Jump to content

Reparere yanmar l48 motor i Mase IS 2.5 aggregat


JRK

Recommended Posts

Hei,

Har et Mase IS 2.5 aggregat der motoren, en Yanmar L48DEG spytter litt olje ved belastning. Har hatt det inne på Mase verkstad, men blir rådet til å kjøre til motoren ryker. Det lønner seg ikke å reparere. Slår meg ikke helt til ro med dette.  Er det noen som tar på seg full overhaling av en slik motor? Alternativt, har et aggregat de4 tilsvarende motor er i orden og til salgs

 

Tlf 95885262

Link to post
Share on other sites

Du er helt sikker på at det ikke er diesel som kommer ut med kjølevannet ved belasting. Jeg har ny installasjon i fjord i min båt et IS 5.0 og det spytter litt diesel med kjølevannet når det er litt kaldt i vannet

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fant du årsaken ? Og lønnet det seg .

Har samme type og samme olje/soting langs båten, stanset plutselig og trodde det var impeller, men det var ikke det 

Og fått en rar lyd når en forsøker starte , ved og vri litt på vannpumpe hører en en klirre lyd...

Lønner det seg og hva kan feilen være ,tenkte forsøke ta det ut i vinter 

Hvem har deler og pris til en fornuftig pris 

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Disse en sylindrede luftavkjølte Yanmar dieselene som står i disse små Maseagregatene er vel noe av det enkleste av motor en kan tenke seg. De tåler en hel masse timer før en trenger å overhale de, noen av disse har gått 20.000t på enkelte av kystverkets installasjoner stort sett bare med dyseskift. Men de tåler ikke å gå med lav last da blir temperaturen for lav og en får soting og påfølgende glasering av sylindrene. Da begynner de og bruke olje og miste kompresjonen. Er jo et øyeblikks arbeide og dra ut stemplet på disse og hone sylinderen, på med nye stempelringer og inn med en ny dyse.

Link to post
Share on other sites

Hei Bård.  Er jo helt enig I at dette er en enkel motor, men har du selv skrudd på denne motoren ? 

Grunnen til at jeg spør er at Mase leverandøren I Norge ikke så seg likt med å reparere denne. Da forsto jeg det slikt at dette bade var pga tilgang på deler men også at han ikke kunne garantere et godt resultat. I det legger jeg at selv om han demontert og fikset en del av motoren så kunne det være flere ting. Men som sagt jeg er ikke motorkyndig.

Link to post
Share on other sites

Ja har skrud på disse men det er noen år siden nå. Mener jeg fikk de delene jeg trengte fra Mase. Men med dagens timepriser skal en jo ikke jobbe mye på et verksted før det lønner seg og kjøpe en ny motor. Så om du ikke kan gjøre jobben selv lønner det seg vel neppe å reparere. Men nå er det jo slik at en kan kjøpe en kinakopi av disse motorene for noe få tusenlapper. Hvordan kvaliteten på disse er vet jeg ikke men risikoen med å kjøpe en er jo heller ikke så stor.

Link to post
Share on other sites

Tja, Mase har ikke hatt deler til denne på noen år. Nå leveres en Yanmar L48N.

Orginalen koster Kr.25.000,- hos Mase I Norge. Standardmotor kan leveres fra Yanmar Norge til Kr.15.000.

Har sett på mange kinakopier, men ingen av de fåes med den akslingen som passer I Mase aggregater.

Alternativer er jo å kjøpe en standardmotor og bytte veivakslingen. Vet du om det er vanskelig og bare bytte denne?

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Løfter denne. Det er vår i luften og båtprosjektene settes i gang igjen. Håper Bård eller andre som har svart tidligere har gode råd. Her er noen observasjoner.

Aggregatet starter og kan belastes med inntil 1 kW, uten avvik. Belaster jeg over dette, legger det seg oljefilm på vannet og kommer jeg opp i 1,2 kW stopper det.

Det har bare gått 130 timer og er fra 2007. Det har vært lekkasje i sjøvannspumpa. Denne står rett ved luftinntaket. Noen sjøvann kan ha blitt sugd inn.

I tillegg mener jeg at oljen har vært veldig tyntflytende. Den har ikke vært grå. Muligens diesel i denne.

I og med at aggregatet står mer eller mindre hele sommeren, så lurer jeg på om det kan være ventiler eller ventilseter som kan ha korrodert mellom hver start? 

Ser at det finnes en del deler på ebay. Noen som har tanker om hva jeg bør gjøre?

 

 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Mener du at om oljenivået stiger etter en stund og den ikke er grå, så må det være diesel? Om det er diesel, er det fordi det lekker ned i motoren fra toppen, eller kan det være fra pumpen inne i veivhuset ?

 

Bør kanskje også nevne at når det stopper så kommer det svart olje ut med eksosen

Link to post
Share on other sites

Kan årsaken være at det er for stor motstand på eksossiden? 

 

Har selv et slikt aggregat som nå er gått omlag 200 timer. Opplever nok også bitte-litte-granne film på vannet, men har ikke tenkt noe dramatisk på det - bruker det svært svært få timer i året, så det har ikke bekymret meg (ennå).

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

brs: Ingen feilmeldinger, masse kjølevann. Om det hadde blitt for varmt, så er det en egen alarm på dette.

index: Det starter lett. Så tanken din er at enten så får den for lite diesel, eller så forstøves ikke diselen som den skal?

 

En annen detalj som jeg har glemt. Mororen er hvitlakkert. Men den er gulere/brunere i toppen enn ellers. Så den har tydeligvis gått varm en eller annen gang, men dette må ha skjedd før 2011, mens dette problemen startet i 2017.

 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På spørsmålet om vann i motoren er eksosbendet et kjent svakt punkt som tærer i filler, men det er vel lite sannsynlig at det har gitt noen av problemene dine. Hvis den går varm skal den stoppe av seg selv på samme alarmen - det gjorde i alle fall min da impelleren gikk åt skogen. Hvis dette virker så skal dette stoppe før det blir noe veldig alvorlig problem?

 

Motoren har vært testet hos Mase - men de har ingen gode ideer i det hele tatt og har ikke vært borti noe lignende før?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar nordan. Bekymringen er at jeg vet ikke hvorlenge sjøvannspumpen har lekket. Og denne står rett ved luftinntaket til motoren. Da er det sannsynlig at noe av dette vannet er blitt sugd inn og blåst ut med eksosen. Det Mase leverandøren i Larvik sier, er at det er for kostbart og overhale motoren, feilen kan ligge flere steder, og leverandøren har sluttet og levere resevedeler. Ny original motor koster 25,000,- Han mener jeg bare skal fortsette og bruke aggregatet slikt det er. Selv vil jeg ikke det. Har opplevd litt  oljefilm, og synes ikke det er akseptabelt.

Selv er jeg ikke så god på dette, men som flere skriver, disse motorene er enkle greier og det finnes deler på ebay, så dette burde kunne fikses.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva du legger i «litt oljefilm» - men vil det bli helt borte noen gang, eller er disse motorene så enkle at bittelitt synlig sot på vannet vil det være? Det er litt hos meg også, men det ser litt sotaktig ut, og ikke «fargesprakende» olje. Mitt eksosutløp er via hovedmotorens utløp, så det trenger ikke være aggregatets egen sot hos meg. 

 

Synes 25’ for den lille motoren høres mye ut - den må det være mulig å kjøpe helt ny for en mye mindre sum et sted?

 

Jeg har også skiftet sjøvannspumpe, men oppdaget nok det rimelig fort da det rant ut mye under drift. Jeg tror min røk grunnet frost/ ikke kommet frostvæske frem til alle nødvendige steder i pumpa.

Link to post
Share on other sites

Litt uheldig formulering. Ved for hard belastning før motoren stopper ved 1,2 kW er det ikke bare litt olje...

Marinisert hvitlakkert motor fra fabrikk 25.000,-

Tilsvarende standard motor fra Yanmar Norge/USA 15.000,-

Har funnet tilsvarende, men med feil aksling i Danmark til 7.000,- Man kunne jo tatt den orginale akslingen og flyttet den over til denne, men har ikke kompetanse til dette.

Derimot så ser jeg jo at topp med ventiler, injector, diselpumpe, osv er å få kjøpt på ebay, men da trenger jeg tips på hva som kan være ødelagt. Hadde håpet at noen som hadde skrudd litt på disse motorene var på forumet og kunne gitt anbefalinger.

Link to post
Share on other sites

Har nå skrud en del på slike motorer men noen konkret anbefaling til deg kan jeg dessverre ikke gi. Hadde det vært min motor hadde jeg skrud den fra hverandre for å finne feilen. Deretter fått tak i det som måtte til og reparert den. Men ønsker du ikke p gjøre det er det vel bare å kjøpe en ny motor. Å sette nåe sånt vekk til et verksted vil jo være økonomisk ruin. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...