når høytykkspyleren har gjort sitt..

Det er jo alltid litt selvpolerende bunnstoff igjen, der forsvinner nok de berømmelige fotavtrykkene, sammen med det gamle bunnstoffet...

Om ikke dette virker, har dere for svak høytrykkspyler...:wink:

På propellene...(bronse).. poleres de vekk med "flappdisck" ….

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...