Jump to content

Reparere yanmar l48 motor i Mase IS 2.5 aggregat


JRK

Recommended Posts

synes det stadig kommer brukte slike til 30-40’ komplette aggregater med lavt timetall, men da er det jo fremdeles noen år gammelt og uten garanti. Men det er kanskje ikke garanti om man monterer en ny motor selv heller?

 

Efoy, solcelle og eber på varmtvannstanken er kanskje rimeligere alternativer?

Link to post
Share on other sites

Ja det kan virke som det er en utfordring å få disse småaggregatene til å holde. Her tror jeg faktsik begrepet står seg ihjel stemmer godt.

 

Joda vurderer og bytte ut hele aggregatet, men det er jo en installasjon til Kr.80.000,- rett i dass.

 

Efoy eller solcelle vil slite om vi snakker varmt vann. Å varme 30 l vann med strøm tar et par timer ved 230 Volt 750 Watt. det er 6 Ah ved 230 Volt. Dette skulle tilsvare omentrent 120 AH ved 12 volt plus tap i inverter tilsammen 150 Ah / døgn (Går ikke god for at det tar akkurat 2 timer)

 

 

Link to post
Share on other sites

@JRK, aggregatene står seg ikke i hjel. De hyler rundt på tilnærmet ubelastet turtall. Jeg har noe av den samme problematikken, aggregatet ryker som et helvete og lukter pyton. Oljen forsvinner ikke. Glasserte sylindervegger og defekte stempelfjærer. Hvis det er noe som skulle stått seg i hjel på Hulda, er det GM V8. Den starter på første klikket, uansett, sprek som rakkern, null røyk, null lukt. 1200 timer på 20 år. 

 

Kunne nesten ikke tenke meg Hulda uten aggregat, vi er veldig glad i møkkaklumpen. Blir et hat/elsk-forhold. Eks. måtte jeg gjøre en kutte/slipe/sveisejobb. Kan ikke gjøre slikt ved bryggeplassen. Dro utpå en fin dag og gjorde jobben. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedr varmtvann: jeg innstallerte egen Eber D3 vannvarmer på min 30 liters varmvannstank - etter 45 minutter er vannet så varmt det kan bli..... Er nå uavhengig av aggregatet, landstrømmen og motorene for å få varmvann. Det kan anbefales.

 

Men nå er tråden sporet litt av. 

 

Torsvang selges vel IS 2.6 for 67’ om dagen, og kanskje enda litt lavere under messetiden? Paguroene er vel noe rimeligere. 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med innspill,

 

Tror egentlig ikke mitt har gått så mye på tomgang. Med 70 A batterilader og VVT på 750 W nærmer det seg de 1,7 kW som er tilgjengelig. Av og til går støvsuger eller vaffelpresse og da må jeg slå av VVT eller lading

 

67 lapper + eksosanlegg med vannseparator og lydpotte+ batteri + skillebryter landstrøm og installasjon

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 11 timer siden:

 

 

Efoy eller solcelle vil slite om vi snakker varmt vann. Å varme 30 l vann med strøm tar et par timer ved 230 Volt 750 Watt. det er 6 Ah ved 230 Volt. Dette skulle tilsvare omentrent 120 AH ved 12 volt plus tap i inverter tilsammen 150 Ah / døgn (Går ikke god for at det tar akkurat 2 timer)

 

 

Hadde eføy og vannvarmer (webasto) i forrige båten.

 

hadde aldri problemer med strøm, og hadde alltid varmtvann.innen 30 min så var vannet varmet opp til Max hos oss. Og da giret varmeren helt ned og holdt seg på termostat.

Link to post
Share on other sites

JRK: enig i alle plussene utover 67’, men er ikke alle de plussene allerede i båten fra før? Det er vel «nesten» bare å løfte ut kassa på 65 kg og sette inn den nye (som vel veier 20 kg mer)? Hos meg er ting byttet en gang - men innstallasjonen (inklusive panel) fra første aggregat er gjenbrukt til den IS 2.5 som nå står der. 

Link to post
Share on other sites

Joda det har du helt rett i, jeg tenkte mer på hva hele installasjonen koster?

var i båten i går og sjekket at installasjonen var rett med hensyn på eksosanlegg og sjøvannsinntaket i forholdt til vannlinjen og høyder. Det ser bra ut. Men tok også noen bilder av motortypen, med tanke på hvor brun hvitfargene er. Er denne normal ?

043226B1-F38E-447B-A5A4-2E3DB66E6D1B.jpeg

168FEDBB-BE7D-4479-8B16-FF6C0272F617.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

Fredrik_j Det er bare en temperaturgiver

Om man ser på hele motoren så er det tydelig at missfargingen er fra og med sylinderen og videre opp til toppen.

Jeg ser på ebay at man kan kjøpe ferdig topp med ventiler, og jeg tror det kan være en rimelig enkel jobb og bytte denne, så jeg får skru litt selv og få en kompis til å hjepe meg med å vurdere denne delen. Injector og høytykkspumpe er ogs tilgjengelig, og enkelt og bytte.

Litt værre er det om det er feil på stempel eller stempelringer, da må hel motoren demonteres, og det er nok en større job

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren starter og kjører ok, selv i kjølig vær, er kompresjonen grei. I såfall står man igjen med glasserte sylindervegger og/eller lekke ventilstyringer som gode kandidater. Det er ikke noe en kompresjonstest vil avsløre. En slik test vil være bra på å avsløre f.eks. brente ventiler. Som uansett vil gi treg start, grunnet redusert kompresjon.

Link to post
Share on other sites

Enig med det,Hulda,men  kompresjonstest kan gi noen svar uten å skru. Er helt enig med resten av mistanken din,men det krever skruing,og da er noen broer brent,mtp videre bruk. Fargen på motoren alene, tilsier at den bør åpnes.

Gidder ikke kverulere mer....for å sitere en kjent person.

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som kan komme med slike kverulerende utsagn :-) ?

Men jeg er vel enig med Mase, kjør til det konker. Eller plukk ut motoren og ta en titt. Men plukker JRK ut motoren, sjekk på forhånd at det er tilgang på deler. Mangel på deler er grunnen til at mitt aggregat går til det konker.

 

Lagt til, i gamledager kjørte vi luftkjølte motorer nesten til de smelta. Og de fungerte mer eller mindre helt til de smelta og skar seg. Det var to-taktere og bensin. Men fy rakkern så mye de tålte. Og jeg har kjørt motorer til oljen boblet i bunnpannen, malingen har tatt fyr. Like forbannet har det startet og gått. Både bensin og diesel. Nå er dette kun noen få tilfeller, og setter ikke noen form for standard. Men nå gidder jeg ikke å kverulere mer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Det er vel ikke rett og avertere direkte på båtplassen forum, men det er vel bare potensielle brukere av akkurat dette aggregatet som leser denne tråden og kan ha bruk for dette, så jeg prøver meg. Så får moderator fjerne innlegget om det går for langt utover reglene.

Bedre det en å kaste delene.  Har følgende liggende, etter å ha kjøpt et ekstra aggregat for å fikse mitt eget Mase is 2.5/2500

- Motor Yanmar L48AEDEYC. Denne ble byttet ut da den begynde å ryke på belastninger over 1200W på aggregatet (starter lett og ingen ulyder)

- Stator og Rotor skal være OK

- Kjøler er OK, men, lakk er flasset av her og der

- Vannpumpe OK

- Dieselpumpe OK

- Ledningsopplegg OK

- Kabinett til 2500 OK

 

Send PM om noe er av interresse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...