Jump to content

Konsekvens av at grønn frosveske blandes med blå

jma001

Recommended Posts

Det som er viktig er at etylenglykol og propylenglykol ikke blandes i fersvannskretsen. Det KAN (men ikke nødvendigvis skjer, avhengig av blandingsforhold) blir til en geleaktig konsistens. Men om det har noe å si i saltvannskretsen, som tross alt blir skylt ut med eksosen med en gang motoren startes igjen, er tvilsomt. I ferskvannskretsen er det i alle fall en No No. Propylen finnes i flere farge inkludert blå og rød (longlife) så det er bedre å se om de 2 er etylen eller propylen en å se bare på fargen. Ren glykol er fargeløs så evt. farge er tilsetningsstoffer.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

sakset fra  http://bimmers.no/

Informasjonen jeg har er at det i utgangspunktet finnes 3 hovedtyper:

BLÅ, GRØNN (Nitrit-fri) og RØD (Silikat-fri). I tillegg kom Chrysler med GUL. Denne skal tilsvare rød.

BLÅ og GRØNN kan blandes, og RØD og GUL kan blandes.

Mens Blå eller Grønn IKKE må blandes med Rød eller Gul.

Men har hørt det finnes LILLA, og LYS-GRØNN??? Og at det skal finnes en som er blandbar med ALLE typer. Noen som kjenner til dette?

Castrol sin info:

Blå= Nitrit-fri, amin-fri

Grønn= Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri

Rød= Nitrit-fri, amin-fri, fosfat-fri, borat-fri og silikat-fri

Alle disse kan benyttes i både støpejern- og aluminiums-motorer. Ser i spesifikasjonene til Castrol at BMW-motorer (alle som jeg har sjekket) kan benytte alle tre typene de leverer. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 31 minutter siden:

..Ser i spesifikasjonene til Castrol at BMW-motorer (alle som jeg har sjekket) kan benytte alle tre typene de leverer. 

Jojo, men denne tråden gjelder saltvannskretsen og vinterkonservering. Ikke så mange BMW'er som har den kretsen :giggle: Kan sikkert blande congac med wiskey også i den kretsen uten at det er noe problem. Poenget er at det ikke skal fryse til is der det om sommeren sirkulerer saltvann..

Redigert av Worry II (see edit history)
Worry II skrev 1 time siden:

Jojo, men denne tråden gjelder saltvannskretsen og vinterkonservering. Ikke så mange BMW'er som har den kretsen :giggle: 

Morsom du, lite å gjøre? nå ble denne tråden også blåst

Trodde evne var

""Konsekvens av at grønn frosveske blandes med blå.""

Castrol sin info:  Alle disse kan benyttes i både støpejern-

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei, alle sammen, og takk for respons!

Jeg fant følgende oppsummering fra "JWi"  - vedr. frostvæske,  som jeg synes er grei:

Blå G11 er den vanlige gamle

Rød G12 & G30 er vanlig på nyere motorer med alu-komponenter. Må ikke blandes med noe annet! G30 er vel en longlife utgave av G12 (?) (Audi / VW)

Rød/Lilla/Rosa G12+ kan brukes og blandes med alle typer frostvæske!

Grønn G48 har like egenskaper som G11, men har bedre holdbarhet (trenger ikke skifte så ofte). Kan blandes med blå, men da blir egenskapene degradert til de som gjelder for blå.

(G 48 er blandbar med vanlig blå.
Forskjellen er at G 48 har et høyere innhold av rusthindrende midler og gir derfor lengre levetid.
Anbefalt skifteintervall er 4 år.)

Redigert av jma001 (see edit history)
Haba skrev 1 time siden:

Conclusio est, hold deg til rosa/rød G30 long life.

For å vinterkonservere sjøvannsystemet? Så lang er vel ikke vinteren, selv i Norge, at du trenger longlife frostveske til dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

9 hours ago, Brigg said:

For å vinterkonservere sjøvannsystemet? Så lang er vel ikke vinteren, selv i Norge, at du trenger longlife frostveske til dette. 

Selvsagt enig -  siden temaet var vinterkonservering av sjøvannskretsen.
På denne bruker jeg den "gamle Grønne Frostevesken", som jeg for en stund tilbake avtappet fra ferskvannskretsen...:-)

Jeg bruker samme metode de årene jeg bytter motorens kjøleveske, og sper ut den brukte kjølevesken med vann. Frostsikring til 40-50 minus er overkill der jeg har båten, blir sjelden under 10 minus. 

Når jeg kjøper frostveske for vinterkonservering har jeg de siste årene kjøpt Biltemas type som ikke skal være giftig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

On 10/11/2018 at 10:01 AM, Brigg said:

Jeg bruker samme metode de årene jeg bytter motorens kjøleveske, og sper ut den brukte kjølevesken med vann.
Frostsikring til 40-50 minus er overkill der jeg har båten, blir sjelden under 10 minus.

Jeg benytter følgende metode  på kons. av sjøvannskretsen:
1. Gjennomkjører jeg sjøvannskretsen med ferskvann
2. Fyller ca. 15-16 liter med den brukte kjølevesken  i en plastdunk, og
     lar motoren/imepelleren suge inn kjølevesken fra dunken.

Ved denne metoden er jeg litt usikker på  om eksisterende ferskvann i sjøvannskretsen
blir fortrengt/erstattet av  50/50-frostveskeblandinga som suges inn fra dunken.
Risikerer jeg  -  etter innsuging av frostveska,  en for tynn frostveskeblanding med for mye vann?

Om du ser at det kommer frostveske ut i eksosutløpet bør du være trygg. Om du skal være ekstra nøye kan du drenere eksospotta (forutsatt at du har fast aksling). Jeg pleier ikke gjøre dette, men jeg er heller ikke særlig utsatt for streng frost der jeg ligger. 

I tillegg åpner jeg sjøvannsfilteret og tømmer dette for sjøvann. Fyller opp med frostveskeblanding og setter på lokket. Tømmer så frostveskeblanding i enden av kjølevannslangen (som er koblet fra sjøvannspumpa) og holder enden høyt. Åpner så kjølevannsinntaket slik at frostveskeblandingen fortrenger sjøvannet i kuleventilen før denne stenges igjen. 

On 10/11/2018 at 7:01 PM, Brigg said:

Når jeg kjøper frostveske for vinterkonservering har jeg de siste årene kjøpt Biltemas type som ikke skal være giftig. 

Ikke giftig kan bety så mangt og når den giftfri frostvæsken krystaliserer seg til små skarpe krystaler som skaper massive blødninger innvendig på levende vesner spiller det ingen rolle at den mangler gift merke på embalsjen spør du meg.

Så lenge fargen ikke er 100% konsekvent så kan en ikke stole på den, det er type frostvæske, etylenglykol/propylenglykol, som betyr noe.

...men i sjøvannskretsen hadde jeg tatt det jeg har stående og blandet vilt og uhemmet :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...