nordan family 27 Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 synes det stadig kommer brukte slike til 30-40’ komplette aggregater med lavt timetall, men da er det jo fremdeles noen år gammelt og uten garanti. Men det er kanskje ikke garanti om man monterer en ny motor selv heller? Efoy, solcelle og eber på varmtvannstanken er kanskje rimeligere alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 Ja det kan virke som det er en utfordring å få disse småaggregatene til å holde. Her tror jeg faktsik begrepet står seg ihjel stemmer godt. Joda vurderer og bytte ut hele aggregatet, men det er jo en installasjon til Kr.80.000,- rett i dass. Efoy eller solcelle vil slite om vi snakker varmt vann. Å varme 30 l vann med strøm tar et par timer ved 230 Volt 750 Watt. det er 6 Ah ved 230 Volt. Dette skulle tilsvare omentrent 120 AH ved 12 volt plus tap i inverter tilsammen 150 Ah / døgn (Går ikke god for at det tar akkurat 2 timer) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 (redigert) @JRK, aggregatene står seg ikke i hjel. De hyler rundt på tilnærmet ubelastet turtall. Jeg har noe av den samme problematikken, aggregatet ryker som et helvete og lukter pyton. Oljen forsvinner ikke. Glasserte sylindervegger og defekte stempelfjærer. Hvis det er noe som skulle stått seg i hjel på Hulda, er det GM V8. Den starter på første klikket, uansett, sprek som rakkern, null røyk, null lukt. 1200 timer på 20 år. Kunne nesten ikke tenke meg Hulda uten aggregat, vi er veldig glad i møkkaklumpen. Blir et hat/elsk-forhold. Eks. måtte jeg gjøre en kutte/slipe/sveisejobb. Kan ikke gjøre slikt ved bryggeplassen. Dro utpå en fin dag og gjorde jobben. Redigert 22.Februar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 Ja problemet er oftest at aggregatene går med for liten last. Men det er nå fort jort å hone opp en slik sylinder og skifte stempelfjærer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 Ikke på Hulda, Lambordini, null deler å få kjøpt. Ikke så mye som en korkpakning, jeg kjøpte den siste for 15 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 Vedr varmtvann: jeg innstallerte egen Eber D3 vannvarmer på min 30 liters varmvannstank - etter 45 minutter er vannet så varmt det kan bli..... Er nå uavhengig av aggregatet, landstrømmen og motorene for å få varmvann. Det kan anbefales. Men nå er tråden sporet litt av. Torsvang selges vel IS 2.6 for 67’ om dagen, og kanskje enda litt lavere under messetiden? Paguroene er vel noe rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 (redigert) Hyggelig med innspill, Tror egentlig ikke mitt har gått så mye på tomgang. Med 70 A batterilader og VVT på 750 W nærmer det seg de 1,7 kW som er tilgjengelig. Av og til går støvsuger eller vaffelpresse og da må jeg slå av VVT eller lading 67 lapper + eksosanlegg med vannseparator og lydpotte+ batteri + skillebryter landstrøm og installasjon Redigert 22.Februar.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 JRK skrev for 11 timer siden: Efoy eller solcelle vil slite om vi snakker varmt vann. Å varme 30 l vann med strøm tar et par timer ved 230 Volt 750 Watt. det er 6 Ah ved 230 Volt. Dette skulle tilsvare omentrent 120 AH ved 12 volt plus tap i inverter tilsammen 150 Ah / døgn (Går ikke god for at det tar akkurat 2 timer) Hadde eføy og vannvarmer (webasto) i forrige båten. hadde aldri problemer med strøm, og hadde alltid varmtvann.innen 30 min så var vannet varmet opp til Max hos oss. Og da giret varmeren helt ned og holdt seg på termostat. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
nordan family 27 Svart 23.Februar.2019 Del på Facebook Svart 23.Februar.2019 JRK: enig i alle plussene utover 67’, men er ikke alle de plussene allerede i båten fra før? Det er vel «nesten» bare å løfte ut kassa på 65 kg og sette inn den nye (som vel veier 20 kg mer)? Hos meg er ting byttet en gang - men innstallasjonen (inklusive panel) fra første aggregat er gjenbrukt til den IS 2.5 som nå står der. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Joda det har du helt rett i, jeg tenkte mer på hva hele installasjonen koster? var i båten i går og sjekket at installasjonen var rett med hensyn på eksosanlegg og sjøvannsinntaket i forholdt til vannlinjen og høyder. Det ser bra ut. Men tok også noen bilder av motortypen, med tanke på hvor brun hvitfargene er. Er denne normal ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Umiddelbart ser kaffelatte-fargen litt for varm ut. Dog er dysen hvit og fin. Heller ikke har malingen begynt å boble. Kan vel ikke si at fargen beviser kritisk overheting. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Takk skal du ha Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 JRK skrev 44 minutter siden: Takk skal du ha Hulda Det var så lite :-) Vanligvis brenner malingen av før motoren tar skade. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Mulig jeg ikke har fått hele forløpet med meg,men en kompressjonstest bør fortelle litt om tilstand på motor.Er ellers enig med Bård,at det nok må i småbiter for å finne ut hvorfor det har blitt så varmt.Skade på stempelringer og ventil kan forklare olje på avveie. Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Litt på siden, men spør av nygjerrighet: Er det en bredbåndslambda eller en eksostempgiver vi ser på eksosrøret der? Stusset litt siden jeg tenkte at den slik relativt gammel motor ikke benyttet "fancy" styring. Men EGT kan det vel være. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Eksosbendet ser ganske gåent ut. Begynte å sprute vann og eksos fra mitt når det så omtrent sånn ut i skjøten Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Takk for tips. Fredrik_j Det er bare en temperaturgiver Om man ser på hele motoren så er det tydelig at missfargingen er fra og med sylinderen og videre opp til toppen. Jeg ser på ebay at man kan kjøpe ferdig topp med ventiler, og jeg tror det kan være en rimelig enkel jobb og bytte denne, så jeg får skru litt selv og få en kompis til å hjepe meg med å vurdere denne delen. Injector og høytykkspumpe er ogs tilgjengelig, og enkelt og bytte. Litt værre er det om det er feil på stempel eller stempelringer, da må hel motoren demonteres, og det er nok en større job Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 (redigert) Om du skal skru på denne så ta ut hele motoren slik at du kan få den opp på en arbeidsbenk. Det er enkelt å ta av generatoren den er enkeltlagret og rotoren sitter bare på en kon med en bolt gjennom akslingen. Redigert 25.Februar.2019 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Hvis motoren starter og kjører ok, selv i kjølig vær, er kompresjonen grei. I såfall står man igjen med glasserte sylindervegger og/eller lekke ventilstyringer som gode kandidater. Det er ikke noe en kompresjonstest vil avsløre. En slik test vil være bra på å avsløre f.eks. brente ventiler. Som uansett vil gi treg start, grunnet redusert kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Enig med det,Hulda,men kompresjonstest kan gi noen svar uten å skru. Er helt enig med resten av mistanken din,men det krever skruing,og da er noen broer brent,mtp videre bruk. Fargen på motoren alene, tilsier at den bør åpnes. Gidder ikke kverulere mer....for å sitere en kjent person. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 (redigert) Hvem er det som kan komme med slike kverulerende utsagn :-) ? Men jeg er vel enig med Mase, kjør til det konker. Eller plukk ut motoren og ta en titt. Men plukker JRK ut motoren, sjekk på forhånd at det er tilgang på deler. Mangel på deler er grunnen til at mitt aggregat går til det konker. Lagt til, i gamledager kjørte vi luftkjølte motorer nesten til de smelta. Og de fungerte mer eller mindre helt til de smelta og skar seg. Det var to-taktere og bensin. Men fy rakkern så mye de tålte. Og jeg har kjørt motorer til oljen boblet i bunnpannen, malingen har tatt fyr. Like forbannet har det startet og gått. Både bensin og diesel. Nå er dette kun noen få tilfeller, og setter ikke noen form for standard. Men nå gidder jeg ikke å kverulere mer. Redigert 25.Februar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Tusen takk for nyttige innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Sjekk klaring på begge ventiler, hvis de ligger på kan det bli varmt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2019 Det er vel ikke rett og avertere direkte på båtplassen forum, men det er vel bare potensielle brukere av akkurat dette aggregatet som leser denne tråden og kan ha bruk for dette, så jeg prøver meg. Så får moderator fjerne innlegget om det går for langt utover reglene. Bedre det en å kaste delene. Har følgende liggende, etter å ha kjøpt et ekstra aggregat for å fikse mitt eget Mase is 2.5/2500 - Motor Yanmar L48AEDEYC. Denne ble byttet ut da den begynde å ryke på belastninger over 1200W på aggregatet (starter lett og ingen ulyder) - Stator og Rotor skal være OK - Kjøler er OK, men, lakk er flasset av her og der - Vannpumpe OK - Dieselpumpe OK - Ledningsopplegg OK - Kabinett til 2500 OK Send PM om noe er av interresse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.