jma001 Startet 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2018 (redigert) Vinterkonservering innebærer bl.a. å fylle sjøvannskretsen med 50/50 frostveske/vann. Dette for å forhindre frost/is, og for å beskytte mot rust. Hva kan evt. være en negativ konsekvens av å blande grønn og blå frostveske ved vinterkonservering av sjøvannskretsen? Redigert 10.Oktober.2018 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 De kretsen er nok ikk så godt vant fra før, og så skal den jo ikke sirkulere. Om jeg hadde rester og måtte blande for å få nok, hadde jeg gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Jeg ANER ikke om det stemmer, men har hørt at hvis man blander forskjellige farger kan man få en tykk grøt hvis man er riktig uheldig (??) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Det er noen slike eksempler, men de gjelder nok ikke når dette bare skal ligge som vinterkonservering i saltvannskretsen. I ferskvannskretsen er det viktig at de ikke blandes. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Propylen og etynol basert frostvæske må ikke blandes står det på databladene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Blå og grønn er vel samme sak? Det er den røde og gule man ikke bør blande disse med. Blå og grønn blir blågrønn, helt OK det;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Det som er viktig er at etylenglykol og propylenglykol ikke blandes i fersvannskretsen. Det KAN (men ikke nødvendigvis skjer, avhengig av blandingsforhold) blir til en geleaktig konsistens. Men om det har noe å si i saltvannskretsen, som tross alt blir skylt ut med eksosen med en gang motoren startes igjen, er tvilsomt. I ferskvannskretsen er det i alle fall en No No. Propylen finnes i flere farge inkludert blå og rød (longlife) så det er bedre å se om de 2 er etylen eller propylen en å se bare på fargen. Ren glykol er fargeløs så evt. farge er tilsetningsstoffer. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 sakset fra http://bimmers.no/ Informasjonen jeg har er at det i utgangspunktet finnes 3 hovedtyper: BLÅ, GRØNN (Nitrit-fri) og RØD (Silikat-fri). I tillegg kom Chrysler med GUL. Denne skal tilsvare rød. BLÅ og GRØNN kan blandes, og RØD og GUL kan blandes. Mens Blå eller Grønn IKKE må blandes med Rød eller Gul. Men har hørt det finnes LILLA, og LYS-GRØNN??? Og at det skal finnes en som er blandbar med ALLE typer. Noen som kjenner til dette? Castrol sin info: Blå= Nitrit-fri, amin-fri Grønn= Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri Rød= Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri, borat-fri og silikat-fri Alle disse kan benyttes i både støpejern- og aluminiums-motorer. Ser i spesifikasjonene til Castrol at BMW-motorer (alle som jeg har sjekket) kan benytte alle tre typene de leverer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Roger jo skrev 31 minutter siden: ..Ser i spesifikasjonene til Castrol at BMW-motorer (alle som jeg har sjekket) kan benytte alle tre typene de leverer. Jojo, men denne tråden gjelder saltvannskretsen og vinterkonservering. Ikke så mange BMW'er som har den kretsen Kan sikkert blande congac med wiskey også i den kretsen uten at det er noe problem. Poenget er at det ikke skal fryse til is der det om sommeren sirkulerer saltvann.. Redigert 11.Oktober.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Worry II skrev 1 time siden: Jojo, men denne tråden gjelder saltvannskretsen og vinterkonservering. Ikke så mange BMW'er som har den kretsen Morsom du, lite å gjøre? nå ble denne tråden også blåst Trodde evne var ""Konsekvens av at grønn frosveske blandes med blå."" Castrol sin info: Alle disse kan benyttes i både støpejern- Redigert 11.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Roger jo skrev 3 minutter siden: Morsom du, lite å gjøre?... Nei, men jeg rakk å lese innlegg nummer 1 før jeg svarte i denne tråden, Roger jo. Du får ta deg tid til det samme ! Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Hei, alle sammen, og takk for respons! Jeg fant følgende oppsummering fra "JWi" - vedr. frostvæske, som jeg synes er grei: Blå G11 er den vanlige gamle Rød G12 & G30 er vanlig på nyere motorer med alu-komponenter. Må ikke blandes med noe annet! G30 er vel en longlife utgave av G12 (?) (Audi / VW) Rød/Lilla/Rosa G12+ kan brukes og blandes med alle typer frostvæske! Grønn G48 har like egenskaper som G11, men har bedre holdbarhet (trenger ikke skifte så ofte). Kan blandes med blå, men da blir egenskapene degradert til de som gjelder for blå. (G 48 er blandbar med vanlig blå. Forskjellen er at G 48 har et høyere innhold av rusthindrende midler og gir derfor lengre levetid. Anbefalt skifteintervall er 4 år.) Redigert 11.Oktober.2018 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Conclusio est, hold deg til rosa/rød G30 long life. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Haba skrev 1 time siden: Conclusio est, hold deg til rosa/rød G30 long life. For å vinterkonservere sjøvannsystemet? Så lang er vel ikke vinteren, selv i Norge, at du trenger longlife frostveske til dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jma001 Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 9 hours ago, Brigg said: For å vinterkonservere sjøvannsystemet? Så lang er vel ikke vinteren, selv i Norge, at du trenger longlife frostveske til dette. Selvsagt enig - siden temaet var vinterkonservering av sjøvannskretsen. På denne bruker jeg den "gamle Grønne Frostevesken", som jeg for en stund tilbake avtappet fra ferskvannskretsen...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Jeg bruker samme metode de årene jeg bytter motorens kjøleveske, og sper ut den brukte kjølevesken med vann. Frostsikring til 40-50 minus er overkill der jeg har båten, blir sjelden under 10 minus. Når jeg kjøper frostveske for vinterkonservering har jeg de siste årene kjøpt Biltemas type som ikke skal være giftig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jma001 Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 On 10/11/2018 at 10:01 AM, Brigg said: Jeg bruker samme metode de årene jeg bytter motorens kjøleveske, og sper ut den brukte kjølevesken med vann. Frostsikring til 40-50 minus er overkill der jeg har båten, blir sjelden under 10 minus. Jeg benytter følgende metode på kons. av sjøvannskretsen: 1. Gjennomkjører jeg sjøvannskretsen med ferskvann 2. Fyller ca. 15-16 liter med den brukte kjølevesken i en plastdunk, og lar motoren/imepelleren suge inn kjølevesken fra dunken. Ved denne metoden er jeg litt usikker på om eksisterende ferskvann i sjøvannskretsen blir fortrengt/erstattet av 50/50-frostveskeblandinga som suges inn fra dunken. Risikerer jeg - etter innsuging av frostveska, en for tynn frostveskeblanding med for mye vann? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Om du ser at det kommer frostveske ut i eksosutløpet bør du være trygg. Om du skal være ekstra nøye kan du drenere eksospotta (forutsatt at du har fast aksling). Jeg pleier ikke gjøre dette, men jeg er heller ikke særlig utsatt for streng frost der jeg ligger. I tillegg åpner jeg sjøvannsfilteret og tømmer dette for sjøvann. Fyller opp med frostveskeblanding og setter på lokket. Tømmer så frostveskeblanding i enden av kjølevannslangen (som er koblet fra sjøvannspumpa) og holder enden høyt. Åpner så kjølevannsinntaket slik at frostveskeblandingen fortrenger sjøvannet i kuleventilen før denne stenges igjen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
pipe Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 On 10/11/2018 at 7:01 PM, Brigg said: Når jeg kjøper frostveske for vinterkonservering har jeg de siste årene kjøpt Biltemas type som ikke skal være giftig. Ikke giftig kan bety så mangt og når den giftfri frostvæsken krystaliserer seg til små skarpe krystaler som skaper massive blødninger innvendig på levende vesner spiller det ingen rolle at den mangler gift merke på embalsjen spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Interessant. Har du mere opplysninger om dette? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SveinHa Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Så lenge fargen ikke er 100% konsekvent så kan en ikke stole på den, det er type frostvæske, etylenglykol/propylenglykol, som betyr noe. ...men i sjøvannskretsen hadde jeg tatt det jeg har stående og blandet vilt og uhemmet Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Haba Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Det var en veldig diskusjon det ble om dette. Kan bli i vilrede av mindre. Enkelt talt:: blå frostvæske til konservering av saltvannskretsen, dassen og kjølsvinet og rød longlife til den lukkede kjølekretsen kan neppe være galt, men det blir vel diskusjon om dette også. Godt vinter opplag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.