Jump to content

Kystradio og værmelding

Sebaldus

Recommended Posts

Fant dette på www.maritimradio.no :

Lokal værmelding

I tillegg til storm- og kulingvarsler utgir DNMI lokale værvarsler, som Kystradio sender ut over utvalgte maritime radiokanaler etter annonsering på kanal 16.

Tidspunkt er oppgitt i UTC. For å finne lokal tid – legg til 2 timer ved sommertid og 1 time resten av året:    

Tjøme radio 0733, 1133, 1533 og 1933    

Farsund radio 0933 og 1733  

Rogaland radio 0733 og 1533    

Bergen radio

0933 og 1733  

Florø radio 1033 og 1433  

Ørlandet radio 0933 og 1733  

Bodø radio 0733 og 1533    

Vardø radio 0633, 1033, 1833 og 2233  

Svalbard radio 0633 og 1833 i perioden 10.6 til 1.10  

Jeg mener at det også skal sendes ut kontinuerlige værmeldinger på visse frekvenser i FM-båndet. Er ikke sikker på om det fortsatt skjer, og husker ikke hvilke frekvenser. For noen år siden mottok jeg imidlertid dette i Kragerø-området, og hadde da en av kanalene på FM-radioen i båten stilt inn på denne frekvensen.

Dette må da noen kunne bekrefte eller avkrefte?

Forøvrig kan en vel få "privat værmelding" gratis fra kystradiostasjonene på forepørsel, hvis en er medlem i Sjøassisanse?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Dette må da noen kunne bekrefte eller avkrefte?

Mener at det står noe om hvor på FM båndet det sendes værvarsel i Redningsselskapets havnebok, men husker ikke hvor da boken ligger i båten.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Mener at det står noe om hvor på FM båndet det sendes værvarsel i Redningsselskapets havnebok, men husker ikke hvor da boken ligger i båten.

Det stemmer - på side 479 i Redningsselskapets havnebok står dette.

Det sendes kontinuerlig varsel hele året fra DNMI til småbåtbrukere i Indre og Ytre Oslofjord. Sendes på 103,2Mhz og 98,1Mhz i FM-båndet.

På samme side oppgis også til hvilke tider det sendes ut værvarsel på NRK P1 og NRK AM (mellombølge). Viser også på hvilke frekvenser. Dette er de ordinære værmeldingene, med tillegg av noen som bare sender på mellombølge.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

KOB;:"Jeg mener at det også skal sendes ut kontinuerlige værmeldinger på visse frekvenser i FM-båndet. Er ikke sikker på om det fortsatt skjer, og husker ikke hvilke frekvenser. For noen år siden mottok jeg imidlertid dette i Kragerø-området, og hadde da en av kanalene på FM-radioen i båten stilt inn på denne frekvensen.

Dette må da noen kunne bekrefte eller avkrefte? )"

Det er en som sender på 103.2 på FM båndet. Denne senderen ligger i Melsomvik, utenfor Sandefjord.

Den som sender på 98.1 ligger i Fredrikstrad området.

Meldingene blir oppdatert 4-6 ganger i døgnet, og er ett veldig bra tiltak.

Eneste minus:Disse senderene er svake.

Så at du mottok dem i Kragerøområdet er overaskende. Får 103.2 inn på Jomfruland, men lengre inn blant øyene blir det værre.

At det fortsatt blir sent noe på AM båndet er for meg ukjent.

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

At det fortsatt blir sent noe på AM båndet er for meg ukjent.

Per

Hei.

Sakset fra NRK sine sider på: http://www.nrk.no/kanal/nrk_p1/1545709.html

Spesialvarsler via AM-radio

Alle spesialvarsler vil fra 1. januar 2003 bli sendt på Europakanalen/AM. Det blir ingen endring i tidene for varslene for fiskebankene, men de kommer bare til å gå på

mellombølgen og langbølgen.

NRK har nå god AM-dekning langs hele kysten og i havområdene fra Skagerrak i sør til Barentshavet i nord. Spesialvarslene blir dermed tilgjengelige lengre til havs enn om de ble sendt på FM-nettet.

For å sikre god mottakelse trengs det utvendige strekkantenner, og med gode antenner kan AM-signalene mottas i god kvalitet i hele dekningsområdet til de enkelte

senderne.

Spesialvarslene kommer kl. 05.45 (untatt søndag da varslet kommer kl. 07.03), 14.50 og 22.05 på AM-nettet. Disse varslene blir distribuert slik:

Kvitsøy: 1314 kHz

Vigra: 630 kHz

Røst: 675 kHz

Ingøy: 153 kHz

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kystradiostasjonene sender lokale varsel ved de tidspunkt som er beskrevet ovenfor. Storm og kulingvarsel blir utlest umiddelbart etter mottak fra Meterologiske neste utlesing er 3minutter over hele eller halve time etter første utsending og deretter ved påfølgende ordinære trafikkliste tid. mao blir storm og kulingvarsel lest ut 3 ganger. Dersom en ønsker varsel utover disse tidene er dette i utgangspunktet en betalingstjeneste som blir belastet VHF-konsesjon på linje med ordinær telefontrafikk, bortsett for de som er medlemmer i Sjøassistanse hvor denne tjenesten ligger inne i medlemskontingenten.

Hva som sendes ut og i hvilke områder det sendes varsel over FM-nettet har jeg ikke oversikt over.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei

Ifm en tur rundt Rakke for et par uker siden begynte det å blåse opp litt mer enn hva jeg hadde forutsett og litt raskere enn jeg hadde ventet.  Kontaktet Tjøme Radio for å få mitt "personlige" varsel for strekningen Langesund - Fredrikstad.

Første gangen jeg har benyttet denne tjenesten som er en del av medlemskapet i Sjøassistanse.

Fungerte utmerket, og det gir også en viss trygghet og ro å vite at det er noen som svarer når du roper.  Medlemsskap anbefales.

:confused:

• 19 år senere...

Gjenbruker en gammel tråd.

Sitter og hører på værmeldingen på kystradio. Men hva er det med denne meldingen? Lyden har riktignok blitt mye bedre enn før. Og jeg regner med at det er en talemaskin som blir spilt av. Hvis ikke, får dere ha meg unnskyldt, og bytte ut operatøren. For maken til stamming, hakking og snøvling er det lenge siden jeg har hørt. Det leses på både et forsøk på nynorsk og bokmål i samme meldingen, og navn uttales på forskjellige måter. Hvis det i det hele tatt er mulig å skjønne hva som sies. 

Her er det stort rom for forbedring. :lipseal:

GeirFrode skrev for 3 timer siden:

Sitter og hører på værmeldingen på kystradio. Men hva er det med denne meldingen?

Enig i at dette ikke er beste kvalitet ja.. Jeg regner med at dette er "tekst til tale" Ellers ville operatøren ha noen dryge skift😁

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...